Nekromanti Akolyter

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Re: Spelpass 4. del 2.

Hemma i hamnkvarteren blir Galla inbjuden på Ginos rum- ett rum fullt av syldaviska bilder, symboler och folkdräkter med mera. Galla bjuds in på en förbjuden fest på en av båtarna, med enbart män… Gino och Galla har även en trevlig stund. Efteråt vandrar Galla ut i fabriken och möter då Kleopatra. Kleopatra ber Galla hjälpa henne, som två ledare emellan. Hon har nämligen hört rykten om att vissa av männen ägnar sig åt kätterskt sex och att det ska vara en fest ikväll. Galla lovar att berätta allt han får veta för Kleopatra.

Galla tar tag i resterna av Secret Service agenten Urhia Ottassa- det som finns kvar efter tortyren och sågar ner henne i fiskmaskinerna. Efteråt ser han att Gino sett på hela tiden.

Galla gå på fest på båten. Efteråt sätter han dit en av männen från festen som får svara inför Kleopatra och få handen avsågad. Galla går även in på Ginos rum för att markera att Gino inte såg någonting. Galla snor en syldavisk traditionell hatt från Ginos rum som tillsammans med grismasken får honom att likna en demon.

Dallas ligger avsvimmad på gatan med acaciavarelsen ovanför sig- som vaknar till och reser sig för att sluka Dallas- fortfarande med två hullingar djupt inborrade innanför Dallas revben. Josias och Dorotea är på väg nerför utsidan av huset och ser Dallas problem i gränden.

Josias smyger på varelsen bakifrån. Carl köper secreten surprise- som gör att andra bara kan svara med passiva färdigheter om de överaskas, och använder psykerkrafter för att beordra Acacia-demonen att äta sig själv. Dallas vaknar upp i smma stund och ser demonen ovanför sig, som äter sönder sig själv- Dallas försöker hasa sig därifrån men varelsen hänger fortfarande fast i Dallas krop och följer med.

Väl nere i Acacia-demonernas näste lyckas Joshua döda den sista av de fyra demonerna. Han står i ett grottrum som varit en gammal tunnelbanestation. Överallt syns kokonger med små demonvarelser som växer i. Joshua flyr in i mörkret i en av tunnelbanegångarna och tar sig hem till hamnkvarteren.

På morgonen nästa dag samlar Galla sina trupper- Josias dyker dock inte upp. Galla klargör att de nu ska slå till mot turkmenerna. Dallas ifrågasätter varför men tystas. Joshua dricker sprit öppet, och Galla tillåter detta och dricker själv. Mitt i mötet kliver mutanten och Joshuas syster Alexa in. Joshua leder den förvirrade systern in på rummet igen.

Dallas ger sig av till ett möte med brodern Darrel- som Sivion Tw-face ordnat. Darrel väntar utan livvakter på en diner utan några andra gäster. En kvinnlig servitris med rullskridskor och lösbröst. Dallas får milk-shake med sprit och burgare.

Darrel berättar att han har erbjudits att ta över Pyrrhus och bli adelsman genom att gifta sig med Alexa- Nicodemus Asa ska se till så Darrel blir ledare för adelshuset. Dallas bönfaller honom att låta bli men Darrel tycker att brodern ska dela platsen på toppen. Dallas säger att det är sådana som adeln som bröderna alltid slagits mot.

Darrel berättar att han hittat deras far, men ännu inte bestämt om han ska skjuta honom eller krama honom. Dallas kan få avgöra. Darrel berättar även att Pauline jagar efter Euhippos och Kapten Hansel. Hon bor nu på Fabriken hos Batseba- ett ställe, en lägenhet med en massa band, konstnärer och kulturfolk, som ett gigantiskt kollektiv av rika slynglar och artister. Pauline ska dansa där ikväll.

Det blir tydligt att Sivion sagt till Dallas att Darrel önskat mötet och till Darrel att Dallas önskat mötet- de har blivit förrådda. I samma ögonblick kliver ledaren för Vera in- Mikael med tre tatuerade gängmedlemmar. Mikael har en stor sjuk böld på halsen, de är alla ärrade av sjukdomar och bär kejsarens tecken intatuerade på kroppen. Vild eldstrid utbryter där Mikael försöker fångata Darrel. Dallas lyckas dock få med sig sin bror därifrån och de flyr bort genom gatorna. De bestämmer att ses igen för att uppsöka sin far.

