Nej, det behöver inte alls vara avsiktligt. Har själv varit i den situationen.För att det är avsiktligt då. Inte för att man bara råkar som en olyckshändelse.
Kan inte tala för övriga i tråden men det är absolut inte min ståndpunkt iaf.Man kan kanske återkoppla det hela till hur många här verkar tycka att det är statens uppgift att genom lagstiftning och reglering se till att konstnärer kan behålla jobb som de tycker om, även när det slår mot dem som skulle ha fördel av att kunna producera AI-konst?
Vi kanske har helt olika bilder av statens uppgifter, men det här tycker jag verkligen inte är en av dem.
Att oavsiktligt gjort något som gått över gränsen till det olagliga om du publicerat det? På riktigt? Hur tusan då?Nej, det behöver inte alls vara avsiktligt. Har själv varit i den situationen.
Sådana statliga regleringar riskerar, så vitt jag vet, strida mot Sveriges grundlagar och antagligen också mot EU:s syn på yttrandefrihet.Man kan kanske återkoppla det hela till hur många här verkar tycka att det är statens uppgift att genom lagstiftning och reglering se till att konstnärer kan behålla jobb som de tycker om, även när det slår mot dem som skulle ha fördel av att kunna producera AI-konst?
Vi kanske har helt olika bilder av statens uppgifter, men det här tycker jag verkligen inte är en av dem.
Två formgivare skapar ovetande om varandra två snarlika produkter som kommer ut på marknaden varvid tvist uppstår. Händer då och då.Att oavsiktligt gjort något som gått över gränsen till det olagliga om du publicerat det? På riktigt? Hur tusan då?
Alltså, staten är den enda aktör som i en juridisk bemärkelse kan reglera marknaden. Vad som är statens uppgift i en demokrati är ju att utifrån sitt mandat från väljarna försöka skapa ett så bra samhälle som möjligt inom det territorium som staten kontrollerar, huruvida det innefattar marknadsreglering eller inte beror ju på vad för samhälle väljarna ger staten i uppgift att skapa. Frågan man får ställa sig är ju vad som är ett gott samhälle och därefter frågan vilka verktyg behöver användas hur för att skapa det samhället.Man kan kanske återkoppla det hela till hur många här verkar tycka att det är statens uppgift att genom lagstiftning och reglering se till att konstnärer kan behålla jobb som de tycker om, även när det slår mot dem som skulle ha fördel av att kunna producera AI-konst?
Vi kanske har helt olika bilder av statens uppgifter, men det här tycker jag verkligen inte är en av dem.
Min bestämda uppfattning är att samhället brukar bli bättre när man låter marknaden agera (inte obegränsat fritt, men tämligen fritt, och där man i första hand skyddar människor mot skada, där konkurrensutsättning inte är en skada), snarare än att inrätta någon sorts skråverksamhet som skyddar särskilda yrkesgrupper mot tekniska innovationer. Man hade med precis samma argument som framförs här kunnat försöka förbjuda grammofonspelare och radiosändningar av musik, enär det gick ut (vilket det säkerligen gjorde) över kammarmusiker.Frågan är alltså hur man vill att konstnärlig verksamhet ska fungera och i vilken mån människor som vill utöva det som arbete ska behöva hantera konkurrensutsättning från AI – dvs. blir samhället bättre av att AI-konst ersätter mänskligt skapad konst? Om man inte har en uppfattning i den frågan finns ju inget fokus för vad man vill uppnå med att reglera eller inte reglera AI, eller för den delen valet av en viss typ av lagstiftning.
Ja det riskerar komma utanför ämnet men det är inte heller svar på frågan om vad som är ett gott samhälle – och specifikt i det här fallet – hur är förutsättningarna i det goda samhället att ha konst som sin huvudsakliga sysselsättning, då det ändå verkar som att fler skulle vilja ha det än de som kan ha det i dagens samhälle? Det är liksom inte oväsäntligt för hur bra ett samhälle är vad folk kan eller måste ägna sin tid åt hela dagarna.Min bestämda uppfattning är att samhället brukar bli bättre när man låter marknaden agera (inte obegränsat fritt, men tämligen fritt, och där man i första hand skyddar människor mot skada, där konkurrensutsättning inte är en skada), snarare än att inrätta någon sorts skråverksamhet som skyddar särskilda yrkesgrupper mot tekniska innovationer.
Men det är nog utanför ämnet.
