guldfink
Hero
AI-chatten ChatGPT har fått mycket uppmärksamhet de senaste dagarna, inte minst bland universitet och högskolor där risken för att studenter nu kommer kunna lämna in AI-skrivna svar på examinationer lyfts.
Med tanke på att vi har en pågående diskussion om AI-genererade bilder, och där ofta kommer in på dess implikation för rollspelsmakande, ville jag testa hur bra rollspelsäventyr ChatGPT kan skriva. Min enda input är "Skriv ett rollspelsäventyr till Drakar och Demoner". Nedan följer chattens svar.
Med tanke på att vi har en pågående diskussion om AI-genererade bilder, och där ofta kommer in på dess implikation för rollspelsmakande, ville jag testa hur bra rollspelsäventyr ChatGPT kan skriva. Min enda input är "Skriv ett rollspelsäventyr till Drakar och Demoner". Nedan följer chattens svar.
Lite väl svepande kan en tycka, så jag svarar "Fördjupa skeederna" (omedvetet skrivfel). Chattens svar:Så här kan ett rollspelsäventyr i Drakar och Demoner se ut:
Titel: "Demonernas erövring"
Bakgrund: I det fjärran landet Valtoria härskar demonerna och mörka makter över befolkningen. En liten grupp rebellhjältar har börjat organisera motståndet och behöver erfarna rollpersoner för att stärka upp sina led.
Uppdrag: Gruppen har fått i uppdrag att infiltrera demonernas högkvarter i staden Nefaria och förstöra deras mäktigaste vapen, en magisk kristall som ger demonerna övermäktig styrka.
Svårigheter: På vägen till Nefaria kommer gruppen att stöta på många farliga fiender, såsom onda trollkarlar, demoniska varelser och farliga monster. De måste vara försiktiga och tänka smart för att inte bli upptäckta.
Inne i demonernas högkvarter kommer gruppen att möta starka motståndare och farliga fällor. De måste hitta kristallen och förstöra den innan demonerna hinner använda den mot dem.
Belöning: Om gruppen lyckas med sitt uppdrag kommer de att bli hjältar i Valtoria och få en stor belöning från rebellerna. De kommer också att få möjlighet att fortsätta kämpa mot ondskan i landet och rädda befolkningen från demonernas vrede.
Jag kanske är sen på den här bollen. Jag vet att AI diskuterats länge, men det är först nu jag testat något. Shit, alltså!Så här kan du fördjupa skeederna i rollspelsäventyret "Demonernas erövring":
Oavsett hur de väljer att göra måste gruppen vara beredda på en kraftig motstånd från demonerna när de försöker förstöra kristallen. De måste vara listiga och starka för att kunna besegra demonerna och rädda Valtoria.
- Innan gruppen ger sig av mot Nefaria, bör de förbereda sig genom att samla information om demonerna och deras försvarsmekanismer. De kan till exempel prata med rebellerna och andra överlevande som har sett demonerna och deras högkvarter. De kan också leta efter hemliga kartor och andra ledtrådar som kan hjälpa dem att navigera genom staden.
- När gruppen väl kommer fram till Nefaria kommer de att mötas av en mängd farliga fiender. De kan till exempel stöta på patrullerande demoniska vakter, onda trollkarlar som håller stadens invånare i schack eller farliga monster som patrullerar stadens gator. De måste vara på sin vakt och tänka smart för att undvika att bli upptäckta eller skadade.
- Innan de kan ta sig in i demonernas högkvarter måste gruppen hitta en säker väg dit. De kan till exempel leta efter hemliga tunnlar, klättra upp på taket för att smyga sig in genom ett öppet fönster eller försöka förföra en demonisk vakt för att få tillgång till en hemlig nyckel.
- Inne i högkvarter måste gruppen vara mycket försiktiga för att inte bli upptäckta. De kan till exempel använda tjuvverktyg för att låsa upp dörrar och undvika larm, eller använda magi för att göra sig osynliga eller förvrida demonernas sinnen.
- När gruppen hittar kristallen måste de förstöra den innan demonerna hinner använda den mot dem. De kan till exempel använda en mäktig förtrollning eller ett kraftfullt svärd för att krossa den, eller försöka förflytta den till en annan dimension där den inte kan skada någon.