Joshua letar upp några av de adelsmän som är lojala och tar kontakt med några lojala tjänare i Pyrrhus.

Josias tas med till Sällskapet av Dorotea. Sällskapet är några från Kollektivet som ägnat sig åt mörk magi för att hindra Acacia-demonerna och stoppa adelshusen. De träffas i en skyddsbunker som inretts med svarta ljus och demoniska inskriptioner. Josias slår sig ner i skaran av välkammade män med runda glasögon som kallar honom för Subjektet. Dorotea ger honom en glasskärva som är frostad i svart, och som ingen annan vågar titta in i- det är en väg in i demonernas medvetande.

Josias tittar in i glasskärvan och omfamnar villigt kaos inuti sig (köper Key of deceit- en corruption key). Får samtidigt makt att tala med acacia-demonerna. Känner dock att det finns en annan röst som styr dem.

Akolyterna samlas för att attackera Villan och Hachan för att tillsammans med de syldaviska frihetskämparna frita general Orion.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Spelledarkommentarer

Spelledarkommentarer

En ambition när jag började spelelda den här kampanjen var att se om det gick att få allt på en gång- både det som är roligt med traditionellt rollspel och solar system (indie-spel).

före det som är roligt med indiespel och solar system med traditionellt spel. Fet meta-plot, en uttänkt plot-line, massa bakgrundsinfo, mysterier som sakta löser sig etc OCH det som är kul med Solar system- rollpersonernas relationer och karaktärer driver handlingen, ingen vet någonsin hur en scen ska utveckla sig etc.

Kan man få allt det göttiga?

Svaret får utifrån detta experiment bli ett rungande nej…..

Resultatet blev istället en enorm hög text (ja, ni ser ju själv) som kanske inte riktigt hade behövts… I alla fall har vi material för hundraelva spelomgångar i Solar system… Någonstans i spelpass tre blev det uppenbart för mig att det blev tråkigt att försöka få historia att utvecklas sig, och som spelledare få rp att avslöja mer och mer av plotten. Spelarna tvingades in i gamla klassiska spelarroller- började spela smart, övergav sina relationer och allt som var kul och vi fick något helt annat än vi tänkt göra. Det vill säga- vi var tillbaka till traditionell rollspel.

Spelpass tre var fett och så, men inte som ett Solar-spel, utan mer som ett Kult äventyr, mysterierna var skumma, rp löste gåtor och alla undrade vad den onde bossen egentligen var ute efter. Rp samarbetade, alla ville nå målet och la sina egna agendor åt sidan. Tråkigt, tråkigt. Inför spelpass fyra dumpade jag alla ambitioner om att ha någon som helst meta-tanke om handlingens utveckling och nu är vi tillbaka på spåret igen!

Något som jag gjorde redan de första tre spelpassen var att då jag märkte hur trist det är att jaga information så använde jag alla tillfällen jag kunde för att pumpa ut hur mycket info som helst, vilket lite, tror jag, övermättade spelarna… Eller? Det blev liksom lite för mycket att hålla reda på…?

Samtidigt måste jag säga att jag tror att spelgruppen innehåller folk som vill ha ut lite olika saker av kampanjen… En kille vill nog mest se hur det går med ”huvud-storyn”- kampen mot Stor-Bossen, medan en annan vill ha häftiga grymma scener, och en tredje vill utveckla sin RPs relationer.

Så det är ju inte lätt att pleasa alla…

Hyfsat misslyckat experiment alltså… Det som blev väldigt tydligt är att Solar TJÄNAR på att inte förbereda för mycket, det hade varit lättare att spelelda med mindre info från början, och mindre förberedelser… saker rullar igång av sig själv, man behöver bara ha lite lösa idéer. Det blir svårare när man försöker göra som en traditionell kampanj och skriva tvåhundra sidor. Lite trist insikt för någon som älskar att förbereda kampanjer och äventyr och skriva långa hemliga texter… (som spelarna ska få läsa… så småningom…)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
SS-strul..

Solar system har än så länge varit som en våt dröm... en läcker sportbil att glänsa med eller bara dra iväg upp i bergen... men allt blir gammalt och rostigt... hålen börjar synas... :gremfrown:

Vissa saker som jag inte gillar börjar bli tydliga i reglerna.

