Nekromanti Aldis måste brinna!

God45

#PrayersForBahakan
Jag har haft en ide för en rollspelskampanj under ett tag nu. Den blev först inspirerad av en post på rpgnet som jag inte lyckas hitta igen men mina ideer stärktes när jag läste Blue rose rpg:et som har den mest sockersöta romantic fantasy settingen ni kan tänka er. Att läsa Elf slayer trådarna från 4chans TG (de finns här http://1d4chan.org/wiki/Elfslayer_Chronicles ) hjälpte också till att stärka mina ideer då de i stort sätt handlar om en spelare som spelar en mörk, våldsam, homofobisk och aldeles underbar karaktär i en romantisk och idealistisk fantasy setting :gremlaugh:

När jag läste i den nu aktiva tråden om att använda Null states regler i en fantasy värld kom jag ihåg den här ideen och jag grävde fram min pitch som jag skrev upp en gång i tiden och har anpassat sedan dess. Mycket av pitchen är tagen från olika diskutioner om Blue rose runtomkring nätet och enda anledningen till att jag inte länkar till mina källor är att jag inte kan hitta dem igen. Sorry. Här är i alla fall pitchen:

Så det finns det här fantasy kungariket som är ljust, lyckligt och fyllt med mestadels väljusterade människor som gillar magi, talande djur och andra trevliga saker. Människor i riket är helt accepterande av personer av andra hudfärger och sexuella läggningar och har en vagt definierad religion som handlar om att vara goda och hjälpa varandra. Kungen väljs av en gudliknande vit hjort som bara väljer goda människor till ledare. Magi har gjort att samhället aldrig har ont om mat eller förnödenheter och farliga arbeten utförs av golems eller av individer som vill ha de arbetena trots riskerna. Rikets militär är godhjärtad och heroisk och rider runt på drakar och gripar och använder list för att försvara sina gränser från rikets barbariska eller onda grannar. Riket har också en kår av diplomater/spioner som försöker få granländerna att bli mer som det ljusa kungariket. Ibland är människor ledsna och ibland är de grymma men de är generellt goda och lyckliga individer i ett samhälle vars osannolika samhällsstruktur är uppbackad av magi.

Och du hatar det! Öppet uppror är dömt att misslyckas och kommer bara sluta med att du blir zappad av magi och vaknar upp i ett mentalsjukhus/hälsospa där de kommer hjälpa dig bli en lycklig godhjärtad individ genom magiska visionsresor, en nyttig diet och mycket motion.

Så vad är din plan för att förstöra den lyckliga ljusa kulturen? Och vilken sorts personlighetstörning får det att verka som en bra idé att förstöra den lyckliga ljusa kulturen och göra en miljon människor olyckliga?

Om du inte känner omedelbar avsky mot alla på den här bilden kanske detta inte är en spelide för dig :gremwink:

Med andra ord så är spelarna mörka trollkarlar, svarta riddare, ambitiösa politiker, religösa fanatiker och andra. Målet är att slita riket i bitar eftersom det är så sockersött och bebott av äckligt politiskt korrekt tölpar som är så självgoda över sin egen förträfflighet att de bara förtjänar en snyting rakt i ansiktet.

Vad tror ni? Kommer spelet att fungera och har ni några tips? :gremsmile:

RasmusL

Champion
Jag tror att det kan bli kanon! Jag vet inte riktigt hur mycket som finns där att hämta men FreeMarket kan ofta halka iväg i den riktning du beskriver. Ge spelarna ett utopia, en perfekt värld och vissa kommer direkt att börja leta efter sätt att förstöra det eller inte vara en del av det. Det finns lite intressanta poster om det här på story-games och jag kan länka imorgon men jag kommer som sagt inte riktigt ihåg hur specifikt det är för FreeMarket.

