Nekromanti Akrobatik

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Vad innebär det att Akrobatik går på Styrka eller Motorik? Får spelaren välja det som är mest lämpligt? Och varför är inte klättra baserat på Motorik?

/j
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Som jag har uppfattat det så ska alla färdigheter kunna baseras på alla egenskaper (Sty, Mot, Kun, När och Mag). Till exempel så kan man avända färdigheten Etikett med så väl egenskapen Kun om man vill ta reda på hur man hälsar och säger hej då i en kultur. Men om samma person vill använda färdigheten Etikett till att förföra en hovdam i Cumbran så används egenskapen Närvaro.

Jag gillar idén om den öppenhet som ett sådant system ger.

Man, den lista som finns i Sagas grundregelbok ger exempel på den egenskap som vanligen används vid utförande av en handling med färdigheten.

Så har jag tolkat det, lite fritt och öppet. :gremlaugh:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jag ville att akrobatik kunde vara skilda saker som att jonglera eller "trapetskonster" ... och att man fick använda den grundegenskap som var mest logisk...
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Är tanken att fysiskt jobbiga saker ska baseras på styrka även om det innehåller mycket balans och finlir? Som jag skrev innan så kan man ju motivera klättra både som fysiskt jobbigt och som motoriskt krävande. Jag har nämligen en alvspelare som stör sig lite på att klättra inte baseras på motorik.

/j
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Ett förslag

Ett förslag är att du delar in klättra i två delar.

Den första delen handlar om bergsbestigning och då används STY. Det handlar mycket om nötande, slit och uthållighet. Se Frodo och Sam framför dig när de klättrar uppför Domedagsberget.

Den andra delen är när någon fasadklättrar uppför en ringmur eller svingar sig uppför ett rep som är 10 meter. Då används egenskap MOT.

Det skulle jag tycka är en bra uppdelning. Jag hoppas att det fungerar för din alvspelare (om du väljer att använda dig av mitt förslag vill säga). :gremlaugh:
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Re: Ett förslag

Ja, det låter bra. Jag ska ha det här med olika baseringar beroende på situation under åtanke mer.

Dock känns det som att rollformuläret till Saga Trudvang inte är gjort för det eftersom det finns en kolumn för grundegenskap och en för total. Eventuellt skulle man ha bara en för nivå och en sammanfattning av grundegenskaperna på den sidan med.

/j
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Utrymmesskäl (Saga-T)

Jag håller med idg. Det beror på två saker.

Det första är utrymmesskäl.

Det andra är att jag övervägd hur reglerna skulle tolkas och gick på den linjen att varje färdighet har en egenskap som den ska baseras på. Men precis som jag tidigare sagt så tycker jag att Sagas färdighetssystem (som också Geminis regler antydde) mycket väl skulle kunna vara tydligare och förespråka att alla egenskaper ska kunna användas till alla färdigheter, det är bara fantasin som sätter gränser (och antalet egenskaper :gremlaugh: )

Om jag förstod dig rätt så spelar du Saga - Trudvang? Hur funkar det? (nyfiken)
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
SagaT (OT)

Vi har precis bara gjort två karaktärer än så länge. Vi medlade och bestämde att de får sätta ut värdena 6, 5, 5, 4, 3, 2 på grundegenskaperna och KP (modifiera senare med ras). Vissa tyckte det blev orättvist med slag.

Jag kommer ha lite fler frågor så småningom, men det återkommer jag med i en ny tråd.

/j
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: SagaT (OT)

Det är bara att fråga på. :gremlaugh:

Jag tror jag kan ta mig friheten och säga att både jag och Tomas finns här för att besvara frågor.
 
Top