Ett problem i vår grupp är de breda färdigheterna... beskriv hur du gör och slå sedan ett slag. Detta innebär att man kan ha en social färdighet och vinna alla sociala konflikter och en strids-färdighet och vinna alla fysiska konflikter... det räcker alltså ganska bra att maxa två färdigheter- har man tre i dem, lite pöl och någon secret så är man oslagbar... Trist, tycker jag.

Vet inte varför det blir så de flesta av våra kampanjer att varje karaktär är antingen en social fighter eller en fighter- beroende på vilken av de två konflikt-typerna man satsar på att välja...

Det blir få alternativa färdigheter att satsa på och köpa.

Ett alternativ är att smala in användningsområdena för varje färdighet- men då minskar man också spelarnas möjlighet att genom beskrivningen av karaktärerns handling bestämma vilken färdighet som ska slås- vilket är en fin grej som gör att själva beskrivningen blir viktig (regeltekniskt) och inte bara färg.

Ett annat tankesätt är att andra färdigheter kan användas som hjälpfärdigheter- men detta håller inte riktigt då det är rätt lätt att skaffa fett med bonustärningar ändå.

Överhuvudtaget är rollpersonerna ruskigt bra... De har nästan inte förlorat en enda konflikt i hela kampanjen- och God knows I tried... Det är de där jävla Gift-dicen... de är fyra stycken, har fyra giftdice var- vilket ger 16 tärningar att ge ut när man vill. På en spelsession har vi kanske 8-10 konflikter... Rollpersonerna behöver knappt använda sina pölar..

Tradigt. Samtidigt är det lite för bra om man gör motståndarna till grand-masters... Både spelare och SLP kan få 3 plus på tärningsslagen med lite ansträngning och då vinner den som har högst färdighetsvärde de flesta konflikterna... Systemet känns alltså lite... orörligt och klumpigt... Mycket kokar ner till- ha högst färdighetsvärde i en social färdighet och en aggressiv- så vinner man alla konflikter...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,634
Location
Fallen Umber
Re: SS-strul..

NilsH said:
Det är de där jävla Gift-dicen... de är fyra stycken, har fyra giftdice var- vilket ger 16 tärningar att ge ut när man vill. På en spelsession har vi kanske 8-10 konflikter... Rollpersonerna behöver knappt använda sina pölar..
Fast gift dice är väl bara en valfri regel i SS, till skillnad mot TSoY? Jag tycker de är pudling och ändå inte önskvärda. Eller tänker jag på något annat nu?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Re: SS-strul..

Ja, det är sant... Det ska dessutom åtgärdas omgående, blir nog bara två gift-dice per spelare nästa pass... Känns bara lite surt när en regel som finns inte riktigt fungerar...

Det är en så bra tanke det där emd att spelarna ska sitta med i scener med andras RP, och vara engagerade och kunna påverka utgången med hjälp av gift-dice...

Jag tror att en anledning till att de inte fungerar i akolyter är att RP mer eller mindre är en grupp som vill åt samma håll. Gift-dice komemr med andra ord alltid ges som fördel till andra RP- man vill se dessa vinna, och hjälpa varandra. I en kampanj med RP som har agendor som pekar åt motsatta håll, eller åt helt olika håll blir det nog oftare så att man som åskaådare till en scen inte alltid tar RPns parti...

Det är kul....

Så blev det rätt mycket i Dogs kampanjen, där spelgruppen rätt tydligt delade sig i två mot två... Då kunde två spelare sitta och pumpa in gift-dice till varsin RP som slog mot varandra (så blev det i slutscenen...)

Så man kanske ska välja sina gift-dice efter vilken sorts kampanj man bygger upp...
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Spelledarkommentarer

Det har varit kul läsning iallafall! Välskrivet om inte annat, inte ofta man tar sig igenom en sådan textmängd frivilligt :gremwink:
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Re: Spelledarkommentarer

Ja, det var hiskeligt korkat att lägga upp precis ALL text... vet inte vad jag tänkte... Kul att du tog dig igenom! :gremsmile:
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Inledning spelpass 5.

Inledning spelpass 5.

