Alastair Reynolds, Revelation Space

Vimes

Sillkung
Hallå!

Förra året var Eversion av Alastair Reynolds en av mina bästa genrelitteraturupplevelser. I början av veckan såg jag att Revelation Space var gratis på Audible och har snart lyssnat klart på den. Bra science fiction! När jag är klar med den, hur ska jag gå vidare i Revelation Space-universat? Direkt vidare till Redemption Ark eller till någon av de fristående böckerna?

Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag gillar ju Alastair Reynolds, och skulle föreslå att du antingen fortsätter med Redemption Ark och resten av serien, eller möjligen Chasm City, eller novellen Diamond Dogs.

Men jag hävdar att Inversions är skriven av Iain M Banks...

JohanL

Champion
Jag skulle läsa Chasm City direkt efter Revelation Space - den är halvmed i serien, och väldigt bra.

Den här läsordningen känns sund - utgivningsordning brukar vara rätt:

Vimes

Sillkung
Jag gillar ju Alastair Reynolds, och skulle föreslå att du antingen fortsätter med Redemption Ark och resten av serien, eller möjligen Chasm City, eller novellen Diamond Dogs.

Men jag hävdar att Inversions är skriven av Iain M Banks...
Ja. Och nog den Culture-roman jag gillade minst. Jag menar Eversion förstås.

JohanL

Champion
Vad tyckte ni andra om Poseidon’s Children, förresten? Jag blev inte imponerad.

Vimes

Sillkung
Både Chasm City och Redemption Ark fanns för gratis på Audible. Så jag plockar hem båda, så får vi se. Tack för tips!

Christoffer

It's all pig.
Hallå!

Förra året var Eversion av Alastair Reynolds en av mina bästa genrelitteraturupplevelser. I början av veckan såg jag att Revelation Space var gratis på Audible och har snart lyssnat klart på den. Bra science fiction! När jag är klar med den, hur ska jag gå vidare i Revelation Space-universat? Direkt vidare till Redemption Ark eller till någon av de fristående böckerna?
Vilken ordning som egentligen, jag tog nog Revelation Space > Chasm City > Redemption ark > Galactic North > Diamond Dogs, Turquoise Days > Absolution Gap. Det är verkligen ett sådant världsbygge som växer kring där karaktärerna rör sig så tycker med fördel en kan läsa dem lite some en vill förutom Rev.Space, Redemption Ark och Absolution Gap, de mår nog bäst i ordning. Sen har du ju Inhibitor Phase som nyss komit också, inte läst än, den får mogna lite i bokhyllan!

Övriga helt fristående saker är jäkla bra också, de är intressanta för det känns mer fritt, vågat och tar spjärn mot helt andra saker än Revelation Space-universat.

Paal

Imaginär fantast
Vad tyckte ni andra om Poseidon’s Children, förresten? Jag blev inte imponerad.
Jag har lyssnat på de två första som ljudböcker. Att jag inte lyssnat på tredje säger väl en del. De är inte dåliga, men väldigt annorlunda gentemot Revelation Space-böckerna. Ganska sega och långsamma med en del intressanta idéer och twists, men jag greps aldrig helt av dem.

Jag har dock svårt att avgöra om det det dels beror på uppläsarna, ingen av dem föll mig i smaken, och jag trivs egentligen alltid bättre med att läsa framför att lyssna.

Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Jag har lyssnat på de två första som ljudböcker.
Jag började också med första som ljudbok men slutade snabbt då jag tyvärr inte alls kom överensmed uppläsaren. Men kanske ger med sig senare. John Lee som läst mycket annat av Reynolds gillar jag skarpt däremot. Kanske därför det inte klickade, att man fastnar för en röst och en författare som kombo kan få svårt att få det att klicka med andra senare.

Christoffer

It's all pig.
Åh ja, båda Aurora Rising och Elysium Fire var jag livrädda för först, kändes som att detta steppar farliga nära in i deckargåteland men tyckte bägge lyckades undvika att få det att handla om mysteriet och istället om karaktärerna. Inte lika starka som övriga i universumet men väl värda att läsa. Galactic North har också några fantastiska noveller och ett mycket fint avslut om att skriva och skapa världar.

Paal

Imaginär fantast
Åh ja, båda Aurora Rising och Elysium Fire var jag livrädda för först, kändes som att detta steppar farliga nära in i deckargåteland men tyckte bägge lyckades undvika att få det att handla om mysteriet och istället om karaktärerna. Inte lika starka som övriga i universumet men väl värda att läsa. Galactic North har också några fantastiska noveller och ett mycket fint avslut om att skriva och skapa världar.
Jag gillade bägge Prefect-böckerna, men har inte heller problem med deckare. The Glitter Band utgör ju en spännande miljö med många möjligheter.