Får du träna dig själv på vilka bilder som helst du hittar på nätet? Svaret är förstås "ja".
En sak som jag uppfattar att inte bara du utan även många andra har, är en ide om att om något är okej för en person att göra så är det okej för en Ai
och jag är lite obekväm med den inställningen. För mig spelar vilken skala man gör något på roll.
Liksom för att ta ett otekniskt exempel.
Jag tycker allemansrätten vi har i Sverige är fantastisk, och om någon skulle försöka ta ifrån mig rätten att plocka bär i andra människors skog hade jag blivit förbannad.
Men samtidigt är jag inte jätteglad över att lagstiftningen gör att företagare kan importera en massa billig arbetskraft och skicka ut dem i någon Annans skog och samla bär de sedan säljer till vinst.
Jag tycker någonstans att om du livnär dig på att anställa folk att plocka marken helt tom på bär kanske du ska behöva betala markägaren.
Liksom det är skillnad om en liten grupp plockar lingon än om någon drar dit 100pers som rensar marken på varenda lingon.
Jag ser en skillnad på om EN konstnär lär sig "härma" en stil, Den personen kommer ändå behöva lägga tid på varje bild som den skapar.
Om en person tränar en AI att kopiera en stil så kan man plötsligt skapa 100tals härmade bilder på samma tid som en konstnär skapat en bild.
det är en skillnad för mig.