Nekromanti Aktivera moralpaniken

Status
Not open for further replies.

Vimes

Sillkung
Han är kanske mest känd för att såga barnteckningar.

Anchorman

Swashbuckler
Intressant diskussion det här, iaf på forumet inte i artikeln (slutade läsa vid "These preachy, bloviating, pharisaic shit-heads...").
Jag tycker det är en tråkig och extemt ful bild, det ser ju inte ens ut som om hon har en dräkt på sig utan mer bodypaint...

Argumentet att spiderman har uppmålats i samma pose gör liksom inte saken bättre... Sen tror jag att antalet kvinnor som uppmålas i sexiga poser är bra mycket mer än männen, att ta några få manliga exempel visar liksom inte på statistiken.
Sen håller jag med krank, att inte köpa något löser ingenting. Och sedan kanske jag faktiskt vill läsa det som är i och inte få en röv upptryck i nylet på förstasidan. Sedan kan man ju undra varför Marvel anlitar någon som tydligen alltid gör den här typen av omslag.

Det verkar som det finns en rörelse idag som aktivt motverkar det som de kallar för "politiskt korrekt" och att det är bättre att allt är som det alltid varit där kvinnor är sexualiserade. Varför? Är de rädda för att tappa sin status som priviligerade män?

Finns det inte finnas en poäng i att attackera åsikter och inte personer? Och i så fall ha en egen åsikt att lägga fram istället? Och får vi ha olika åsikter, PK eller inte? Och ifråga om serier: dom ska sälja och på en marknad som vänder sig inriktat till vissa grupper, så vad gör dom? Vill man censurera bort allt superhjältar kan vara, som inte gillas av alla, lär det inte bli många kvar.
Så slå gärna ned på det jag skriver, men idiotförklara mig inte för det.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Anchorman;n51750 said:
Det verkar som det finns en rörelse idag som aktivt motverkar det som de kallar för "politiskt korrekt" och att det är bättre att allt är som det alltid varit där kvinnor är sexualiserade. Varför? Är de rädda för att tappa sin status som priviligerade män?
Jag har stött på flera "argument" för den sidan, och de vanligaste är väl, lite förenklat:

- "Om de får hållas så kommer vi alla att bli klädda i grått och ingen kommer någonsin att vara avklädd eller sexig och det skulle vara tråkigt". Exakt varför man måste kunna se nakna tjejer precis hela tiden, och varför det skulle bli gråtråkigt bara för att det inte är hypersexualiserat, förtäljer inte riktigt historien.

- "Man ska inte begränsa det konstnärliga uttrycket, för skapande går till så att kreatörer får en inspiration i sina drömmar typ och då måste de få lov att magiskt pränta ner den med så få begränsningar som möjligt, annars får vi 1984 och censurstat och ingen får tänka rätt och all konst blir grå och tråkig och ingen får se sexig ut". Exakt varför de tror att det är bra för skapande att vara fritt från självcensur eller begränsningar förtäljer inte historien; kanske har de aldrig haft en bra bildlärare som talat om för dem att begränsningar föder kreativitet? kanske har de inte pratat med så många kreativa, för de verkar ju inte riktigt greppa den här "processdelen" I den "kreativa processen".

- "Hurr hurr, tuttar är fina. Jag vill kunna titta på tuttar JÄMT för de är så fina." Kommentar, antar jag, överflödig.

krank

Jag får ibland intrycket att det för de här människorna känns som en tvångströja att behöva låta bli att dra vissa skämt av hänsyn till andra; de vill egentligen att hela planeten ska bli ett enda stort grabbgäng där anything goes och allt är lite lagom hö-hö-igt. Där man inte behöver hålla på och oroa sig ifall nån tar illa upp, "det är deras problem". Stämningen är rå, och inte speciellt hjärtlig.

krank;n51758 said:
Jag får ibland intrycket att det för de här människorna känns som en tvångströja att behöva låta bli att dra vissa skämt av hänsyn till andra; de vill egentligen att hela planeten ska bli ett enda stort grabbgäng där anything goes och allt är lite lagom hö-hö-igt. Där man inte behöver hålla på och oroa sig ifall nån tar illa upp, "det är deras problem". Stämningen är rå, och inte speciellt hjärtlig.
Tja, en stor del av samhället är ju precis på den nivån, så... Bögskämtskvoten har aldrig varit så hög som nu.

obak

Hero
Jag tror på valfrihet, och valfriheten måste gå hand i hand med diskussion, för vad är alternativet?

Vimes

Sillkung
Jag är för sådant som är bra och emot sådant som är dåligt!

obak

Hero
Vimes;n51767 said:
Skönt att höra, misstänkte att det var tvärt om. Nu vet jag.

