Nekromanti Akademikerflicka och akademiska ämnen anno 1910?

Ymir

Liten kantbaron
Jag tänkte spela en ung kvinnlig beteendevetare i sekelskiftets Sverige (1910), och undrar då två saker:

Hur såg kvinnors möjlighet till akademisk utbildning ut då?
(Jag utgick från att den var praktiskt taget obefintlig, och försåg därför min flicka med en liberal akademikerfar som, i brist på son, lärt upp sin dotter på egen hand istället. Är det någon som kan ge mig ett annat perspektiv på det hela tar jag villigt emot det, dock. Om det fanns kvinnliga akademiker, mot all min förmodan; hur såg man på dem?).

Vad fanns det för ämnen vid universiteten anno 1910? Vad kan hennes far ha en professur i, som gränsar till beteendevetenskap i någon lite utsträckning? Inte psykologi, åtminstone...väl? (Freud och co var väl aktiva typ då). Antroprologi, kanske? Filosofi? Någon läkarutbildning? Historia? Hjälp mottages tacksamt.

- Ymir, spelsugen och undrande

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Det första som dyker upp i mitt huvud...

Jag kom av någon anledning att tänka på Marie Curie. När var det hon levde egentligen? Har för mig att det var någon gång vid sekelskiftet (det förra alltså, inte 1999-2000). I varje fall så är hon ett intressant levnadsöde som borde ge dig en del inspiration Ymir. Du gillar väl småtragiska ångesthistorier?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Jodu...

Du gillar väl småtragiska ångesthistorier?
You bet :gremwink:

Marie Curie jobbade väl iofs ihop med sin make en himla massa, och ganska lite på egen hand? Min rollperson skulle ju vara ogift...
Curie var ju inte svenska, heller, och mig veterligen aldrig inskriven vid något universitet...
Nåja, tack för tipset iallafall...jag ska titta närmare på det.

- Ymir, tackar

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Sonja Kovalevski

Tja. Sonja Kovalevski var den första kvinnliga proffessorn i Europa. Hon blev fick sin proffesur 1882 vid Stockholms universitet.

Lite kort om Sonja.

Jag vet inte riktigt vad som hände efter det. Men det bör väl i alla fall vara en fingervisning.

/Naug, kan i alla fall lite av matematikens historia

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Akademikerflicka och akademiska ämnen &c.

Tja, nu är jag inte riktigt säker på det här, men var inte debatten om det var lämpligt att kvinnor fick utbildning redan över då? Rent spontant skulle jag säga att kvinnliga akademiker var fullständigt accepterade kring 1910. Inte så vanliga kanske, men accepterade.

En snabb google-sökning (på “kvinnliga akademiker 1910”) hittade förresten den här artikeln , som kanske kan vara intressant.

JPS

w176

Förlorad dotter
Under början av nittonhundratalet så vad det ganska vanligt med light-versioner av akadminsk utbildning för flickor bland överklass och övre medelklass. Utbildningen skedde i regel hemmen i mindre grupper med en privatlärare och någon äldre kvinna närvarande som förkläde.

Redan sedan 1600-1700 talen (egentligen redan mycket tidigare också) så hade man bland överklassen gett flickor en viss utbildning för att hon skulle utveckla behagande talanger (dock ej några högre kunskaper i något ämne) och ge dem något att sysselsätta dagarna med. Grunderna i sådant som måleri, sång, dans, gott skick, vältalighet m.m. utbildades med men inte i form av någon högre utbildning (villket skulle varit opassande och kunde ha gjort en kvinna till en aktoritet i något av ämnena) utan lite av varje.

Utbildningen av överklassflickor i slutet av 1800 början på 1900 talet var egentligen bara en utsträckning av denne trend.
Flickorna fick lära sig grunderna i lite av varje: botanik, geografi, historia, litteraturvetenskap tex (dock i mycket mindre grad av mer opassande ämnen som matematik eller kemi) för att kunna konversera intelligent med på socialatillställningar och med sin framtida makar.
(Sen fanns det också sker som sjutskötske och småskolelärarinne utbildningar på skolar speciellt för sånant dock med det var väl inte riktigt det du sökte efter.)

