Franz
Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Det tycker jag verkligen inte, då tråden handlar om AI-konstens baksidor och det du skrev ovan inte handlade om det. (Jag hade även kunnat säga samma sak om dina åsikter kring Äventyrsspels hantering av unga skribenter, men vi lämnar det därhän)Att då fråga sig vad detta skulle innebära för rollspelen är att börja i ett märkligt hörn.
Inget av det du skriver här har något med min fråga att göra. Min fråga är en rent moralisk sådan. Jag omformulerar den så blir den kanske lättare att förstå:Välskriven AI-text skulle först förekomma i en massa andra genrer - tidningstexter, myndighetstexter, reklam, forskning, medicinska journaler, kanske skönlitteratur (det finns redan poesi av ”Karin Boye”, men den utmanar knappast originalet). Jag tror att AI-text snart blir vanlig inom mer funktionella genrer, typ brev från Försäkringskassan. När det dyker upp i rollspel har det redan hänt i en massa andra genrer.
Jag tror faktiskt att folk kommer föredra det mänskligt skapade, men de som verkligen vill ha en text skriven av en maskin kan ju betala för det om de vill eller göra ”egna” texter utifrån någon sorts prompter. Jag tror inte att det blir enkelt att få det att funka. Rent filosofiskt blir det dock något annat och mer djupgående än illustrationer, som ju per definition illustrerar något annat, i regel skriven text. Det här betyder inte att jag ser konst som något banalt eller lägre stående. Text är dock mer explicit formulerade tankar. Det gör det förmodligen också svårare att få till trovärdigt.
Som jag redan har skrivit i annan tråd: naturligtvis kan AI vara ett hot mot mänskligheten. Men då tror jag att det mer handlar om militära och ekonomiska hot. Inte om härmandet av Greg Rutkowskis i mina ögon ganska fula fantasykonst.
Hur ställer du dig till det hypotetiska scenariet att rollspelsförlag använder sig av en författar-AI som skriver alla deras böcker så att de slipper avlöna författare över huvud taget?
(Jag är också oerhört förvånad över att du säger att du tror att folk kommer föredra det mänskligt skapande när du i minst en tidigare tråd sagt att konst inte behöver ha någon avsändare)