Som jag har uppfattat det så ska alla färdigheter kunna baseras på alla egenskaper (Sty, Mot, Kun, När och Mag). Till exempel så kan man avända färdigheten Etikett med så väl egenskapen Kun om man vill ta reda på hur man hälsar och säger hej då i en kultur. Men om samma person vill använda färdigheten Etikett till att förföra en hovdam i Cumbran så används egenskapen Närvaro.
Jag gillar idén om den öppenhet som ett sådant system ger.
Man, den lista som finns i Sagas grundregelbok ger exempel på den egenskap som vanligen används vid utförande av en handling med färdigheten.
jag ville att akrobatik kunde vara skilda saker som att jonglera eller "trapetskonster" ... och att man fick använda den grundegenskap som var mest logisk...
Är tanken att fysiskt jobbiga saker ska baseras på styrka även om det innehåller mycket balans och finlir? Som jag skrev innan så kan man ju motivera klättra både som fysiskt jobbigt och som motoriskt krävande. Jag har nämligen en alvspelare som stör sig lite på att klättra inte baseras på motorik.
Ett förslag är att du delar in klättra i två delar.
Den första delen handlar om bergsbestigning och då används STY. Det handlar mycket om nötande, slit och uthållighet. Se Frodo och Sam framför dig när de klättrar uppför Domedagsberget.
Den andra delen är när någon fasadklättrar uppför en ringmur eller svingar sig uppför ett rep som är 10 meter. Då används egenskap MOT.
Det skulle jag tycka är en bra uppdelning. Jag hoppas att det fungerar för din alvspelare (om du väljer att använda dig av mitt förslag vill säga).
Ja, det låter bra. Jag ska ha det här med olika baseringar beroende på situation under åtanke mer.
Dock känns det som att rollformuläret till Saga Trudvang inte är gjort för det eftersom det finns en kolumn för grundegenskap och en för total. Eventuellt skulle man ha bara en för nivå och en sammanfattning av grundegenskaperna på den sidan med.
Det andra är att jag övervägd hur reglerna skulle tolkas och gick på den linjen att varje färdighet har en egenskap som den ska baseras på. Men precis som jag tidigare sagt så tycker jag att Sagas färdighetssystem (som också Geminis regler antydde) mycket väl skulle kunna vara tydligare och förespråka att alla egenskaper ska kunna användas till alla färdigheter, det är bara fantasin som sätter gränser (och antalet egenskaper )
Om jag förstod dig rätt så spelar du Saga - Trudvang? Hur funkar det? (nyfiken)
Vi har precis bara gjort två karaktärer än så länge. Vi medlade och bestämde att de får sätta ut värdena 6, 5, 5, 4, 3, 2 på grundegenskaperna och KP (modifiera senare med ras). Vissa tyckte det blev orättvist med slag.
Jag kommer ha lite fler frågor så småningom, men det återkommer jag med i en ny tråd.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.