Nekromanti Akademiska fåntrattar!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Har jag inte vågat säga...

Nej du, nu är det du som missförstår mig eller jag som missförstår Greymourn.

Jag svarade på Greymourns inlägg även om det här ger upphov till en ny diskussion. Varför "sjunker" folk ner åt andra hållet och låter språket bli för slappt och "omoget"?

*misstänker flamening pga ordvalet så det är väl bäst jag förklarar närmare*

När jag ser SMS-förkortningar i stil med de jag skrev i förra inlägget så tycker jag för det första att det är om möjligt ännu mer jobbigt att läsa än inlägg fulla med "fina ord". Det andra som slår mig är att personen inte orkar lägga ner tid på inlägget utan bara vill hetsa fram det. Vad är det då som säger att inte åsikten är framhetsad? Jaja, jag hoppas att ingen tar illa vid sig... Det är ju trots allt åsikten som räknas och inte hur man skriver, bara det att jag tror att det är lättare att göra sig hörd om man skriver riktig svenska.

*känner mig missförstådd iaf*

Mask_UBBT

Hero
Du tror att du är orginell nu, va?

:gremwink: Ta inte det här för seriöst heller nu, men...

Faktum är att du upprepar vad jag fått höra vid flera tillfällen tidigare...

Jag använder ord som ackumulera i dagligt tal. Varför? Dels för den anledning krille beskrev så väl i sin tråd, att orden är vettigast att använda i vissa situationer, och dels för att jag vhelt enkelt är uppfostrad på det viset. Jag reagerar inte på det. Så sent som för ett par dagar påpekade en kusin till mej att jag talade väldigt "litterärt" när jag pratade på telefon med min flickvänn... Jag såg ut som en fågelholk. :gremshocked: "Jag talar vaddå, sadu?"

Vidare har flera vänner till mej påpekat att jag måste "dumma ner mej". Citat, "Gabbe är skitschysst, men jag fattar typ bara hälften av vad han säger."
När jag fick höra dethär blev jag helt tagen, igen. Jag hade inte den blekaste aning om att det var på det viset. Så när jag är i närheten av mina kompisar blir det numera så att jag får dra på mej dummössan, även om jag sällan får den att gå på tillräckligt.

Så om du inte förstår vad jag syftar på... ledsen grabben, jag gjorde vad jag kunde.

Men jag gissar att den biten av inlägget jag ska bry mej om inte är den med fin stavning och grammatik? Jag korrläser ju inte ens mina inlägg ordentligt, och ämmar inte en tanke åt att skryta med fint språk när jag gör det. Jag tror att "och komma på finurliga, men oftast oförståeliga, idéer?" snarare var mer inom min bollplan...

För nog syftade du, åtminstone till viss del, på det här inlägget, eller hur?

Tja... Jag tänker mycket, och i det fallet(thihi) fick det en intressant twist, och för att det skulle ens verka avslägset vettigt och/eller intressant behövde även de tankegångar jag vädrade bakom konceptet komma fram.

That's it.

/Mask

Mask_UBBT

Hero
Re: Arbetarslyngel!

"Jag ville bara dra er lite i pungen så att ni inte svävar för högt."

Se, vilka repulsiva kitsligheter de ansenliga kvantiteterna av illiterata proletärer exponerar oss omdömesgilla specimen för! Det är högeligen himmelsskriande!

/Mask, skojjar :gremwink:

Mask_UBBT

Hero
Re: Illiterära heter det väl ändå...

Det är en egen böjning på illiterat :gremwink:

I kampsport är improvisation ett tecken på att man kan en stil bra minsann :gremwink:

/Mask -

Eksem

Champion
"Jag är lika working-class som du, men jag är intresserad av vårat språk"

Hahaha! Lysande!

Rickard

Urverk speldesign
Jag håller med dig om detta "problem".. Sedan beror det väl lite på vilken nivå inläggaren vill lägga diskussionen på.. Om det är på en vetenskaplig, akademisk nivå har jag inga problem med språket.. Sedan har jag inga problem med att folk använder svåra ord.. Jag får ju bara ett bättre ordförråd då jag slår upp dem..

Men det har hänt ibland att jag (som är intresserad av etymologi) har fått slagit upp ord och det på nätet eller dylikt digitalt uppslagsverk (Aaarggh! Har ingen ordlista!!).. Någon som vet en bra länk till ett bra uppslagsverk? Själv använder jag nog mest Words synonymordlista [hett tips]..

