fantastiskt detaljerad spelvärd
Exempel: På harnforum.com diskuteras frågor såsom medeltida öltillverkning (och varför den inte utvecklades på hundratals år), magikergillets roll i världen (och varför de inte vill och kan beblanda sig med vanligt folk, "kvikr"), varför templen är så få i staden Tashal (får stadens befolkning verkligen plats i templen under de stora religiösa högtiderna?), känsloyttringar under medeltiden (och överfört på Hârn), etc.
Världen "kräver" en hel del av spelarna har jag märkt. Det kan bero på mina brister som spelledare (men jag har lyckats med andra spelvärldar), men jag tror att det kan bero på spelvärlden.
På grund av att spelvärlden är så detaljerad, så finns nästan varje kvadrattum beskriven. Detta har nästan bara hjälpt mig som spelledare. Jag har inte behövt planera äventyr särskilt noga exempelvis. Istället har jag bara slängt in RP'na i världen och låtit spelarna "agera". Det är dock här problemen också uppstår för vissa spelare. Eftersom världen för dem blir så "verklig" och detaljerad bir de överväldigade och handlingsförlamade. Jag förväntar mig att de skall ta för sig av den här fantastiska världen, medan de förväntar sig att bli ledda längs ett spår...