Nekromanti Airbrush för miniatyrer?

Max Raven

T12-kultist
Jag har en ohemul mängd figurer som behövs målas, och eftersom det verkar finnas en schysst mängd airbrush-färger numera* så funderar jag på om jag skulle skaffa en airbrush. Jag har hört att Badger och Iwata är de bra grejerna, men överlag verkar det vara ganska mycket känsla.

Vad är det jag behöver förutom:
  • Någon form av airbrush (vilken?)
  • Någon kompressor med justerbart tryck och tank
  • Rengöringsgrejer
  • schysst slang?
och har någon tips på var jag kan få tag på dessa för schysst pris?

*t o m GW har dem, trots att de inte har en luftpensel längre

PAX

Jordisk Äventyrare
Jag använder en airbrush från Biltema, deras dyraste. Den har inte varit så bra då den kärvar på avtryckaren som inte vill returnera när man släpper på fingertrycket. Fördelen är dock att den kan ställas in på färgmängd. Nu använder jag den mestadels till grundning av figurer. Airbrushen är koppmatad från topp.
Jag har även en Parma F1 som har anslutning via botten med adaptrar till färgflaskor från Parma. Den är dock mer avsedd för deras PC-färger för lackering av RC-karosser vilket den fungerar mycket bra till.

Jag har själv funderat på en ny men väntat då mitt behov inte är så stort. Beroende på var du bor så kan det ju vara fördel att köpa lokalt eller åtminstone från en modellhobbybutik vilken har reservdelar till sprutan i fråga. Å andra sidan så är ju Ebay en möjlighet. Hur som helst så kan det vara värt de extra pengarna att investera runt 13-1500:- för en spruta.

Slang beror lite på sprutans anslutning. Vissa har snabbfäste och andra har gängad anslutning. Så kolla med säljaren när du köper.

Jag använder även Biltemas dyrare airbrushkompressor och den är tyst. Ok. Låter lite men inte störande som deras billiga kompressor. Trycket är justerbart. Rekommenderas. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Minikompressor-MC-90-2000031136/

PAX

Jordisk Äventyrare

PAX

Jordisk Äventyrare
Ja just det. Rengöring. Jag har faktiskt använt Alcro Delfin Penseltvätt. Använd dock munskydd när du sprutar denna. Du hittar en stor flaska på de flesta färghandlarna. Troligen billigare än hobbyfärgtillverkarnas specialrengöring. Alcro kommer dock avveckla denna under 2016.

Arazand

Veteran
Har inga direkta tips själv tyvärr men kan lämna dessa videos som jag tyckte var givande när jag satt i samma tankar.

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Det första du behöver är en lämplig lokal. Airbrush passar inte i möblerade rum pga de stora mängder färgdamm som produceras. Det finns någons slags skåp med utsug men de är svinaktigt dyra och tar en massa plats.

När det gäller själva sprutan så finns det ingen anledning att köpa något annat än en gravity feed double action-spruta från någon av de stora tillverkarna (Harder & Steenbeck, Paasche, Iwata, Grex, Badger). Ett alternativ är Aztek A470. "Riktiga" modellbyggare spyr en massa galla över den men den funkade bra för mig i flera år. Nackdelen är att den inte ger riktigt samma precision som en klassisk spruta. Fördelarna är att den är väldigt lätt att komma igång med och lätt att rengöra.

Köp inte en sucktion feed-spruta (d.v.s. med färgkoppen hängande under, som Badger 250 eller den GW hade).

http://www.chicagoairbrushsupply.com/ är ett bra ställe att leta på.

Vallejos Surface Primer (Polyurethane) rekommenderas för grundmålning.

Se till att kompressorn är avsedd för airbrush. Tank spelar minddre roll tycker jag.

Använd alltid andningsskydd.

Textilslang är trevligt men inget som har någon större betydelse.

Nägon slags ställ är bra om du inte har fler än två armar. Kombinerat med rengöringsstation är en bra idé.
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/rengoringstation-airbrush.html

Max Raven

T12-kultist
Owlbearpig;n177897 said:
Det första du behöver är en lämplig lokal. Airbrush passar inte i möblerade rum pga de stora mängder färgdamm som produceras. Det finns någons slags skåp med utsug men de är svinaktigt dyra och tar en massa plats.

