Nekromanti Akademiska fåntrattar!

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Ehm...

Det låter som en medvetet skämtsam formulering, dock.

Vilket det också var, i sin originalform, och i mitt nuvarande inlägg. Hur fel det än var :gremwink:

Netfeed

Swashbuckler
Re: Program tablån

nja, en 1,566 ghz med 786ddr minne?
operation flashpoint är ett oerhört segt spel

Troberg

Sinister eater

nja, en 1,566 ghz med 786ddr minne?
operation flashpoint är ett oerhört segt spel
Då har du något skumt. Så länge jag inte slänger in hundratals AI's så flyter det fint på min P3 1GHz (dubbla processorer men det spelar ingen roll här) med 512 MB minne och ett gammalt Matrox G450. Prova att ställa ner inställningarna lite.

Netfeed

Swashbuckler

njä, vill inte installera det igen... det var segt och trååååkigt...

Troberg

Sinister eater
Re: Program tablån [OT]

njä, vill inte installera det igen... det var segt och trååååkigt...
Tja, förväntar man sig hjärndöd hoppa-hoppa-skjuta-skjuta-action i stil med Unreal som blir man besviken. Förväntar man sig en realistisk simulering av modern krigföring, med verklig taktik, så kommer man att älska det.

Netfeed

Swashbuckler
Re: Program tablån [OT]

nja, gillar spel som är realistiska till en viss gräns, tex ett riktigt skade tabell träffas man i huvudet så skall man dö punkt, träffas man i armen så skall man inte kunna skjuta lika bra. men jag vill kunna hoppa runt :gremwink:
till en viss gräns kan det vara realistiskt sedan får det gärna vara lite mer orealistiskt

//netfeed, som för tillfället försöker bli bra på w3x... går sådär kan HU och Nelf nu

Stolpmeister

Warrior
Ja, det är de

Det är inte bara Sverok som slagit fast det. Läste ganska nyligen en bok om ungdomskultur som del av min lärarutbildning ("Skola, fritid, framtid", har jag för mig att den heter) som fastslår att nästan de enda som sysslar med rollspel är pojkar från över- och akademiker-klasserna. Den studien är däremot rätt gammal, så kanske det ser annorlunda ut idag.

- Diomedes

Minimoni

Homelander
Re: Ja, det är de

som fastslår att nästan de enda som sysslar med rollspel är pojkar från över- och akademiker-klasserna.
Jag tvivlar starkt på sanningshalten i den undersökningen. Vad menas med "nästan bara". Har de några egentliga siffror på vilken ekonomisk bakgrund rollspelares familjer har. Jag personligen har svårt att tro att en sådan undersökning kan bli specielt rättvisande.

Jag själv och många rollspelare jag känner är verkligen inte från någon överklass. Jag tror rollspel är en hobby med delaktiga människor från mycker varierande bakgrunder.

Tzimisce

Troberg

Sinister eater
Re: Ja, det är de

Jag tvivlar starkt på sanningshalten i den undersökningen. Vad menas med "nästan bara". Har de några egentliga siffror på vilken ekonomisk bakgrund rollspelares familjer har. Jag personligen har svårt att tro att en sådan undersökning kan bli specielt rättvisande.
På en övergripande statistisk nivå tror jag att den stämmer (åtminstone enligt mina erfarenheter). Glöm inte att det är statistik. Man förutsäger inte varje enskild individ, undantag kan förekomma.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
No worries

Det är lungt. Jag är hårdrockare. Jag är inte rädd för något.

/Vulf

Greymourn

Swordsman
Re:Har jag inte vågat säga...

Jag försvarar inte på något vis sådana förkortningar heller... Vad jag anmärkte på är att det finns en liten klick på detta forum som använder ett språk de inte behärskar/tangerar sina gränser allt för ofta...

Korrekt är en sak, att ALLTID välja den "mest oväntade" syonymen är åtminstone i mina ögon skrattretande...
Greymourn klarar inte alls av den sortens människor varför han arbetar som kock istället för att vidareutbilda sig...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Walium, en vanlig fåntratt!

Varje gång jag skriver något svårbegripligt eller försöker verka smart, föreställ dig följande scen: en ung man med glasögon sitter framför datorn och skrålar med "It's raining men" endast iförd ett par kalsonger. :gremwink:

Låt inte språket lura dig. Bakom varje akademisk klurighet döljer sig en människa med fel och brister som alla andra.

Skulle du låta denna man undervisa dina barn?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tihihihi!

Vilken typ av akademiker bor i Borlänge? Den typ som bygger domedagsmaskiner och skrattar konstigt? Är du säker på att lokomotiv i själva verket inte är din dvärgväxte och puckelryggige assistent? :gremwink:

Dissekera mera Igor!! Muahahaha!!!