Lupus Maximus

Tekniker
Jag ser det som ett problem att extremt många bilder på kvinnliga figurer görs slentrianmässigt med sexig pose. Jag brukar försöka lära mig teckna emellanåt, och det är rätt många av de som producerar utbildningsmaterial (eller kanske bara lyckades plocka ut dem?)som går på linjen "kvinna" => rita sexig pose. Det föder nya tecknare som slentrianmässigt tecknar kvinnor i sexig pose (jag lever dock i illusionen att vissa tänker själv, och inte bara apar efter).

Jag håller med om en hel del som vissa feministiska inriktningar framför, men är i klar opposition mot andra feministiska inriktningar. Att byta ut en snäv acceptabel mall mot en annan snäv mall är, enligt min åsikt, att byta ut ett fel mot nästa fel. Jag är också inne på valfriheten, men för att valfriheten skall uppstå handlar det inte om att få bort det som finns utan att få bort den "single story" som fortfarande är rådande genom att öka utbudet.

Då båda sidor bara blir trötta på andra sidans gnäll kommer man aldrig framåt; i vissa fall enbart bakåt. Det var för länge sedan jag läste superhjälteserier, så exemplen på spindlarna kanske var cherry-picked för att passa en åsiktsagenda. Min uppfattning är dock att de inte var det, utan rätt representativa för hur de brukar se ut. Det får mig att tro att jag och vissa i den här tråden ligger så pass långt ifrån varandra om grundläggande åsikter att det inte är vidare lönt att föra någon diskussion, även om vi är överens om behov av jämlikhet och att vi inte är riktigt där ännu.

Jag vill ha bredden, och det är därför jag köper både rollspel som Chronicle of Gor och More than Human. More than Human är förresten ett bra exempel på vad jag tycker vi behöver mer av. Vi kan ha trådar som pratar om hur sexistisk Chronicle of Gor är; men jag ser själv hellre mer trådar som tar upp bra exempel på verk (rollspel, serier, böcker, filmer) som inte av slentrian fallit i någon grop. Hjälp folk inspireras genom att nämna det som var bra. :)

kloptok

Pensionerad astrolog
Vimes;n51767 said:
Jag är trött på att de enda som kommer fram i debatten är två ytterligheter, där vi har Vimes i ena ringhörnan och Satanistiskt Initiativ! i den andra. Kan vi inte bara hitta en gyllene medelväg och vara vänner?

Ond bråd död

Swashbuckler
RasmusL;n51712 said:
Usch vilket jävla stolpskott, jag blir förbannad bara av att tänka på idioten! "Oooooohhh! Det är så synd om mig som ibland blir påmind att män är extremt privilegierade samhället! Preachy bastards som måste förstöra en bra fest med att blanda in diskussioner om verkligheten! Låt mig ha mina sexposerande och underlägsna serietjejer i fred!"

Tyckte någon att författaren faktiskt hade en bra poäng!? Det var ju för fan bara motsägelsefullt skitsnack där man i ena stunden bortser helt från kontext och kultur för att försvara sunk och sedan plötslig helvänder och pekar på just samma kontext och kultur för att kritisera de som inte håller med författaren. Skärpning för fan!
Tagga ner. Han säger inget av ditt trams. Han kritiserar alla dessa gnällare som av någon anledning hackar på vissa saker helt besinningslöst. Ett serietidningsomslag med en poserande kvinna behandlas som om det skett ett folkmord, medan Minaj eller vad hon heter och liknande kommer undan nästan helt trots att det är jäkligt extremt. Serier är en del av kulturen och färgas av det. Varför den behandlas värre än andra genrer?

Och om du ska börja snacka kontext så kanske du skulle sätta dig in lite i vilken kontext som texten är skriven. Åtminstone för typ 10 år sedan när jag sist stötte på maddox så hade han ofta en raljant jargong i sina texter. T ex sågade han barnteckningar.

Försök att inte skjuta från höften i alla såna här situationer. Fundera på dina kontexter å så där. :/

obak

Hero
kloptok;n51774 said:
Jag är trött på att de enda som kommer fram i debatten är två ytterligheter, där vi har Vimes i ena ringhörnan och Satanistiskt Initiativ! i den andra. Kan vi inte bara hitta en gyllene medelväg och vara vänner?
Se det inte så svart, först måste vi ju avgränsa var var och en av oss står, sedan kan vi börja lägga fram argument och därefter så kan vi låta skällsorden hagla tills Krille kommer in och ryter till varvid vi kan besinna oss och faktiskt börja prata som vuxna människor. Debatten fljer bara standardmall A1 för internetdiskusion.

Ond bråd död

Swashbuckler
RasmusL;n51734 said:
Jag ser inte riktigt var i texten hen gör detta explicit men jag har heller inte sett den länkade videon (ska kika ikväll vad det handlar om) så kanske missar jag något. Utöver det så är det ju bara skitsnack rakt igenom:

Ja, den där har vi inte hört förut...

