Re: Nåväl... Boxar
Men framför allt - nutida skräck, pulp, änglar, "udda". (med "udda" menar jag "psle som ingen spelar och som läggs ner eller läggs på is efter några få böcker", typ som Nobilis eller mechanical Dream).
Med andra ord, de spel som oftast är de mest populära (det mesta från White Wolf och allt från WotC) är spel jag öht inte bryr mig om. Och det är oftast de som har multipla böcker som krävs etc.
Själv gillar jag när en rollspelsprodukt delas upp mellan regler och värld. På så vis kan jag spendera 300 spänn på en bok som bara innehåller det jag vill ha (världen). Och om jag verkligen känner att jag behöver ett nytt regelsystem, så kan jag köpa den boken separat.
Det problem jag ser i spelbranschen idag är väl snarare att alldeles för många tillverkare slösar utrymme i böckerna. Hade t.ex Etherscope haft ett mer minimalistiskt regelsystem än d20, med färre färdigheter, inga "classes" eller liknande, så hade spelet kunnat vara komplett i en bok. Som det är nu köper man 90% i stort sett samma gamla d20-crap med lite ny utrustning, färdighetsbeskrivningar etc - och 10% värld, typ. Det är så det känns när man läser det. Så får man krypa till korset och köpa The Great Metropolis, som innehåller faktisk kampanjvärld. Då gillar jag GURPS mer - dess grundbok är 100% regler, dvs man måste inte ha grundboken om man bara är intressetrad av världsböckerna.
Jag specialiserar mig mycket på dels "udda" spel, pulp samt spel med änglar och andra övernaturligheter. Jag äger två fantasyspel - Gemini och Mechanical Dream. Inget av dem är särdeles "high fantasy" eller särdeles standard. Sålunda sorterar jag bort först allt som är standardfantasy, sedan allt som är rymdopera, sedan i princip allt som är d20 som inte täckts av övriga "filter". Jag kollar på bindning också, älskar hårdinundna böcker.Jag blir lite nyfiken på vilken typ av spel det är som du kollar på och varför dina erfarenheter verkar skilja sig helt från våra.
Men framför allt - nutida skräck, pulp, änglar, "udda". (med "udda" menar jag "psle som ingen spelar och som läggs ner eller läggs på is efter några få böcker", typ som Nobilis eller mechanical Dream).
Med andra ord, de spel som oftast är de mest populära (det mesta från White Wolf och allt från WotC) är spel jag öht inte bryr mig om. Och det är oftast de som har multipla böcker som krävs etc.
Själv gillar jag när en rollspelsprodukt delas upp mellan regler och värld. På så vis kan jag spendera 300 spänn på en bok som bara innehåller det jag vill ha (världen). Och om jag verkligen känner att jag behöver ett nytt regelsystem, så kan jag köpa den boken separat.
Det problem jag ser i spelbranschen idag är väl snarare att alldeles för många tillverkare slösar utrymme i böckerna. Hade t.ex Etherscope haft ett mer minimalistiskt regelsystem än d20, med färre färdigheter, inga "classes" eller liknande, så hade spelet kunnat vara komplett i en bok. Som det är nu köper man 90% i stort sett samma gamla d20-crap med lite ny utrustning, färdighetsbeskrivningar etc - och 10% värld, typ. Det är så det känns när man läser det. Så får man krypa till korset och köpa The Great Metropolis, som innehåller faktisk kampanjvärld. Då gillar jag GURPS mer - dess grundbok är 100% regler, dvs man måste inte ha grundboken om man bara är intressetrad av världsböckerna.