För att gå ännu mer utanför ämnet tycker jag med Popper att det viktiga är processen. Det är mycket bättre att ge människor friheter, rättigheter och kapaciteter att agera utifrån sina preferenser, än att bestämma sig för vad ett "bra samhälle" är och börja tvinga tvinga in folk i det, särskilt som många av dem inte kommer att hålla med dig och du måste använda paternalistiska maktmedel mot dem. Alltså, att det i det här fallet är mycket bättre att låta människor vara fria att använda AI som de vill (med samma begränsningar som annat skapande redan ligger under) och se var det hamnar (jag tror inte att någon tror att mänskliga konstnärer helt kommer att ersättas inom någon sorts överskådlig framtid, men det kommer antagligen att medföra förändringar - precis som alla andra landvinningar de senaste många hundra åren), snarare än att skydda dem med regleringar där ny teknik stoppas eller hindras. Det är inte samhällets jobb att se till att du kan leva på ditt yrkesval, om det börjar efterfrågas mindre eller om du inte vill anpassa dig till nya situationer. Du har ingen positiv rätt att kunna leva på din konst, ens om du vill det jättemycket, och jag tycker inte att du har några anspråk på staten att skydda ditt jobb (konstnärligt eller annat).Ja det riskerar komma utanför ämnet men det är inte heller svar på frågan om vad som är ett gott samhälle – och specifikt i det här fallet – hur är förutsättningarna i det goda samhället att ha konst som sin huvudsakliga sysselsättning, då det ändå verkar som att fler skulle vilja ha det än de som kan ha det i dagens samhälle? Det är liksom inte oväsäntligt för hur bra ett samhälle är vad folk kan eller måste ägna sin tid åt hela dagarna.
Det var länge sedan någon la så mycket ord i munnen på mig och tillskrivit mig så många diktatoriska ambitioner som jag aldrig uttryckt. Det kommer jag inte bemöta.För att gå ännu mer utanför ämnet tycker jag med Popper att det viktiga är processen. Det är mycket bättre att ge människor friheter, rättigheter och kapaciteter att agera utifrån sina preferenser, än att bestämma sig för vad ett "bra samhälle" är och börja tvinga tvinga in folk i det, särskilt som många av dem inte kommer att hålla med dig och du måste använda paternalistiska maktmedel mot dem. Alltså, att det i det här fallet är mycket bättre att låta människor vara fria att använda AI som de vill (med samma begränsningar som annat skapande redan ligger under) och se var det hamnar (jag tror inte att någon tror att mänskliga konstnärer helt kommer att ersättas inom någon sorts överskådlig framtid, men det kommer antagligen att medföra förändringar - precis som alla andra landvinningar de senaste många hundra åren), snarare än att skydda dem med regleringar där ny teknik stoppas eller hindras. Det är inte samhällets jobb att se till att du kan leva på ditt yrkesval, om det börjar efterfrågas mindre eller om du inte vill anpassa dig till nya situationer. Du har ingen positiv rätt att kunna leva på din konst, ens om du vill det jättemycket, och jag tycker inte att du har några anspråk på staten att skydda ditt jobb (konstnärligt eller annat).
Och ja, en del kommer att vara förlorare i utvecklingen, även när det är bättre sammantaget. Det är bra om det finns möjlighet att fånga upp dem på olika vis, men det finns inte många tekniska landvinningar som vi i efterhand tycker att vi borde ha hanterat med hårdare restriktioner för att skydda yrkesutövarna mot dem, medan exemplen där vi lätt fnissar (eller skakar på huvudet) över det fåvitska i sådana försök är oräkneliga.
Kommer vi i någon framtid att ha så mycket automatisering och AI att det inte längre går att uppbåda jobb åt flertalet, och vi behöver inrätta en automatiseringsdriven basinkomst? Kanske, men vi är definitivt inte där ännu.
JohanL kommer inte att delta vidare i tråden eftersom han vill diskutera nått annat än ämnet.För att gå ännu mer utanför ämnet …
Den som vill läsa om hur ny teknik (elektroniska ljudmedier) slog undan fötterna för musiker och hur detta hanterades politiskt kan läsa Rasmus Fleischer, Musikens politiska ekonomi. Lagstiftningen, ljudmedierna och försvaret av den levande musiken, 1925–2000Min bestämda uppfattning är att samhället brukar bli bättre när man låter marknaden agera (inte obegränsat fritt, men tämligen fritt, och där man i första hand skyddar människor mot skada, där konkurrensutsättning inte är en skada), snarare än att inrätta någon sorts skråverksamhet som skyddar särskilda yrkesgrupper mot tekniska innovationer. Man hade med precis samma argument som framförs här kunnat försöka förbjuda grammofonspelare och radiosändningar av musik, enär det gick ut (vilket det säkerligen gjorde) över kammarmusiker.
Men det är nog utanför ämnet.
Alltså, eftersom det skulle va det senaste omslaget, och det högra omslaget är daterat senare än det vänstra (tom i framtiden!) så borde det logiska va att det är det högra omslaget.Dags för nästa kreativa yrke att packa ihop. En fransk fototidning använde Midjourney till sitt senaste omslag. Vilket omslag nedan är AI, vilket är en mänsklig fotograf? Inte helt självklart.
View attachment 11549
Inne i tidningen efterlyser de en märkning av AI-bilder - en slags ursprungsmärkning av kultur.
Här finns mer att läsa:
Photo magazine's AI-generated cover just sent shivers down my spine
Can you tell which of these images is real?www.creativebloq.com