God45

#PrayersForBahakan
Elmrig said:
Jag tror att det kan bli kanon! Jag vet inte riktigt hur mycket som finns där att hämta men FreeMarket kan ofta halka iväg i den riktning du beskriver. Ge spelarna ett utopia, en perfekt värld och vissa kommer direkt att börja leta efter sätt att förstöra det eller inte vara en del av det. Det finns lite intressanta poster om det här på story-games och jag kan länka imorgon men jag kommer som sagt inte riktigt ihåg hur specifikt det är för FreeMarket.
Ja, freemarket är ju en dystopia egentligen :gremwink: Jag ser fram emot de andra länkarna imorgon :gremsmile:

Inspirationen till det här spelet är ju egentligen att 95% av alla rollspelare hatar alver. Alverna är vackra, vännliga, fredliga, älskar naturen och försöker leva i harmoni med andra folk. Jag har träffat väldigt få spelare som tycker om alver. Alla andra bränner deras städer och begår folkmord mot dem om givna ens en halv chans :gremwink: Grejen är ju att det är kul att göra det så det här spelet är till för att låta spelarna vältra sig i att förstöra någonting vackert :gremlaugh:

Plus, folk som gillar alver brukar spela de värsta mary sue speciella snöflinge karaktärerna du kan ha i din kampanj :gremwink:

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Som Midnight, fast tvärtom?

Tänker du att "godhet" och "ondska" är något som existerar (rent ontologiskt) som i DnD ("Detect Good") eller är det snarare diskursiva strukturer (dvs de "Goda" är inget mer än en PK-maffia som har lyckats ta makten i samhället och bestämt att deras version av godhet är den som gäller, och att ändamålet helgar medlen).

Sen tror jag att hober är mer hatade än alver ...

Übereil

Swashbuckler
När jag käste din setting så fick jag en helt annan idé: spela de där diplomaterna/spionerna/gränsriddarna som försäkrar att riket kan fortsätta existera genom att inte leva i det. Det finns den här jätteidylliska platsen där alla är trevliga som du växt upp i - för att bevara det har du tvingats därifrån.

Übereil, som känner att det här kanske är en helt annan diskussion

RasmusL

Champion
Och är det inte lite tragiskt att båda idéerna protesterar mot att det någonstans ska få finnas ett naturligt utopia? :gremsmile:

Übereil

Swashbuckler
Elmrig said:
Och är det inte lite tragiskt att båda idéerna protesterar mot att det någonstans ska få finnas ett naturligt utopia? :gremsmile:
Det är inte så konstigt - att spela i en naturlig utopi skulle vara skittråkigt.

Übereil

RasmusL

Champion
Übereil said:
Elmrig said:
Det är inte så konstigt - att spela i en naturlig utopi skulle vara skittråkigt.

Übereil
FreeMarket begs to differ :gremsmile:

Sodivra

Champion
Du kan få ett bidrag till spelet från mig!

Järnrör, tvåhandat. Vikt: 2 kg. Räckvidd: Medel. Skada: 2T6.

God45

#PrayersForBahakan
Skarpskytten said:
Som Midnight, fast tvärtom?

Tänker du att "godhet" och "ondska" är något som existerar (rent ontologiskt) som i DnD ("Detect Good") eller är det snarare diskursiva strukturer (dvs de "Goda" är inget mer än en PK-maffia som har lyckats ta makten i samhället och bestämt att deras version av godhet är den som gäller, och att ändamålet helgar medlen).

Sen tror jag att hober är mer hatade än alver ...
Exakt som Midnight fast tvärtom :gremlaugh:

Jag tänkte sno biten från Blue Rose där de har en "Avgör godhetsnivå" magi som rankar folk som Dag - jätte goda, Skymning - Är beredda att kompromisa och Natt - beredda att gå över lik för vad de tror på och annses därför som onda av riket. Grejen är att den här magin finns i andra versioner i grannländerna så i den religösa teokratin kommer helt andra människor upp som goda/onda. Så det är en mystiskt backad PK-maffia :gremsmile:

Hober är ju skitjobbia de med :gremwink:

God45

#PrayersForBahakan
Übereil said:
När jag käste din setting så fick jag en helt annan idé: spela de där diplomaterna/spionerna/gränsriddarna som försäkrar att riket kan fortsätta existera genom att inte leva i det. Det finns den här jätteidylliska platsen där alla är trevliga som du växt upp i - för att bevara det har du tvingats därifrån.

Übereil, som känner att det här kanske är en helt annan diskussion
Det här låter precis som The Operativ, skurken i Serenity filmen. Och det hade varit en riktigt, riktigt cool kampanj att köra :gremsmile:

The Operative: I'm sorry. If your quarry goes to ground, leave no ground to go to. You should have taken my offer. Or did you think none of this was your fault?
Capt. Malcolm Reynolds: I don't murder children.
The Operative: I do. If I have to.
Capt. Malcolm Reynolds: Why? Do you even know why they sent you?
The Operative: It's not my place to ask. I believe in something greater than myself. A better world. A world without sin.
Capt. Malcolm Reynolds: So me and mine gotta lay down and die... so you can live in your better world?
The Operative: I'm not going to live there. There's no place for me there... any more than there is for you. Malcolm... I'm a monster.What I do is evil. I have no illusions about it, but it must be done.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Elmrig said:
Nej, utopier är ju skitläskiga. Jag tycker det är oerhört obehagligt med ett koncept som skulle innebära att alla som opponerar sig mot status quo per definition har fel.