Spelpasset började med att vi hoppade något dygn framåt i tiden- spelgruppen står på randen till Carnivale Negro då världens öde ska avgöras…

Saker hann hända i tidshoppet (Jag som SL bestämde att ”detta har hänt”):

Galla samlade sina syldaviska trupper, däribland sin son Entropus som han tagit ledarskapet från. Tillsammans med dessa anföll akolyterna Villan där Överste Orion- Gallas älskare under kriget mot turkmenerna (förr i tiden)

Anfallet blev en katastrof. Galla slogs dock mot Hachan över en glaskista där Gallas döda fru låg, och kistan krossades.

Mängder av polydekiska och turkmenska trupper dök upp och man fick fly hals över huvud. Alla kom ut utom Galla. Gallas son berättade att en väldig soldat dök upp (En Kejsarens barn…) och Galla kissade på sig och flydde till skogs.

Vad som egentligen hände var att Galla hittade sin käre Orion avsvimmad och med benen sönderslagna. Då han lyfte Orion för att gå dök Entropus upp och stängde källarendörren och låste- som hämnd för att Galla tog över Syldavierna- och för att Galla lämnade sina söner att dö då han for från planeten för tio år sedan.

Galla och Orion fängslades och fördes till Judah Ezar och Laksemiernas högkvarter Nikoleta-arenan (väldig gladiatorarena där hela stan kommer att samlas för att beskåda fighterna under carnivale negro)

De andra akolyterna drog sig tillbaka för att invänta sin ledare.

Alla nyhetskanaler basunerar ut att Valeria Pyrrhus dött- tagit livet av sig- men att Gardet misstänker att hon blivit mördad. Huvudmisstänkt är Valerias yngsta son Joshua Pyrrhus (Simon) som hållit sig gömd på planeten i flera veckor.

Kapten Hansel har tagit aktiv tjänst igen och leder efterforskningarna på Joshua Pyrrhus. Han har dock sökt upp Joshua och lovat att hålla undan Gardet. Hansel ska rikta in sina resurser på att stoppa Raaban-virsuet och undersöka virusets koppling till Haza-El katedralen.

Josias Revu har genom telepati bjudits till ett möte med Crius Cumara (självpåtagen ny ledare för Pyrrhus och chaos psyker) på Fabriken- en väldig lägenhet fylld av utflippade konstnärer, musiker och poeter…

Dallas bror Darrel har fört honom till det ställe där Pauline (Dallas gamla kärlek som han letar efter- och som förvandlats till en hämnerska efter att Joshuas bror flippat ut och misshandlat henne och lämnat bort hennes barn). Pauline dansar inatt på Fabriken.

Dallas och Darrel har tillsammans spårat upp och knivat förrädaren Sivion Two-Face.

Darrel har berättat att Dallas och Darrels pappa nu är med i Paradissekten- hippies som tillber frihet och njutning- ofrivilliga hejdukar till Judah. Pappan bor i en lägenhet i en utslagen del av staden.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Spelpass 5. del 1.

Spelpass fem blev i vanlig ordning en riktigt fet fest! Mötet blev också en tydlig urladdning, eller uppladdning inför kampanjens slut, som nu känns mycket nära. Samtliga rollpersoner tog avgörande livsval som för evigt förändrade dem. Alla spelare sålde av nycklar, Simon så många som tre! Det som en gång var en grupp akolyters äventyr har nu blivit fyra individuella historier med varsitt tema. Gruppen är för alltid splittrad och de olika karaktärerna har funnit sin egen väg att vandra mot transcendens. Mycket spännande!

Det konstiga var att jag och Calle före spelmötet pratat om hur opeppade vi var… sen blev det sjukt kul ändå… Märkligt…

Själv dras jag mot att vilja skynda mot det lockande feta slutet- och vilja suga på alla deltrådar som finns hängandes… Vi får väl se vart historien tar oss. Fortfarande överaskar spelformen en med att hela tiden själv hitta sin egen historia- genom vårt samarbete- dramaturgi uppstår av sig själv utan att någon styr, bara genom att vi hela tiden går mot det som är dramatiskt och kul.

Händelser
Josias befinner sig i underjorden, i den övergivna tunnelbanan med sina keldjur- Acaciademonerna. Refreshscen. Odjuren reagerar på att någon kommer, och Euhippos dyker upp i gången- har spårat Josias dit. Euhippos vill veta varför Josias stängt ute honom mentalt (de har en mental link). Euhippos börjar ta över kontrollen över Acacia-varelserna, försöker tränga sig in i Josias huvud och är nyfiken på dessa chaos-varelser. Josias knuffar honom bryskt ner i en vattenpöl, de bråkar och Euhippos lämnar platsen.

