AI genererade rollspelscenarion

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
853
Location
Umeå
Hej!

I och med mitt jobb håller jag på en del med att automatgenerera upp texter och (enklare) bilder med hjälp av AI. Som en liten hobby har jag hållit på att träna upp en egen modell baserad på chatGPT för att generera upp rollspelscenarion, genom att träna den med scenarion som finns gratis att ladda ned från internet. Inte tänkt som något seriöst utan mer något kul att pyssla med och som i slutändan KANSKE kan användas som ett inspirationverktyg.

Eftersom det fanns en stor mängd med scenarion till Call of Cthulhu är denna ai subjektivt bäst på att generera material till det rollspelet. Tänkte bara som en kul grej dela med mig av det första scenario som den spottat ut sig. Har väldigt snabbt typsatt för läsbarhetens skull och genererat om bilderna en aning eftersom det av någon anledning var väldigt många katter på de första bilderna. Kapade också försöket till att göra en karta över universitet och katakomberna eftersom kartan var bara en bunt med icke sammanhängande streck (eller i något suspekt icke-euklidiskt kartformat).

Läs gärna igenom scenariot och kom med åsikter i vad den gör bra och dåligt så kan jag se om jag kan justera/vikta om min träningsdata.
 

Attachments

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
149
Jag känner igen mycket från det jag har lekt runt med AI. jag skulle säga att ett av de problemen som jag ser är att saker är ambivalenta, det är mycket kan vara, är kanske. Jag gillar när det är tydligt vad en personer eller grupp har för mål.
som verkar ha sina egna skäl att hålla hemligheter dolda
Bra exempel. Varför? Vad är de som de vill hålla dolda? Vilka hemligheter?

Sedan har ChatGPT en förkärlek för andar och spöken. Vet inte hur CoC det känns som jag skall vara ärlig. Sedan är det sällan kryptiskt när en AI skriver något. Den är mer pang på rödbetan. Finns det en kult kommer den skriva rakt ut i brev etc "jag oroar mig för kulten" ungefär som det vore allmän kunskap.

Men det är vad AI kan ge dig som jag ser det ett skall som du sedan måste fylla med innehåll. Den ger dig idéer som du kan bygga vidare på.
 
Top