Sen undrar jag ibland om inte idén med vissa spel är viktigare än spelet? Att vi ofta köper en estetik mer än vi köper det som står mellan pärmarna.
Jag tror det finns mycket sanning i detta. DnDs dominans är nog helt oavhängig dess regelverks komplexitet. Snarare är det störst för att det nästan alltid varit det. Företaget som äger spelet är resursstarkast och kan lägga mest pengar på marknadsföring. Dess bestående inflytande har gjort avtryck i populärkulturen som lockar till sig nya spelare. Om en kändis, i USA då, spelat nåt rollspel så är det i regel DnD.
Vi ska inte underskatta hur viktig mytbildningen runt ett spel är. Fansen och deras berättelser om och beskrivningar av ett spel kan nog spela minst lika stor roll som officiell marknadsföring eller för den delen den fysiska produkten. Mitt första intryck av ett spel är sällan produktbeskrivningen. Oftare är det en hängiven anhängare som i lyriska och superlativa ordalag hyllar spelet och berättar om allt som är coolt med det. Eller så kommer det första intrycket i form av memes. Jag kan inte minnas att Lancer gjort nåt särskilt avtryck på mig innan jag såg en meme av en mech med en text som uppenbarligen beskrev dess användning i gruvliga krig, men där alla explicita referenser till våld censurerats och ersatts av "slyröjning".
Dock är läget annorlunda för helt nya spel, som saknar mytbildning, memes och community. Under ett spels första tid är nog marknadsföring och produktens utseende viktigast. Men innehållet är inte oviktigt, inte om man vill skapa ett community som sprider spelet med berättelser och rekommendationer. Jag tror knappast MÖRK BORG hade gått hem lika bra om det hade DoD: Trudvangs regler istället för sin slimmade OSR-mekanik. Estetiken gjorde nog sitt för att sälja några hundra/tusen ex, men jag tror inte det hade fått en alls lika engagerad och kreativ skara fans om det haft ett tyngre regelverk. Sen finns det ju vissa spel, som Whitehack och Knave, som lever helt på sina regelverk/innehåll. Även om de då är rätt nischade produkter.
Vete fan egentligen om det går att utgå från DnD i diskussioner om vilka slags spel det går bra för. Det spelet har i princip helt andra förutsättningar än något annat på marknaden. Jag tvekar på att man kan dra några lärdomar av spelets framgång, eller, rättare sagt, några lärdomar man har nytta av.