Jag vet inte om det är någon som har märkt det, men jag brukar försöka förklara svåra ord i inlägg, både som jag själv använder och ibland även ord som andra använder.. Detta för att så många som möjligt ska kunna få ta del av diskussionen och ha en chans att tillföra något.. Just länken som jag gav var visserligen ett dåligt exempel, men det var det enda jag kom på just nu..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ibland pratar med rätt svåra och gammeldags ord, men det är DoD:s fel

seinet

Swashbuckler
Re: Har jag inte vågat säga...

För mig går det nästan snabbare att skriva "och" istället för "o" :gremtongue:

/Seinet Wintermute - Är trött och seg... (det är jobbigt att jobba på natten)

seinet

Swashbuckler
Re: Nä, det vill du nog inte ... [ot]

Det kanske inte bara har att göra med vad Dante förväntar sig att andra vill utan kanske vad han själv vill? :gremtongue:

Nej då, jag läste också fel tror jag... Sedan kan man fråga sig vilken bank det var som ville att Dante skulle ta sig i baken, Nördbanken kanske? (Ett "nollningsuppdrag" på chalmers var att sätta dit två prickar över O:et på Nordbanken på Avenyn för något år sedan, mycket roande).

/Seinet Wintermute - Tycker Dire Straits är jävligt sköna... GO KNOPFLER!

Netfeed

Swashbuckler
det är ju bara fåntrattar som troberg, krille, rising och rosen som skriver mass ordporr men ta det lungt, själv sitter jag här och försöker dra ner inteligensen på forumet till lägsta nivå

//Netfeed, som skirver lite väl mycket blaj ibland

Troberg

Sinister eater
Skyldig som laddad

Det enda jag har att säga till mitt försvar är att jag hamnat i dåligt sällskap och omges av denna degenererade subkultur dagligen.

Det är fritt fram att fråga om någon inte förstår vad jag försöker säga (vilket är cirka 90% av tiden) och jag kommer inte att kalla någon för dum (utom en idiot som inte visste vad 'deprimerad' var...).

En del av detta tror jag är en "yrkesskada". Är man insatt i ett ämne så ser man nyanser i orden som gör att ord som för den oinsatte är synonymer inte är det för den insatte (titta bara på hur folk kallar förbindelser som är digitala från ände till ände för bredband...). Man använder därför det ord som har rätt nyans, vilket kan skapa förvirring för den oinvigde.

Mitt förslag är att göra det till något kul. Jag fick ett tips om hur man kan göra tråkiga möten roligare. Man skriver upp 25 modeord (kundnytta, b2b, outsourcing, optimera och så vidare) på ett papper i ett 5x5-rutnät. Varje gång någon säger ett av orden kryssar man av det, och när man fått en hel rad på någon ledd så reser man sig upp, säger med tydlig stämma "SKITSNACK!" och lämnar rummet.

CGH

Warrior
"Vad säger ni? Känner ni igen tendenserna eller är jag bara en sketen knegare som sticker ut hakan för långt i denna akademikernas högborg?"

Krångliga ord har inget egenvärde, de ska bara användas när inget annat passar in (sen kan det ju vara jobbigt och sitta och rätta sig själv, men ändå).

När man är trött orkar man inte sitta med ordlistan i högsta hugg bara för att folk kommer med ovanliga ord, så jag håller med dig, men det är inte det största problemet tycker jag.

Jag tycker vissa diskussioner blir otroligt stora i mängden text när de egentligenkunde ha gjorts mycket kortare (enligt mig). Tex. Arcanas, Risings och Krilles senaste diskussion på skräckforumet. Det är vad som kan irritera mig mest.

Rosen

Myrmidon
Re: Skyldig som laddad

jag kommer inte att kalla någon för dum (utom en idiot som inte visste vad 'deprimerad' var...).

Tjå, en kvällstidning drog ju igång ett stort hallå för några år sedan när Jan Guillou sa att Rickard Wolff var en pederast, och de trodde att han kallade honom pedofil. Det slutade med att han tvingades be en öppet homosexuell man om ursäkt för att han hade kallat honom gay.
Sensmoral: Var försiktig med att kalla någon pedantisk, pedikyrist, eller något annat som börjar på "ped". En del folk förstår inte svenska ord.

(titta bara på hur folk kallar förbindelser som är digitala från ände till ände för bredband...).

Ett av mina favoritcitat: "Vi måste bli bättre på att hantera det virtuella informationsutbudet."
Ett skenbart informationsutbud måste alltså vara något som verkar vara ett informationsutbud men som inte är det. En sån där Hollywoodkuliss med bokhyllor som bara är bokryggar fastlimmade på plankor? Kan inte vara särskilt svårt att hantera det...

--
Åke