Nekromanti Akademiska fåntrattar!

chrull

Stockholm Kartell
först håller jag med Eksem. LYSANDE :gremgrin:

Sen vill jag bara poängtera att alla inte har välutbildade morsor. Eller farsor. Ska jag fråga någon så blir det min äldst syster, och hon sitter på dagarna och pratar i radio, att ringa hennes mobil stup i kvarten skulle nog inte uppskattas :gremsmirk:

Alla ska ändå äga minst en SAOL. Så se till att skaffa er en sådan. Och med forumen såhär får ni ju i alla fall användning för den...

entomophobiac

Low Prep High Play
Är ni ett gäng hopplöst intellektuella akademiker som bara hänger här för att beundra era egna inlägg och komma på finurliga, men oftast oförståeliga, idéer?

Jag vet inte om jag är akademiker... jag jobbar med media :gremgrin:

Men i övrigt tror jag nog du påpekar något rätt väsentligt. Många är det nog som svänger sig med ord och uttryck som kanske inte är tillgänglig för gemene man eller helt enkelt står över de flestas verbala disponibel.

Än sen? Förstår man inte poängen så var den garanterat inte viktig. Det är alltid i en skribents intresse att läsaren fattar vad han eller hon skriver - det är ju trots allt hela poängen.

Så visst kan du såga allt vad akademikerna gör. För min del, i alla fall... (Även om jag emellanåt är skyldig själv.)

Troberg

Sinister eater
Det är alltid i en skribents intresse att läsaren fattar vad han eller hon skriver - det är ju trots allt hela poängen.
Va? Jag trodde att poängen var att göra ett statement! :gremshocked:

Feuflux

omjonasson.se
Det är därför du är den ondaste tvillingen. ;)

Nu sitter jag bara och ströläser inlägg under sommaren och ignorerar alla långa inlägg som tar mer än 15 sekunder att läsa igenom så det är en kass tidpunkt för mig att svara på den här tråden eftersom jag har glömt hur jag brukar uppleva forumet på när jag är normalt aktiv.

Men, det skiter jag i. Jag delar upp mitt svar i 2 punkter.

1. Dåligt språk. En gång i tiden så klagade jag på att vissa användare hade lite för hög felstavnings% (vilket jag och de som höll med mig fick skit för). Jag kontrolläser mina egna inlägg och förväntar mig att andra också ska göra det för att minimera antalet fel. Efter den åthutningen blev jag dock mer tolerant mot slarvskrivare även om jag fortfarande hellre läser ett välstavat inlägg utan drösar av utropstecken och liknande.

2. Svårt språk. Om det förekommer en diskussion med avancerat språk kan jag reagera på två sätt. Antingen så läser jag den i alla fall (jag brukar fatta alla ord tror jag :gremsmile: ) eller så skiter jag i diskussionen eftersom de diskussioner som kräver en massa avancerade ord troligtvis inte intresserar mig ändå.

Det jag har mest problem med är långa inlägg eftersom jag har dassig koncentrationsförmåga (eller nja...) och inte vill lägga en kvart på att läsa igenom ett inlägg.

I vanlig ordning står jag inte för vad jag har sagt. :gremlaugh:

Feuflux

omjonasson.se
Synonymordbok

Den här använder jag mig av.

Skriver man in etymologi där svarar den med "läran om ordens härledning". Så det är precis vad jag härmed tror att det betyder.

Johan K

Gammal & dryg
Visst så kan jag väll håla med om att det innimellanåt kab bli lite väl högtravande & akademiskt...
Men för det mesta så hänger man med..

entomophobiac

Low Prep High Play
Disponibel är ett adjektiv.

Hela anledningen att jag använder "verbala disponibel" är att jag läste det i en uppsats någon skrivit;

"Har du någon inhemsk vokabulär disponibel?" -> Talar du någon inhemsk dialekt var andemeningen.

Kan inte låta bli att använda det... Sedan om det är rätt eller inte skiter jag faktiskt i :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Ehm...

Hela anledningen att jag använder "verbala disponibel" är att jag läste det i en uppsats någon skrivit;

"Har du någon inhemsk vokabulär disponibel?" -> Talar du någon inhemsk dialekt var andemeningen
I det sammanhanget är det faktist korrekt.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Skyldig som laddad

En del av detta tror jag är en "yrkesskada". Är man insatt i ett ämne så ser man nyanser i orden som gör att ord som för den oinsatte är synonymer inte är det för den insatte (titta bara på hur folk kallar förbindelser som är digitala från ände till ände för bredband...). Man använder därför det ord som har rätt nyans, vilket kan skapa förvirring för den oinvigde.