Dallas tar sig via husfasaden in i huset där lägenheten Fabriken finns. Han tar sig vidare in i den enorma festsal högst upp i huset- massa skumma poeter och konstnärer, konstig musik, droger, färger, drinkar, S&M mm. På Fabriken finns Crius-Cumara men även fabrikens ägare och ledare för Paradiskulten Batseba Andromeda- en enorm fet kvinna som stinker svett och har långt rosa hår.

Pauline kommer ut och dansar naken sprayad i guld. Batseba är onekligen horny på Pauline. Dallas tar sig in i sminklogen och väntar in Pauilne. När han drar kavajen om hennes axlar dyker även Batseba upp i sminklogen. Dallas kastar en filt över henne och flyr med sin forna älskare.

Dallas och Pauline hittar ett utrymme där de gömmer sig. Pauline berättar att barnet är Dallas och inte Euhippos. Pauline vill att de tillsammans ska hämnas på Euhippos och Kapten Hansel och sedan leta upp barnet- som lämnades bort till turkmenen Simeon Longius. Pauline klamrar sig fast vid Dallas när det blir klart att Dallas vet var Euhippos finns. Dallas knuffar undan henne och beslutar sig för att han inte älskar henne mer- bara barnet spelar någon roll för honom. Dallas förkastar Pauline och säljer av nyckeln Återförenandets nyckel.

Joshua har hämtat upp Euhippos för att åka till Pyrrhus-adelsmannen Burtus Reinold (fniss…) som har tillgång till stora delar av armén. Dessa har ej fallit i Polydekus och Judahs händer och kan användas om Joshua får adelsmannen på sin sida. På väg till adelsmannen boning stannar Joshua bilen och ber att få titta in i Euhippos medvetande.

Joshua kastas ner i en undervattensvärld och befinner sig i oändlig tystnad i en väldig stad byggd för Xenos- platsen är långt under vattenytan på Eratora- och i atmosfären ligger en väntan, på att staden åter ska befolkas.

Joshua väcks av blinkande ljus och det visar sig att två secret service folk står och blinkar med en ficklampa in genom fönstret. De visar upp ett Inkvisitorsmärke och ber Joshua följa deras bil med sin, vilket han gör. I samtal mellan Euhippos och Joshua framkommer att ingen hittills kunnat ta sig ner i Euhippos syner och att Joshua tog med sig något in i sin själ från havsbotten- en uppvaknande inre kraft?

Joshua leds till den väldiga Haza-El katedralen omgiven av tusentals lidande sjuka människor som piskas och ber till kejsaren av ecklesiarker. I dörröppningen står Inkvisitor Lukos Givrillion som leder Joshua in i en tom enorm katedral. Där inne väntar Inkvisitor Narciss (officiellt död inkvisitor på Eratora), över-ecklessiarken samt en svävande flicka med maskar som krälar ut och in genom sina ögon och kedjor hängandes från kroppen- demonen från Soh-Tent Morgothia- uppenbarligen Lukos Demonhost…

Lukos gör Joshua till interogator och säger att Joshua måste samla folk för att göra ett självmordsanfall mot Nikoleta-arenen imorgon under Carnivale Negro så att Lukos kan ta sig in i hemlighet och stoppa Judahs ritual som kommer väcka guden Slaanesh till liv i vår värld… Joshua lovar att hjälpa till men ljuger. I hemlighet ser han Lukos som en kättare. Detta accentueras av att det i katedralen hänger ett väldigt kvarnhjul- det hjul som hittades av en arkeolog för tio år sedan och som är källan till Raaban-viruset.

Joshua sålde av Key of the burnout- nu är det nog med ångest och misslyckande- dags att ta tag i problemen och rensa ut smittan! Lukos och Judah måste dö!

Under kvällen köpte Joshua/ Simon Key of the emperors champion (“I will lead the Emperor's Revenge on the forces of corruption”) samt Key of the Rosette (poäng när han får saker att hända genom sin Interogators- rosett. Simon/ Joshua köpte även hemligheten Imposition- vilket gör at than genom en social konflikt kan tvinga folk att köpa nyckeln Key of the emperors servant… Mycket coolt…!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Re: Spelpass 5. del 2.