Någon slags själv-vidarutbildning (då kvinnor inte var tilllåtna på univestitet som sagt) i något någo så när för samhället accetabelt ämne (vilket man nog skulle kunna klassa de flesta former av beteendevetenskap av) efter till följd av någon sådan flickutbildning under övervakande av en ganska välvillig far med akademiskt inflytande och kontakter skulle nog kunna vara ett småtroligt alternativ.

/Elin tycker om såna här ämnen där hon kan brilljera

w176

Förlorad dotter

"Rent spontant skulle jag säga att kvinnliga akademiker var fullständigt accepterade kring 1910. Inte så vanliga kanske, men accepterade."

Specialtillstånd och undantags fall m.m. fanns i liten mängd i alla ämnen (dock mycket få i vissa fall) men i änen som framträdde som mindre stötande att kvinnor skulle hålla på med (botanik tex) var det mer accepterat men fortfarande rör det sig om enskilda undantags fall samt några få mindre specialskolor i Europa.

Quan'talis

Swashbuckler

Nåja, jag har som sagt ingen större kunskap om ämnet, men det verkar ju åtminstone som om det skulle ha varit tillräckligt vanligt med kvinnliga akademiker för att man ska kunna göra en sådan rollperson utan att behöva hitta på någon speciellt invecklad förklaring.

Kvinnliga akademiker 1910 borde till exempel vara mer trovärdiga än, säg, kringvandrande grupper av äventyrare i valfri fantasyvärld...

JPS

Ymir

Liten kantbaron
Well...researchade lite nyss. Faktum är, kvinnor i Sverige fick rätt att studera vid universitet redan 1870. Före detta fick nämligen inte kvinnor avlägga den "mogenhetsexamen" (studenten) som krävdes för universitetsstudier. Flickorna fick dock inte gå i statliga läroverk förrän 1928, så om de ville studera vid universitet fick de läsa privat och sedan ta studenten som privatister, och det kostade ju inte så lite. Hindrena för studentskor var många, men ogifta kvinnor blev myndiga vid 21, och det fanns kvinnliga studenter redan innan sekelskiftet. Sverige fick sin första kvinnliga doktor, Ellen Fries, i historia kring 1880 eller så.

...Så där lyckades jag mer eller mindre besvara min egen fråga. *suck*.
Nåja...vad kan man tänka sig att min rollperson stött på för hinder i det akademiska livet? (Hon är enda dotter till en liberal änkling som gett henne privatundervisning och låtit henne läsa litteraturhistoria vid universitetet, men inte mer än så. Tanken var just att hon skulle ha fått läsa ämnen som utgjorde 'behagande talanger', men inte ger henne någon vidare auktoritet. Fadern har velat blidka hennes studieiver en aning utan att gå för långt, liksom, och siktar nu på att gifta bort henne, ändå, 'det lugnar henne säkert'...)

...och frågan om vilka ämnen man kunde läsa kvarstår. Fanns det några överhuvudtaget som var relaterade till beteendevetenskap? Hur var det med antroprologi, tex? Antar att det inte är så viktigt längre, som det är nu lät jag henne läsa litteraturhistoria, som sagt. Kanske filosofi...det humanistiska/psykologiska intresset behöver ju inte vara mer än just ett intresse.

- Ymir, lyckas besvara sina egna frågeställningar...jobbigt.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Jodu...

Ok, jag försöker igen;

Selma lagerlöf.
Rätt tidsperiod.
Akademiker?
Intressant bakgrundshistoria;

* 1882--1885 genomgick Högre lärarinneseminariet i Stockholm

* 1899--1900 reste i Orienten, särskilt Palestina (Jerusalem)

* 1907 utnämndes till filosofie hedersdoktor vid Uppsala universitet

* 1909 fick Nobelpriset i litteratur

* 1914 invaldes som första kvinna i Svenska akademien, på stol 7.

Vad sägs?

/Nicke

entomophobiac

Low Prep High Play

mer trovärdiga än, säg, kringvandrande grupper av äventyrare i valfri fantasyvärld...

Ett vanligt fenomen under medeltiden, till exempel i Tysklands myriad av småstater, var rovriddare. Krigare som reste runt och bankade vettet ur folk för att ta deras prylar... vilket är precis vad rollpersoner oftast gör i Fantasy spel :gremwink:

Så, jag säger nog att båda är trovärdiga inom vissa marginaler. Dessutom finns ju alltid den artistiska friheten.