(Ja, jag har upptäckt hur roligt man faktiskt kan ha med även den sunkigaste av webkameror. :gremwink:)

Belldozer

Veteran
Re: Fikonspråket

Tja, kan hålla med dig till viss del när det gäller fikonspråket, det används oftast helt i onödan. Visst, ibland behöver man faktiskt använda fackspråk, men i de flesta fall klarar man sig faktiskt med helt vanlig bondsvenska. När man för en debatt handlar det ju trots allt om att föra fram sina åsikter så att andra kan förstå och bemöta de argument man för fram. Fikonspråket plockas oftast fram i situationer där man antingen vill skryta med sin ordkunskap, vill försöka vinna en diskussion när argumenten faktiskt inte räcker till eller helt enkelt slinka undan utan att förlora eventuell "prestige". Jag blir inte det minsta imponerad av långa haranger av ord från SAOLs mörkaste vrår, det visar bara att man inte kan eller vill uttrycka sig så att alla förstår.

Min personliga åsikt är att en god debattör för fram vad han tycker med ett språk som majoriteten kan förstå och ta till sig, då det mesta av fikonspråket trots allt bara består av flashiga synonymer. Det handlar ju trots allt om att framföra sina tankar och åsikter, så varför dölja dem bakom fina ord? Visst, det kan nog vara finfin övning om man tänkt göra en politisk karriär, men jag uppfattar det som en smula ohyfsat att medvetet krångla till sina debattinlägg. Eventuella överdrifter med svårbegripliga ord tolkar jag enbart som någon form av mindervärdeskomplex, men tro mig - det är bara ett litet fåtal som imponeras av språkliga superkrafter, de flesta ser det som ett viftande med besserwisserflaggan.

Ett annat problem som förekommer rätt ofta på internet är avfärdandet av de som inte uttrycker sig med korrekt stavning, etc. Jag har ett par dyslektiska vänner som känner att det de framför i debatter avfärdas rakt av som "dumma kommentarer från en internetfjortis", för att citera en av dem. Bara för att man har svårt för att uttrycka sig i skrift (eller tal, för den delen) betyder inte att åsikten inte räknas. En bra tanke är en bra tanke, oavsett om den stavas "tanke" eller "tannkä".

//Stefan Gunnarsson

Ackerfors

Alas, your rapids!

Ett annat problem som förekommer rätt ofta på internet är avfärdandet av de som inte uttrycker sig med korrekt stavning, etc. Jag har ett par dyslektiska vänner som känner att det de framför i debatter avfärdas rakt av som "dumma kommentarer från en internetfjortis", för att citera en av dem. Bara för att man har svårt för att uttrycka sig i skrift (eller tal, för den delen) betyder inte att åsikten inte räknas. En bra tanke är en bra tanke, oavsett om den stavas "tanke" eller "tannkä".

Jag förstår vad du menar även om jag inte riktigt tycker likadant. Man ser lätt på en skrift om personen har problem med stavningen eller om personen gör sig på för att skriva "fjortisaktigt". Jag har fullt förstående för de som inte kan stava rätt så länge de gör så gott de kan. Försöker de dölja skrivproblemen genom att köra det genom Lunariseraren så förstår jag dem inte.

Greymourn

Swordsman
azzå...

azZÅ ja Ba föJztåR VA typ du mENAr ÄvEn om jA inTe jiktiT tYKkEr lIkadanT..... *ler* mAn ZEr LäTt på En zkJIft typ oM pEjzoNen typ har pjoBlEm typ mE typ ztavninGeN lR OM perzonen gör zig PÅ FöJ att zkriva "fjoRtIzaktit". *skrattar* JA haj fullt fÖrztående FöJ dom zom typ inTe typ kAn ztava rätT zå läNge Dom göR zå GOtt DOm kaN... *skrattar* FÖrzöker Dom döLja ZkrivproblEMen GENOM atT kÖra d typ gENoM luNAJizeraReN typ zå Förztår Ja typ doM inte.... typ AzzÅ

Rolig liten leksak...