Men frågan där är ju om man vill bli förstådd ordentligt av alla eller om man vill använda de ord som förenklar det för en själv. Bredband är inte alltid rätt term (väldigt sällan) men i stort sett alla förstår vad man menar. Det finns fler sådana exempel, men jag gick upp för tio minuter sedan så jag orkar inte komma på fler exempel. :gremsmile:

Mitt förslag är att göra det till något kul. Jag fick ett tips om hur man kan göra tråkiga möten roligare. Man skriver upp 25 modeord (kundnytta, b2b, outsourcing, optimera och så vidare) på ett papper i ett 5x5-rutnät. Varje gång någon säger ett av orden kryssar man av det, och när man fått en hel rad på någon ledd så reser man sig upp, säger med tydlig stämma "SKITSNACK!" och lämnar rummet.

Hahaha! Vilket underbart förslag! :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Netfeed

Swashbuckler

Bredband

bredband är ju för de flest något som är fast uppkoppling och inte modem(56k eller 33k), även om det är smalband(adsl)

Staffan

Myrmidon
Njä, SAOB är ingen höjdare. Dels har de inte kommit längre än till "talkumera" (som betyder "beströ med talk"), och dels är de tidigare delarna till viss del inaktuella idag eftersom de skrevs runt 1900 kallt.

DanielSchenström

Swashbuckler
Rollspelare är akademiker

Det har Sverok slagit fast i en enkät har jag för mig.

Själv använder jag i princip mitt talspråk här men i skrift blir jag en svenska Gary Gygax med så många långa och svåra meningar jag kan och de svåraste orden jag kan finna för att beskriva något. (Riktigt så illa är det väl inte egentligen, men Kornella var på mig för det och därefter har jag varit nogrannare med mitt språk i mina artiklar, folk ska ju förstå vad jag skriver.)

Men här på forumet känner jag mig ibland som en intellektuell dvärg, men det gör jag i spelklubben också med alla sina naturare.

Staffan

Myrmidon
Håller med Troberg, det är en korrekt användning även om ordföljden är lite udda.

"Disponibel" betyder i det här fallet "tillgänglig". Det som kanske förvirrar lite är att "vokabulär" ser ut som ett adjektiv, men inte är det - det betyder "ordförråd". Frågan som ställs är alltså "har du något inhemskt ordförråd tillgängligt?"

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Rollspelare är akademiker [ot]

Men här på forumet känner jag mig ibland som en intellektuell dvärg, men det gör jag i spelklubben också med alla sina naturare.

Länge leve Teknisterna! :gremgrin:

Troberg

Sinister eater

bredband är ju för de flest något som är fast uppkoppling och inte modem(56k eller 33k), även om det är smalband(adsl)
Näpp. Har man en helt digital förbindelse (som min gamla 10 Mbit som jag saknar så mycket) så är inte begreppet bandbredd meningsfullt, och därmed inte heller klassificeringen bredband.

Det är som att om någon frågar hur fort min bil går och jag svarar "två meter bred". Det är olika fenomen med olika egenskaper och olika mätetal.

Snarlika exempel är när folk pratar om strålning från bildskärmar. En bildskärm ger ifrån sig två sorters strålning: ljus och värme. Det som diskuteras är elektriska och magnetiska FÄLT. Strålning och fält är två helt olika saker, med helt olika egenskaper.

Rolig parentes:
Jag fick reklam för en skärm som inte gav ifrån sig någon strålning alls. Vad ska man ha en helt svart skärm till? Jag slängde en hel packe skärmar som bara var svarta för ett tag sedan...

Att man ibland använder rätt ord, fast det kan vara svårare är inte en form av illvilja, det är för att man inte vill orsaka förvirring eller säga något som inte är sant. I vissa fall kan det röra sig om en gradskillnad, där det enklare ordet flyttar upp saker på en mer översiktlig nivå (vilket man oftast kan acceptera), men ibland (som med fält och strålning) så är det vanligt använda ordet direkt fel och bör inte användas.

Netfeed

Swashbuckler

Näpp. Har man en helt digital förbindelse (som min gamla 10 Mbit som jag saknar så mycket) så är inte begreppet bandbredd meningsfullt, och därmed inte heller klassificeringen bredband.

nu hänger jag inte med alls, jag skrev ju att för den vanlige svensson så är bredband allt som inte är 56k modem, bara för det behöver du ju inte hålla föreläsning :gremwink:

//netfeed, som är lite trög just nu, man blir det av att inte ha något att göra på jobbet