Problemet är ju att vi lever i ett kapitalistiskt samhälle där ens överlevnad strikt taget är hyfsat kopplad till att man antingen äger produktionsmedel eller hittar någon som äger produktionsmedel och som vill ha ens arbetskraft. Det finns vissa skyddssystem, men de är sammanknippade med socialt stigma och det finns rätt många som betraktar alla som använder sig av dem som snyltare/fuskare.Alltså, en återkommande grej här med det som är dåligt med AI är att någon yrkesgrupp inte kan fortsätta jobba med det de jobbar med nu (eller, gud förbjude, måste anpassa sig och lära något nytt). Jag tycker att det är lustigt på ett forum där väldigt många lägger mycket tid på en hobby... Vill du bli fotad med (eller utan) snygga kläder? Det låter som en hobby för mig.
Hade vi bott i ett samhälle med medborgarlön så hade jag inte heller varit speciellt brydd. Nu ser jag en arbetsmarknad där det blir vanligare med slavjobb (gigarbete, tjänstefolks-jobb etc) med urusla arbetsförhållanden och lön och anställningsskydd och möjlighet att organisera sig. Där människor gör de tråkiga arbetsuppgifterna under usla förhållanden helt enkelt. Samtidigt som AI i mångt och mycket används för att plocka bort de "roliga" arbetena, och dessutom göra det ännu enklare att exploatera gigarbetare etc (effektivisera apparna som styr gigekonomin och så).
Om vi nu ska ha ett kapitalistiska samhälle där folk förväntas "arbeta för sitt uppehälle" så ser jag hellre att fler kan jobba med sin hobby, än att fler får jobba som springvikarier och gigslavar och skura herrskapets toaletter.