Nekromanti Akilleshäl för Vampyrer (VtM)

PAX

Jordisk Äventyrare
Kommer att skriva ihop en kampanj till VtM och tänkte använda mig av färdiga rollpersoner till spelarna. Dessa ska skrivas in i storyn och nu funderar jag på att lägga in någon lämplig akilleshäl för var och en. Något som de försöker hålla dolt och gömt för de vet att detta kan påverka dem och användas emot dem själva. Så vad kan detta vara? Kvarvarande familj är en typisk akilleshäl. Några andra förslag?

Ond bråd död

Swashbuckler
Tourettes. Måste skrika ut allt som man inte borde avslöja. :gremtongue: "Jag är en vampyr!" "Jag har embrace:at ett child utan prinsens tillåtelse!" "Diableri är nice!"

Cybot

Mest spelbar
Ond bråd död said:
Tourettes. Måste skrika ut allt som man inte borde avslöja. :gremtongue: "Jag är en vampyr!" "Jag har embrace:at ett child utan prinsens tillåtelse!" "Diableri är nice!"
Lite väl jobbigt.
Har dock tidigare haft funderingar på att skapa en bloodline vars nackdel är att de måste föra en komplett dagbok skriven/inspelad på deras modersmål (och bevara tidigare skrivna dagböcker). Något liknande skulle kunna funka.

God45

#PrayersForBahakan
Cybot said:
Ond bråd död said:
Lite väl jobbigt.
Har dock tidigare haft funderingar på att skapa en bloodline vars nackdel är att de måste föra en komplett dagbok skriven/inspelad på deras modersmål (och bevara tidigare skrivna dagböcker). Något liknande skulle kunna funka.
Kan jag spela en modern variant och se till att jag spelar in allt jag gör så att det kan bli en "Found footage" film så är jag på! The Blair bloodline :gremwink:

PAX

Jordisk Äventyrare
Antal RPs är inte relevant men det blir 4-5 stycken. Klanerna kommer inte ha någon stor roll i denna kampanj. Tröttnade på klanhysterin senast vi spelade.

PAX

Jordisk Äventyrare
Kul, men jag är inte ute efter personliga nackdelar på det sättet.

Cybot

Mest spelbar
God45 said:
Kan jag spela en modern variant och se till att jag spelar in allt jag gör så att det kan bli en "Found footage" film så är jag på! The Blair bloodline :gremwink:
Det enda kraven är:
1. att dagboken måste dokumentera de handlingar man utför, förklara dem och ens tankeprocesser.
2. Det medium Vampyren använder måste vara förstålig för den samtid som fanns när man blev embrejsad. Så inga krypton eller påhittade språk.
3. Vampyren måste bevara sin dagbokssamling. Om den blir förstörd så slutar han kunna dricka blod och går (när blodet tar slut) automatiskt in i torpor för en tid som är ekvivalent med den tidslängden som den förstörda samlingen dokumenterade. Vampyren är oförmögen att själv konspirera för att förstöra sin samling.

Så ja, en videodagbok a la Blair Witch skulle fungera. Om du inom samma dygn och på samma band/disk dokumenterar varför du utförde de handlingar du gjorde. En Chronicler vampyr som gör en videodagbok skulle nog med tiden börja tala för sig själv om allt han gör för tillfället och varför om hen inte aktivt motstår frestelsen att göra så.

Kapten Thadd

Veteran
RP 1: Har i sin ungdom råkat dibba någon. Vet RP 2.s hemlighet.
RP 2: Denne tillhörde ett annat förbund än det de nu tillhör under en del av sitt oliv. Vet RP 3:s hemlighet.
RP 3: Blev vittne när en ancilla dödade en annan uppsatt kindred. Sagda ancilla vet om att det finns ett vittne. Vet RP 4:s hemlighet.
RP 4: Utger sig för att vara av en annan klan än vad hen egentligen är. Vet RP 5:s hemlighet.
RP 5: Försöker skydda sina nu levande släktingar som tycks ha börjat inse att det finns supernaturals. Vet RP 1:s hemlighet.

PAX

Jordisk Äventyrare
Bra förslag. Jag hade dock inte tänkt att de andra ska veta något enligt den "kedja" du skapade för dem alla.

RasmusL

Champion
Jag skulle tänka i följande banor:

Varje karaktär har en inre svaghet som ger negativa yttre effekter. Ett exempel är spelberoende (inre) som skapat en skuldsituation (yttre effekt).