Galla blir misshandlad i sin fångeskap på Nikoleta-arenen och förs ner i katakomberna långt under- samtidigt som kamperna på arenan inletts och folk börjat strömma till inför Carnivale negro- då flera hundratusentals invånare kommer finnas på arenan.

Galla slängs in i en cell där före detta älskaren och översten Orion finns. Orion vaknar och blir skrämd. Då Galla under åren utvecklats mot förfall, smuts, destruktivitet och korruption så har Orion blivit allt mer ren och upphöjd- han ber nu Galla göra bot och bättring så att de två åter kan älska varandra.

Galla förs ner till en festsal där Judah Ezar, Hachan, Simeon Longius och en väldig krigare (Kejsarens barn- Shafaqat Raad) väntar- samt en hel hög vackra nakna pojkslavar. Galla bjuds till bord med helstekt gris, vin, och mängder av droger. Pojkslavar gör närmanden och Galla bjuds att hugga in. Han vägrar dock dricka, smaka eller röra pojkslavarna.

Judah Ezar berättar att Truan Truc (Xenos- legosoldater som hjälpt Judah Ezar mot betalning) gett honom en spegel som han vill att Galla ska titta in i för att se sitt framtida möjliga öde. Galla vägrar och Judah försöker tvinga honom med psykerkraft. Bordet täcks av is men Galla står emot och slår en ljusstake in i spegeln. Judah blir rasande och kastar galla tio meter in i väggen. Det visar sig att ett öde som kunde väntat galla var att bli Galla Förslavaren som med piska och galet fiolspel skulle ha förslavat tusentals världar och blivit en sann kämpe för kaos. Nu visas han istället den kämpa som han ska tvingas slåss mot på arenan- ett av de enorma vatten-spindeldjur som Kleopatra fångade och körde iland i hamnen. Galla kastas i sin cell.

Galla/ Roman köpte av Dionysos Nyckel- att leva ut sina begär, knarka, supa etc.

Josias tar sig in på sitt möte på Fabriken- träffar Crius Cumara och Batseba som erbjuder en väg in till Judah för att döda honom (de är hans tjänare men konspirerar emot honom) om Josias svär trohet till Kaos och gör Crius Cumara till sin herre. Istället låter Josias sina Acacia-demoner slakta samtliga på Fabriken, och tvingar själv Crius och Batseba ner på knä och tar över dem. Josias/ Calle säljer av nyckeln Key of shortcut to power. Han har nu svurit trohet till kaos och blivit ledare för detta nätverk av kättare. Josias har tydligt och klart gått över till den andra sidan.

Dallas tar med sig sin bror Darrel och deras gäng Misfits för att leta upp och hämnas på Euhippos som såg till så Dallas barn försvann. Dessutom har Darrel blivit lovad makten över Pyrrhus och Dallas slår i honom att Euhippos står i vägen för detta.

Då Joshua och Euhippos kliver ur bilen vid hamnlokalen omringas de av de bägge bröderna och Misfits. Dallas försöker få Euhippos som skyddas av brossan Joshua. Joshua säger att han tagit makten från Lukos som ledare, visar upp sin Interogator-rosett och sålde Key of good acolyte och key of the chase (det handlar nu om långt mycket mer än att bara jaga Judah Ezar). Mycket mäktig scen/ diskussion!

Joshua försöker få Dallas att prata enskilt- och visa Dallas att de tillsammans måste stoppa Judah från att utplåna världen och sen fängsla Lukos. Ingen av dem får som de vill. Darrel kliver in och knockar Euhippos. Då Euhippos vaknar till liv försöker både Dallas och Joshua pressa honom på var barnet finns. Euhippos sänder till Josias efter hjälp och slår sedan ifrån sig med en mäktig psyker-attack som fryser hela hamnens golv, kastar Dallas till marken och döda flera Misfits. Euhippos flyr in i en gränd där Josias kliver fram följd av några märkliga skuggor (Acacia-demoner…)

På natten i sin cell väcks Galla av märkliga vingslag och ljudet av tusentals insekter som svärmar i cellen. I ett hörn står den guldiga skalbaggen inlåst i sin glasburk. Tusentals skalbaggar, amskar och flugor har samlat sig omkring och tillber Skalbaggen. Galla släpper ut den ur burken och somnar sedan. När han vaknar är skalbaggen och insekterna borta och celldörren står på glänt.

