LordTengel
Swordsman
Ny kampanj på gång, en av mina spelare vill spela en tirakisk alkemist. Härligt koncept som jag vill att han ska kunna ha kul med. I väntan på magibok tänker vi oss att han kommer att vara mer intresserad av de rent kemiska reaktionerna (där alkemi blir kemi,, kanske?), snarare än övernaturliga effekter. Jag har uppslag på gång där han kommer att få använda sina färdigheter för att analysera olika substanser och använda Alkemi (som vi hanterar som en Expertis) för forskning, men däremot vill han gärna ha några trick att tillämpa när det blir våldsamheter också. Tänk intressanta pulver att kasta i motståndarnas ögon, rökbomber, eller rentav vätskor som fattar eld i kontakt med syre.
Så: har ni några kul tankar om regler för sådana pulver och elixir? Det vore mycket spännande att höra era tankar och idéer! Som en sorts "standardlösning" tänker jag mig att han kan använda Kastvapen för att slunga irriterande kemikalier i offrets ögon, vilket ökar svårigheten för dennes kommande handling med +2.
Dessutom vill den galna tiraken också gärna kunna framställa någon kul stridsdrog att stjälpa i sig eller andra vid behov. Jag tänker mig något som kopierar förmågan Bärsärkaraseri (sida 78 i Grundboken), men vad ska den ha för nackdel utöver en potentiellt hög kostnad? Blir man Omtöcknad under nästa scen?
Tacksam för alla idéer!
Så: har ni några kul tankar om regler för sådana pulver och elixir? Det vore mycket spännande att höra era tankar och idéer! Som en sorts "standardlösning" tänker jag mig att han kan använda Kastvapen för att slunga irriterande kemikalier i offrets ögon, vilket ökar svårigheten för dennes kommande handling med +2.
Dessutom vill den galna tiraken också gärna kunna framställa någon kul stridsdrog att stjälpa i sig eller andra vid behov. Jag tänker mig något som kopierar förmågan Bärsärkaraseri (sida 78 i Grundboken), men vad ska den ha för nackdel utöver en potentiellt hög kostnad? Blir man Omtöcknad under nästa scen?
Tacksam för alla idéer!