God45

#PrayersForBahakan
Svarte faraonen said:
Elmrig said:
Nej, utopier är ju skitläskiga. Jag tycker det är oerhört obehagligt med ett koncept som skulle innebära att alla som opponerar sig mot status quo per definition har fel.
Grejen är ju också att vi inte vet hur man skapar en utopia i verkligheten så varje gång jag ser en i fiction, speciellt fantasy, så blir jag misstänksam. För det är ofelbart någon bit där de tar upp att: "Du vet de där adelsmännen som är smartare, mer ambitiösa och bättre soldater än killen som blir vald till Kung för att han är godhjärtad? Varför förgiftar de inte honnom, lönmördar den jäkla hjorten och tar makten?" Svaret är alltid magisk hjärntvätt eller liknande. Vilket leder till frågan: Hur jäkla god är du egentligen när du hjärntvättar ditt eget folk?

Sedan har vi exempel som Eragon. Herregud, Eragon... Alverna är goda och kan inte göra någonting fel någonsin och boken är skriven så att vi ska heja på dem. Även när de bränner ner en skogshuggar stad och dödar alla män, kvinnor och barn i den. För de hotade naturen! De förtjänade det! Även barnen! Ja och sedan har vi det faktum att skurken inte gör någonting dåligt eller omoraliskt förutom saker som huvudpersonerna tvingar honnom att göra. Oh, de tar upp exempel på dåliga saker han gör. Han dödade de vilda drakarna! (Som åt folk emellanåt) Han kidnappade de sista drakäggen! (Han ser till att det kommer finnas fler drakar och han tränar dem till att inte äta folk) Han dödade drakryttarna! (Drakryttaran som han hävdar var korrupta och använde sin hjärntvättnings magi till att få folket att älska dem medan de styrde med en järnhand. Dvärgarna håller med honnom! De ända som säger att drakryttarna var goda är alverna. Som är svin själva, var allierade med ryttarna och som var nära nog för att bli utsatta för hjärntvättar magin. Troliga källor va?)

All romantic fantasy har de här bitarna. Blue rose, Eragon, Earth sea, Harry Potter... Och det gör att jag vill att skurken vinner! För han är åtminnståne ärlig i de fall där han inte är direkt god!

Recca

Femme Fatale
Jag gillar alver men skulle ändå tycka att det här spelet vore fantastiskt roligt att spela, tror jag. :gremlaugh:

Ulfgeir

Swashbuckler
Gillar också alver, men tro liksom Recca att det här skulle kunna vara ett skoj spel att spela.

Personligen så är de fantasyraser jag inte tål: ankor och gnomes. =^_^= Enda gången jag sett intressanta gnomes var i Dragonlance-settingen där de är uppfinnare av konstiga saker.

/Ulfgeir

Troberg

Sinister eater
Vad som skulle göra det ännu coolare är om man hade kört det enligt alignments Pathetic Evil och Stupid Good, i stil med Iznogoud, han som vill bli kalif istället för kalifen.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ulfgeir said:
Enda gången jag sett intressanta gnomes var i Dragonlance-settingen där de är uppfinnare av konstiga saker.

/Ulfgeir
Är de inte uppfinnare av konstiga saker i typ alla settings?

Ulfgeir

Swashbuckler
Vitulv said:
Ulfgeir said:
Enda gången jag sett intressanta gnomes var i Dragonlance-settingen där de är uppfinnare av konstiga saker.

/Ulfgeir
Är de inte uppfinnare av konstiga saker i typ alla settings?
Inte så som jag uppfattat dem.

Off topic: Menar i D&D 3.? (Kommer inte ihåg om det var 3.0 eller 3.5) är det väl de ändrade så favoured class var Bard. Tidigare var de ju illusionists. Fast klart det var väl ända sättet att göra dem användbara.

Halflings har ju gått från att vara Tolkiens Hober till att bli Kenders och alltid haft Rogue som favoured class. Dvärgar har alltid varit krigare etc.

/Ulfgeir