Ja, sjukt jobbigt med folk som inte bara håller sig i fållan, jag håller med!

Ja men för fan, håll inte på och kritisera upplevda orättvisor och systematiskt förtryck! Strunta bara i att köpa förtrycket! Det finns massvis med oexploterade platser där du kan bo utan att behöva komma i kontakt med samhället, så sluta gnäll!

Om män gör det så kan det ju inte vara sexistiskt! Jag har bevis!

Eeehhhh.... Kritikerna har inte förstått att det är samhället som är problemet? DIN JÄVLA %%¤/%"¤"¤"¤%"%¤/&"¤/&*/-/*¤"¤/!%¤&/%"&/%¤/&!%¤!//¤&!%&/¤%&!¤%/!¤&/!%¤&%/&¤!%&/¤

That proves it! Fuck aina!

Jaa, det hade väl inte varit så dumt och ojämställt om män och kvinnor behandlades lika? Eller?

Ever heard of privilegium?

...kan det ha att göra med att manlig sexualitet illustreras med en manlig blick och presenteras på ett sätt som i vår kultur utstrålar dådkraft, styrka, initiativ och aktivitet? Kanske?

:p
Va fan det går ju inte att citera och kommentera vettigt så här. :(

I vilket fall, jag håller inte alls med Rasmus om något (antagligen) och jag ogillar hans ton mot folk som inte tycker som honom.

edit: Du förstår att det sista är en referens till HOmer Simpsons och inte menat att ta seriöst?

Ond bråd död

Swashbuckler
MattiasLejbrink;n51736 said:
Vad baserar du det på? "Känslan i hjärtat"? Eller har du en källa?

Känsla i hjärtat. Men jag är öppen för att kvinnor kanske läser någon annan form av serier än superhjältar och kanske kommer upp 47% totalt. Men jag är skeptisk.

Recca

Femme Fatale
Recca;n51696 said:
Han för ett övertygande resonemang gällande spider-woman bilden. Men han tar inte upp den främsta anledningarna till Hawk-eye initiative som handlar om att kvinnliga karaktärer sällan målas som starka, utan nästan alltid framställs sexiga. Så när han presenterar spindelmannen som exempel blir det ju ändå inte helt övertygande för dels är spindelmannen en droppe i havet av alla manliga superhjältar, han målas "spread eagle" för att han ska efterlikna en spindel och demonstrera övernaturlig smidighet. Kvinnliga karaktärer målas nästan alltid i sexuella poser medan manliga karaktärer oftast framställs som mäktiga. Så han tar ett par exempel och så ogiltigförklarar han samtliga protester mot att detta fenomen helt förekommer. Det blir därför väldigt fel om spider-woman/spider-man ska stå som förebilder för ett argument som ogiltigförklarar hela synen på män=mäktiga, kvinnor=sexuella i comic-book-franchisen, för det funkar inte. Men angående spider-woman exemplet så håller jag med honom och känner mig övertygad av hans argument.
Låt mig bara påpeka att jag bara såg den där videon som var länkad i början och struntade i själva blogg-inlägget som jag upplevde som infantilt författat.

Ond bråd död

Swashbuckler
Anchorman;n51750 said:
Intressant diskussion det här, iaf på forumet inte i artikeln (slutade läsa vid "These preachy, bloviating, pharisaic shit-heads...").
Jag tycker det är en tråkig och extemt ful bild, det ser ju inte ens ut som om hon har en dräkt på sig utan mer bodypaint...

Argumentet att spiderman har uppmålats i samma pose gör liksom inte saken bättre... Sen tror jag att antalet kvinnor som uppmålas i sexiga poser är bra mycket mer än männen, att ta några få manliga exempel visar liksom inte på statistiken.
Sen håller jag med krank, att inte köpa något löser ingenting. Och sedan kanske jag faktiskt vill läsa det som är i och inte få en röv upptryck i nylet på förstasidan. Sedan kan man ju undra varför Marvel anlitar någon som tydligen alltid gör den här typen av omslag.

Bilden var väl så där.

Jag tror att många män är rätt less på att alltid utmålas som de onda, dåliga människorna. Det skulle bara vara konstigt om jag t ex började hacka på, säg, Sex and the city . eller Birgit Jones Dagbok för hur män framställs där t ex. Utan att jag ens bryr mig om att titta på skiten, men att hacka på "manliga" kulturyttringar ses av nån anledning som självklart även om man inte är intresserad själv. Det är skevt.

Sen tycker jag den där generaliseringen som du och andra gör med att män är si eller så eller priviligerade. Det är jäkligt otrevlig. Man ska inte dra alla över en kant och hacka på män som grupp för något som vissa står för.