Rickard

Urverk speldesign
Re: Fikonspråket [OT]

hejzan, typ ja ba e eN typ finnig hakker På 14 JordznUrr...... *ler*

En charmig grej, helt klart..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nog ska slänga in Sagan om Ringen i den generatorn (måste översätta't)

"o VaNDrAre i typ D zkugga lANdEt
FrUkta ej!!!!!! *skrattar* för i möRkret dom ztod,
Tjäden däR mÅzte te zIzt ta zLUt.
och i typ en öpPnIng c zoleN gLiDa fÖrBi,
den typ zjunkanDE zoLEN, dEn typ ztigaNDe zolen,
Dagenz zluT, lR dAgenz typ BörjaN.
föR typ özt LR vÄzT MåzT aLL träd typ upPhöRa ... *skrattar*"

"O vandrare i det skuggade landet
frukta ej! För även i mörkret de stod,
träden där måst till sist ta slut.
och i en öppning se solen glida förbi,
den sjunkande solen, den stigande solen,
dagens slut, eller dagens början.
För öst eller väst måst all träd upphöra ..."

"O! Wanderers in the shadowed land
despair not! For though dark they stand,
all woods there be must end at last,
and see the open sun go past:
the setting sun, the rising sun,
the day's end, or the day begun.
For east or west all woods must fail ..."

Troberg

Sinister eater

Försöker de dölja skrivproblemen genom att köra det genom Lunariseraren så förstår jag dem inte.
Aaarrrgghh, du har skapat ett monster. Jag har sett det hända förr, på ett annat forum råkade någon posta en länk till en site som gjorde morse-kod av text, och i en vecka postades alla inlägg i morsekod!

-. .. / -.- .- -. / .. -. - . / .- -. .- / .... ..- .-. / .--- --- -... -... .. --. - / ... .- -.. .- -. - / -... .-.. .. .-. / .- - - / .-.. .- ... .- / .. / .-.. .- -. --. -.. . -. .-.-.- / -.. . - / ... -.- ..- .-.. .-.. . / .--- ..- / ...- .- .-. .- / - .-. .- -.- .. --. - / --- -- / -. .- --. --- - / ... .- -.. .- -. - / ... -.- ..- .-.. .-.. . / .... .- -. -.. .- / .--. .- / .-- .-- .-- .-.-.- .-. --- .-.. .-.. ... .--. . .-.. .-.-.- -. ..- / --- -.-. -.- ... .- .-.-.- / -- .- -. / -.- .- -. ... -.- . / ... -.- ..- .-.. .-.. . / .-.. .- --. --. .- / .. -. / -. .- --. .-. .- / --- -... ... -.-. . -. .- / --- .-. -.. / .... .- .-. / ... --- -- / -... --- -. ..- ... / - .. .-.. .-.. / -.. . / ... --- -- / ..-. .- -.- - .. ... -.- - / --- .-. -.- .- .-. / .-.. .- ... .- / -- --- .-. ... . ..--..

Troberg

Sinister eater
Re: Tihihihi!

Vilken typ av akademiker bor i Borlänge? Den typ som bygger domedagsmaskiner och skrattar konstigt?
Nej, det är bara jag. De andra är vanliga, tråkiga akademiker.

Det finns faktiskt en högskola (numera universitet?) här som är skapligt stor.

Är du säker på att lokomotiv i själva verket inte är din dvärgväxte och puckelryggige assistent?
Med tanke på vilket kaos han kan ställa till utan domedagsmaskin så skulle jag inte vågat låta honom hantera något farligare än en bomullstuss.

Belldozer

Veteran

Jo, självklart - att inte ha förmågan att uttrycka sig är ju en sak, att medvetet anamma lunajstojmkjamizstilen eller uppföra sig som en scriptkiddie/l33th4Xx0r/mirrKw4r-fjortis är en annan. Hursomhelst, att bli ihopbuntad med den senare sortens "skribenter" är ofta vad de som inte har "god förmåga att utrycka sig i tal och skrift" (tror nästan arbetsförmedlingen har copyright på den frasen) känner att de blir, trots att de inte uttrycker sig på samma sätt.

Nu ska jag ju inte döma bort alla "kjamizaj" här, det finns säkert många som tror att lunarstorm/dalnet är netikettens högborg och helt enkelt tror att det är så man ska uppföra sig på internet (vilket är synd). Vad jag ville komma till är dock att en bra åsikt är en bra åsikt och bör respekteras, även om den kanske inte är särskilt välformulerad, döljer sig bakom lunajbäbispjat, etc (jäkligt irriterande att läsa, det kan vi aldrig komma bort ifrån, men iaf). Att totalt bortse från dessa enbart för deras oförmåga att uttrycka sig väl är att placera sig på höga stolar, vilka man borde kapa benen på (ja, de höga stolarna, få inga idéer som skulle glädja PIff&Puff nu) ;) Får dock påpeka att det mesta av lunajstilen faktiskt skulle bryta mot forumens ordningsregler, då något som till stor del kännetecknar den är irrelevans/trams/etc.

//Stefan Gunnarsson