Pröva att ge alla rollpersoner ett ankare. Ett ankare är en person som betyder så mycket för rollpersonen att hen inte kan gå emot ankaret och alltid kommer försvara ankaret från fara. Det gör både att rollpersonerna får mer att spela på samtidigt som rollpersonerna är otroligt sårbara när det händer någonting. Ett ankare kan vara en älskare, en familjemedlem innan rollpersonen blev vampyr, en god vän, ens sire som man har god relation till, eller något liknande.
Det här blir nog bäst att använda om du gillar att ha intriger mellan spelarna i första hand.
Andra idéer är att ställa frågor till spelarna innan ni börjar spela. Styr spelarna med hjälp av frågorna, men inte så mycket att du bestämmer. Bra frågor:
Varför är prinsen förbannad på dig? (Du har bestämt att prinsen och rollpersonen inte drar jämnt, men varför är upp till spelaren)
Vilken mörk hemlighet fick harpyan nys om när hon grävde i ditt förflutna? (Samma princip här.)
Om du inte vill styra spelarna lika mycket kan du ställa mindre ledande frågor och sedan vara noga med att ställa följdfrågor:
Vad tycker du om prinsen?
- Varför tycker du det?
Har du och Harpyan något förflutet tillsammans?
- Vad är det för något?
- Skulle du vilja ha ett förflutet? Varför inte?
Sådana här frågor ger mig som spelledare i princip en hel kampanj. Jag brukar använda styrda frågor där spelarna sedan får fylla i. Om det inte är styrda frågor tenderar spelarna att vara protektionistiska och försöka minimera risker för sina rollpersoner, och då får man heller inte så kul motstånd, och i förlängningen väldigt lite att spela på. Därför gillar jag frågor såsom "Varför är prinsen förbannad på dig?" och liknande.
Frågor jag har använt:
Ni (rollpersonerna) är vänner. Varför?
Ni befinner er i samma stad. Varför?
Du tillhör [sekten], men du ogillar den. Varför?
Du är lojal mot [fraktionen], varför?
Det här ger stora intrigmönster som ni sedan kan använda i scenariot/kampanjen. För mig funkar det klockrent.