Ond bråd död

Swashbuckler
Lupus Maximus;n51772 said:
Jag ser det som ett problem att extremt många bilder på kvinnliga figurer görs slentrianmässigt med sexig pose. Jag brukar försöka lära mig teckna emellanåt, och det är rätt många av de som producerar utbildningsmaterial (eller kanske bara lyckades plocka ut dem?)som går på linjen "kvinna" => rita sexig pose. Det föder nya tecknare som slentrianmässigt tecknar kvinnor i sexig pose (jag lever dock i illusionen att vissa tänker själv, och inte bara apar efter).

Jag håller med om en hel del som vissa feministiska inriktningar framför, men är i klar opposition mot andra feministiska inriktningar. Att byta ut en snäv acceptabel mall mot en annan snäv mall är, enligt min åsikt, att byta ut ett fel mot nästa fel. Jag är också inne på valfriheten, men för att valfriheten skall uppstå handlar det inte om att få bort det som finns utan att få bort den "single story" som fortfarande är rådande genom att öka utbudet.

Då båda sidor bara blir trötta på andra sidans gnäll kommer man aldrig framåt; i vissa fall enbart bakåt. Det var för länge sedan jag läste superhjälteserier, så exemplen på spindlarna kanske var cherry-picked för att passa en åsiktsagenda. Min uppfattning är dock att de inte var det, utan rätt representativa för hur de brukar se ut. Det får mig att tro att jag och vissa i den här tråden ligger så pass långt ifrån varandra om grundläggande åsikter att det inte är vidare lönt att föra någon diskussion, även om vi är överens om behov av jämlikhet och att vi inte är riktigt där ännu.

Jag vill ha bredden, och det är därför jag köper både rollspel som Chronicle of Gor och More than Human. More than Human är förresten ett bra exempel på vad jag tycker vi behöver mer av. Vi kan ha trådar som pratar om hur sexistisk Chronicle of Gor är; men jag ser själv hellre mer trådar som tar upp bra exempel på verk (rollspel, serier, böcker, filmer) som inte av slentrian fallit i någon grop. Hjälp folk inspireras genom att nämna det som var bra. :)

Håller med och tyckte att ett "gilla" inte tillräckligt säger hur mycket jag uppskattade det inlägget, så det blev ett svar.

krank

Ond bråd död;n51780 said:
Tagga ner. Han säger inget av ditt trams.
Jo, det är precis det han säger.

Han kritiserar alla dessa gnällare som av någon anledning hackar på vissa saker helt besinningslöst.
Om du med "hackar helt besinningslöst" menar "kritiserar med god grund"; absolut.

Ett serietidningsomslag med en poserande kvinna behandlas som om det skett ett folkmord
Visa mig en person som behandlat serieomslaget ifråga som ett folkmord, snarare än framfört kritik mot att det är sexistiskt. Såhär låter det varenda gång: Varje kritik som framförs, framför allt om den sker i analytisk form, kallas att "behandla det som om det skett ett folkmord" eller vad för överdriven liknelse man nu vill använda för att trivialisera kritiken utan att bemöta den.

, medan Minaj eller vad hon heter och liknande kommer undan nästan helt trots att det är jäkligt extremt.
Du kan inte ha pratat med speciellt många feminister om Minaj. Diskussionens vågor går höga där, kan jag väl säga. Det som brukar hävdas vara skiljelinjen är att det är viss skillnad mellan att själv visa upp sig på ett visst sätt, och att konsekvent gestalta andra på samma sätt.

Serier är en del av kulturen och färgas av det. Varför den behandlas värre än andra genrer?
Det gör den inte, och det vet du lika bra som jag. Böcker, filmer och spel kritiseras på exakt samma sätt. Sedan har serier kommit kortare än många andra medier vad gäller diversitet och pluralism här; det är knappast så att 99% av alla kvinnor i alla böcker är undersköna eller sexiga. Även filmer skulle jag i stort säga är bättre än serier på den fronten.

Och om du ska börja snacka kontext så kanske du skulle sätta dig in lite i vilken kontext som texten är skriven. Åtminstone för typ 10 år sedan när jag sist stötte på maddox så hade han ofta en raljant jargong i sina texter. T ex sågade han barnteckningar.

Att han tidigare argumenterat som en idiot betyder väl inte att han ska komma undan med infantil argumentation idag? Extremt torftig "ursäkt". Man kan inte ursäkta idiotier med "kontexten är att han generellt är en idiot".

krank

Ond bråd död;n51787 said:
I vilket fall, jag håller inte alls med Rasmus om något (antagligen) och jag ogillar hans ton mot folk som inte tycker som honom.
Pot, kettle, black. Stenar i glashus. Och sånt.

Status
Not open for further replies.