(massa bra tips)
Hrm. Airbrush på balkongen känns inte lysande...

Zorbeltuss

Hero
Sett skåp med utsug för lödning ihophackade av lådor med pcfläktar, lägger man till ett transparant "lock" så kan det nog funka för airbrush också, och det är billigt samt kan testas någon gång på balkongen innan man tar in det.

Edit: även sett dragskåp för kemiarbete byggda på detta sett, men med lite bättre väggar än kartong då.

/Luna Lovegood

Max Raven

T12-kultist
Designer jag läst om verkar ha filter framför fläktar (t ex PC) som ska ta färgen.

Hmm.

Zorbeltuss

Hero
Max Raven;n178071 said:
Designer jag läst om verkar ha filter framför fläktar (t ex PC) som ska ta färgen.

Hmm.
En sak som är viktig dock är att det är skillnad på PC fläktar och PC fläktar, en chassifläkt är inte att rekommendera oftast då den är optimerad för luftflöde istället för lufttryck, vilket innebär att ett bra filter kommer sänka hastigheten och prestandan rätt mycket, medans en som är gjord för att sitta på en kylfläns är tryckoptimerad och kanske inte har samma maxhastighet, men klarar mycket tjockare filter innan hastigheten går ner märkbart.

/Luna Lovegood

Sapient

Swashbuckler
Owlbearpig;n177897 said:
Köp inte en sucktion feed-spruta (d.v.s. med färgkoppen hängande under, som Badger 250 eller den GW hade).
Bara av nyfikenhet, från en som sannolikt aldrig kommer att köpa en airbrush, vad är anledningen till att sådana är sämre?

Owlbearpig

Sapient;n178081 said:
Bara av nyfikenhet, från en som sannolikt aldrig kommer att köpa en airbrush, vad är anledningen till att sådana är sämre?
Det korta svaret är naturligtvis att de suger.

Och för att utveckla det en aning:

Generellt gäller högt tryck = bra täckning och lågt tryck = hög precision. Högt tryck ger också större spridning. Sucktion feed kräver ett visst lägstatryck för att överhuvudtaget få fram färg till luftstrålen. Det är antagligen därför som principen bara används för enklare modeller med en knapp som har funktionen färg+luft av/på. Double action-sprutor (d.v.s. där både lufttryck och färgmängd kan regleras, oftast genom att trycka ner knappen respektive dra den bakåt) är så vitt jag vet alltid gravitationsmatade (d.v.s. färgen kan rinna fram till luftstrålen).

Ofullständig täckning + liten spridning är en förutsättning för att kunna göra "zenith highlights", som jag tycker är den största anledningen att använda airbrush till figurmålning (sparar tid + blir skitsnyggt). För den som bara ska grundmåla tycker jag inte att airbrush är värt att satsa på, varken för att spara tid eller pengar eller få bättre resultat.

Och angående dammproblemet: Jag har "löst" det genom att bygga ett tält av följsam plast (denna tror jag: http://www.clasohlson.com/se/Transpa...sfolie/31-8574 , försedd med självhäftande kardborreband) över badkaret. För bökigt för att airbrushen ska komma till användning särskilt ofta (eftersom jag av olika anledningar inte kan ha tältet uppsatt permanent). och inte en 100%-ig lösning (jag går inte in i tältet utan halvmask, och badrummet behöver vädras efteråt) men den har iallafall gjort att jag inte helt har behövt avstå från airbrushande i lägenheten.

PAX

Jordisk Äventyrare
Owlbearpig;n178092 said:
Double action-sprutor (d.v.s. där både lufttryck och färgmängd kan regleras, oftast genom att trycka ner knappen respektive dra den bakåt) är så vitt jag vet alltid gravitationsmatade (d.v.s. färgen kan rinna fram till luftstrålen).
Det finns DA-sprutor med sugslang från flaska. Min Parma F1 är en sådan.

Sen tycker jag själv det var ganska smidigt att airbrusha en större mängd figurer med grundfärg. Alternativt kan man ju spraymåla dem.

Som spraybox använder jag ett gäng ihoptejpade kartongark som kan vikas ihop lätt när den inte används.

Owlbearpig