Galla bär med sig Orion därifrån och smyger sig förbi vakterna genom korridorerna och ska precis ta sig upp till friheten på arenans läktare när han ser in i en träningslokal där Hachan står och sparra med en annan turkmen (som får däng och svimmar). Mot Orions protester sätter Galla ner Orion och går in till Hachan och hugger av honom huvudet med en yxa. Galla lyfter upp Orion och tar steg ut i arenapublikens frihet….

Bloggen som texterna kommer från...
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Oj oj oj...

Oj oj oj, fy jävelen va starkt detta var! Finns mycket att kommentera, men nu måste jag rusa till operan. Ville bara titta in i tråden och säga, Heja! Heja! :gremlaugh:
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Slutet är nära

Berättelserna om akolyternas framfart på den isolerade planeten Eratora börjar nå sin klimax och jag tycker det är dags att klarlägga lite kring vad vi vet än så länge.


Någon form av Xenos som kallades Demiarger levde på Eratora för många tusen år sedan. De var en ras som byggde väldiga städer och som tillbad njutning och excess. Varelserna talades Demiurgia- samma språk som Laksemierna (den grupp av kätterska häxor som Judah Ezar tillhör) nu använder. Demiargernas sinnen var uppblandade med warpen. De skapade ett pentagram på planeten av fem aschtad-stenar och försökte skapa en Gud av överflöd och njutning- vilket skulle gjort unviersum till denna varelses slavar. Planen stoppades dock av en kaosgud, Nurgle som inte ville se sig själv förslavad. Resultatet blev att Demiargernas Gud föddes in i warpen- Slaanesh.

Eratora krossades, de fem stenarna kastades ut i universum och demiargerna gick under. Ritualen slet dock upp ett hål i världsrymden- The eye of terror som också krossade Eldars hemplanet och band deras själar till Slaanesh. Det är oklart vilken kontakt demiargerna hade med eldar- kanske var Demiargerna eldar av något slag?

I vår tid har Laksemierna i många hundra år letat efter Aschtad-stenarna och den planet som var Demiargernas hemvist. Ledda av Judah Ezar hittade man Eratora och återbördade alla utom en av de fem stenarna. Det var då Lukos Givrillion klev in i bilden.

Lukos hade länge vacklat på gränsen till vad som anses okej för Inkvisitorer men kampen mot Judah Ezar på Eratora för tio år sedan kastade honom raskt in i Radikalernas led. Han hittade det hemliga Tzceench- bibliotek som Judah också besökt och förstod vad Laksemierna försökte åstadkomma. Lukos slog sig ihop med inkvisitor Narcissa på Eratora. Tillsammans åkte det till inkvitsorernas överhuvud för att be om hjälp men blev istället förråda och attackerade. Inte omöjligt att detta var Laksemiernas verk- men det vet Lukos inget om.

Lukos och Narcissa återvände till Eratora och rekryterade bland annat er grupp av akolyter. De letade också upp resterna av den Nurgle-kult som en gång krossade Demiargena. Med hjälp av ett nurgle-smittat kvarnhjul spred Lukos och Narcissa Raaban-viruset som klippte av planeten från all kontakt med omvärlden. Lukos satta sina bästa män som väktare på månstationen där alla skepp nu måste passera. Judah Ezar skulle inte tillåtas skeppa in den sista Aschtaad-stenen.

En av Narcissas akolyter- Lavinia- kom dock på vad de sysslade med och ställde tillsammans med de andra akolyterna Narcissa mot väggen. Narcissa och Lukos försökte döda dem men Lavinia kom undan. Lukos använde då sina kontakter inom secret service för att sätta dit henne.

Ni rekryterades som kanonmat för att ha trupper att slänga fram i nödfall.

Slaget på Soh-tent handlade om att hitta den sista Aschtad-stenen före Judah Ezar. Både ni och Lukos misslyckades. Dessutom fick ni träffa den demon som Lukos och Narcissa skapat för att kunna slå tillbaka mot Judahs demoniska krafter- Morgothia.

Ni skickades till Eratora som kanonmat- för att uppehålla Judah och få hans uppmärksamhet på annat håll medan Lukos och Narcissa förberedde sig inför den slutgiltiga striden.