Pyromani -> lämnat spår efter sig på brottsplatser
Girig -> Fiender inom den egna familjen genom en pågående arvsfejd
Stolt -> mäktiga fiender
etc etc

PAX

Jordisk Äventyrare
Nja. Inte heller riktigt vad jag söker efter, även om det är bra förslag.

Vad jag vill ha är delar i RPnas bakgrund som de känner starkt för och som kan bli ett hot mot dem själva. Familjesituationen är en sådan men lite för klyschig och kan dessutom inte användas till samtliga RP.

Att ha begått mord på en äldre vampyr för att nå högre "generation" kan fungera. Likaså att man döljer sin "sire" eller klantillhörighet. Alternativt avsaknad av klantillhörighet. Släkting kan vara varulv kanske...

Pilzefrau

hon/henne
Äger/driver någon sorts verksamhet. Första bilden i huvudet är en nattklubb, men det kan såklart vara något annat också.

RP är ett känt ansikte från innan hen blev vampyr. "Kändis", politiker, efterlyst brottsling? Inte en akilleshäl utan personlig nackdel, jag vet, men jag ville skriva den ändå.

Har en stor samling av något. Antingen något från innan omfamningen, som skulle vara svårt att återskapa som vampyr, eller något som bara är väldigt dyrt/värdefullt/ovanligt och därmed svårt att ersätta.

Pojkvän/flickvän/annan kärleksrelation.

Troberg

Sinister eater
Tja, allt som skulle vara en PR-katastrof för en politiker om det kom fram skulle antagligen vara dåligt för en vampyr också, exempelvis:

* Förskingring;
* Lite krokigare böjelser än vad samhället accepterar;
* Politiskt inkorrekta uttalanden;
* Påkommen med stora lögner;
* Samarbetar med fel personer.

witness_1

Veteran
Noterade att klanerna inte var viktiga men har ändå ett förslag:
En karaktär (eller alla) kan i hemlighet vara en Malkav (planterad som agent i en annan klan). Det är roligast om spelaren inte vet om nackdelen utan får nysta i mysteriet under spelets gång.
En natt får hen minnesluckor eller kommer ihåg märkliga händelser som spelaren inte spelat fram.

Mukwa

Swashbuckler
Pröva att ge alla rollpersoner ett ankare. Ett ankare är en person som betyder så mycket för rollpersonen att hen inte kan gå emot ankaret och alltid kommer försvara ankaret från fara. Det gör både att rollpersonerna får mer att spela på samtidigt som rollpersonerna är otroligt sårbara när det händer någonting. Ett ankare kan vara en älskare, en familjemedlem innan rollpersonen blev vampyr, en god vän, ens sire som man har god relation till, eller något liknande.

Det här blir nog bäst att använda om du gillar att ha intriger mellan spelarna i första hand.

Andra idéer är att ställa frågor till spelarna innan ni börjar spela. Styr spelarna med hjälp av frågorna, men inte så mycket att du bestämmer. Bra frågor:

Varför är prinsen förbannad på dig? (Du har bestämt att prinsen och rollpersonen inte drar jämnt, men varför är upp till spelaren)
Vilken mörk hemlighet fick harpyan nys om när hon grävde i ditt förflutna? (Samma princip här.)

Om du inte vill styra spelarna lika mycket kan du ställa mindre ledande frågor och sedan vara noga med att ställa följdfrågor:

Vad tycker du om prinsen?
- Varför tycker du det?
Har du och Harpyan något förflutet tillsammans?
- Vad är det för något?
- Skulle du vilja ha ett förflutet? Varför inte?

Sådana här frågor ger mig som spelledare i princip en hel kampanj. Jag brukar använda styrda frågor där spelarna sedan får fylla i. Om det inte är styrda frågor tenderar spelarna att vara protektionistiska och försöka minimera risker för sina rollpersoner, och då får man heller inte så kul motstånd, och i förlängningen väldigt lite att spela på. Därför gillar jag frågor såsom "Varför är prinsen förbannad på dig?" och liknande.

Frågor jag har använt:

Ni (rollpersonerna) är vänner. Varför?
Ni befinner er i samma stad. Varför?
Du tillhör [sekten], men du ogillar den. Varför?
Du är lojal mot [fraktionen], varför?

Det här ger stora intrigmönster som ni sedan kan använda i scenariot/kampanjen. För mig funkar det klockrent.