Judah Ezar försökte desperat hitta ett sätt att smuggla in den 30 ton tunga aschtad-stenen genom Lukos fina nätmaskor… Dessutom letade han efter en värd-kropp mäktig nog att vara kärl åt guden Slaneesh- en otränad psyker med tillräcklig kraft, kanske någon som tittat ner i Eldshålen- de portaler som gör det möjligt att se ner och tillbaka i tiden till den kaft som var Demiargernas innersta väsen- den eld som var deras övertygelse och hängivenhet, och som fick planetens innersta att pulsera.

Självklart är Euhippos detta kärl och han letas efter av både Judah och Lukos.

Judah hyrde in xenos som kan röra sig mellan tid och rum för att kunna ta Aschtad-stenen till Eratora via deras portaler- dessa xenos kallas Truan Truc. Som betalning var Judah tvungen att förse dem med Meneleus-stenar- kärnan av utbrända Eldshål. Judah Ezar var tvungen att fortsätta gräva i de syldaviska bergen- där han redan grävt fram två av de gamla Aschtad-stenarna.

Judah allierade sig med turkmenerna för att slå undan syldavierna. Turkmenerna fick i uppdrag att rekrytera barnslavar som var små nog att ta sig in gångarna i bergen och leta fram meneleus-stenar.

Det är nu oklart om Judah har fått den sista stenen till planeten eller ej, Lukos tycks inte veta i alla fall. På sin sida har Lukos katedralen och övercklessiarken som demoniserat, han har secret service och även gänget Vera som styrs av en av Lukos akolyter på planeten.

Judah har i sin ringhörna hela huset Polydekus, gänget Missfits och stora delar av Eratoras militär, samt turkmenerna i området.

Under Förmörkelsens svartaste timmar Carnivale Negro då New Panther exploderar av fest och förförelse kommer Judah Ezar att försöka upprepa Demiargernas bedrift- men den här gången lyckas med att föra Slaanesh in i vår värld. Det hela kommer att ske mitt inne i Nikoleta-arenan där hundratusentals medborgare har samlats för att bevittna skådespel, strid, dueller och slakt.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: Slutet är nära

Ja, och mitt i allt detta försöker en förvirrad men beslutsam akolyt återförena spillrorna av den familj han en gång lämnade bakom sig. I like!

Jag vet inte hur många frön till bakgrundsstoryn som är tagna från publicerat 40k-material, men jag gillar det jag ser. Tuan Truc är balla som fan. Intrigerna mellan kaosgudarna lika så. Det sätt du vävt det hela till rollpersonernas bakgrunder och Eratora är imponerande, och har säkert krävt en hel del tankemöda. Bra jobbat!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Re: Slutet är nära

Bakgrunden är lite blandning av 40 K och egna påhitt- dessutom så har ju saker och ting hela tiden förändrats beorende på vad som faktiskt hänt i spel...

Truan Truc och acaciavarelserna är påhittade grejer. Kampen mellan kaosgudar finns med i 40 K men står traditionellt inte mellan Nurgle och Slaanesh, vad jag vet.

Eye of terror- hålet in i Kaos är eldars (alvernas- om du inte visste...) gamla hemplanet som sprängdes då Slaanesh skapades, så det är "snott".

Sen är det ju mkt som är inspirerat av Dan Abnetts Eisenhorn- som handlar om en råkool inkvisitor som tar till allt mer skumma saker för att klara sig i kampen- tills han skapar egna demoner och slår mot kaos med kaos egna medel...

laksemierna och Demiuergerna är ophittade, liksom Judah Ezar- även om han så klart påminenr STARKT om ondingen i Bladerunenr, och om en massa ondingar i 40 K världen...

Spelet Dark heresy har dock ett rätt tråkigt sätt att använda världen.. jag har spanat en del i deras böcker och det är mest klassiska monster- monster som ligger och trycker i träsk och äter människor...

Så det är som sagt lite blandat... Turkmenerna och hela den biten var ju inte alls påtänkt förrän Roman började uppfinna saker med sin karaktär och sedan i spel... sånt är kul tycker jag!

På onsdag kör vi igen! Fy fan vad oförskämt kul vi har på våra spelmöten.... :gremsmile:
 
Top