Nekromanti Aldrig mer Payson!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag är så arg att jag kokar.

Nu över julen är jag uppe i Hudiksvall. Jag tog med mig mina räkningar för att kunna betala dem. Dock glömde jag min bankdosa.

Så... Det löser sig, tänker jag. Jag kan ju föra över pengar genom Payson till nån polare. Då behöver jag bara mitt kreditkort. Så, jag räknar ut att jag behöver betala lite över 9000:- och för över denna summa till en kamrat... Och så begär han ett uttag till sitt bankkonto...

...och dagen efter kan han inte logga in på Payson. Hans lösenord funkar inte, och när han försöker återställa det så leder länken bara till startsidan. När han mailar supporten tycker de såna lama saker som att vi borde testa "kopiera länken istället för att klicka på den". Vi meddelar av vi testat kopiera och klistra in, via xp, vista och ubuntu, Chrome, IE och Firefox...

Och efter att ha ringt på deras jäkla support och gnällt skiten ur oss framkommer att de blockat hans konto och att han måste POSTA in ett jävla PERSONBEVIS. Som tar 3-5 dagar att komma fram från skatteverket till oss, och sedan ett par dagar för att komma till dem...

Så, för att sammanfatta: Payson är ena fläskiga pisspottor och jag kommer tammefan aldrig att använda dem till något igen. Förhoppningsvis står mina fordringsägare ut med några dagars försening (ska maila de jag är osäker på), men det här tycker jag inte är acceptabelt beteende med en massa röda dagar omkring...

Storuggla

Champion
"Och efter att ha ringt på deras jäkla support och gnällt skiten ur oss framkommer att de blockat hans konto"

Öh... varför?

Storuggla, är han en skummis?

krank

Storuggla said:
"Och efter att ha ringt på deras jäkla support och gnällt skiten ur oss framkommer att de blockat hans konto"

Öh... varför?
"För vår säkerhet" eller något i den stilen...

krank

Såhär ser det ut i mailet kamraten fick:

Hej!

<span class="il">Payson</span> gör regelbundna säkerhetskontroller för
att upprätthålla säkerheten för våra medlemmar. Ditt Paysonkonto har nu
hamnat i en säkerhetskontroll och Du måste därför identifiera dig för
att fortsättningsvis kunna använda ditt Paysonkonto.

Storuggla

Champion
Det låter som ett förtäckt "Du fick just nio papp och det stämmer inte med din tidigare aktivitet. Langar du braj din jävel eller är du egentligen Osama bin Laden? Upp till bevis!" eller något. Usel tajming för dig dock...

Storuggla, rakt upp i fontanellen

krank

Storuggla said:
Det låter som ett förtäckt "Du fick just nio papp och det stämmer inte med din tidigare aktivitet. Langar du braj din jävel eller är du egentligen Osama bin Laden? Upp till bevis!" eller något. Usel tajming för dig dock...

Storuggla, rakt upp i fontanellen
Very much so, ja.

Jag har just skrivit ett detaljerat mail där jag förklarar situationen. Min history kan de stirra sig blinda på; det är BARA nördprylsköp, ganska konsekvent i flera år...

G

Guest

Guest
Jag känner igen det... om jag förstått varför korrekt är det typ du har betalnings anmärkningar därför borde inte du betala via ionternet eller något sådant... vilket de inte direkt fattar kan leda till att det leder till fler betalningsanmärkningar...

krank

Nu har jag fått ett nytt mail:

<font size="2" face="Verdana">Hej Mikael!

För snabb behandling kan betalningsmottagare "kompisensmail@borttaget.com" skicka en kopia av legitimation/körkort/pass till Payson.

Detta kan skickas per e-post till "security@payson.se".

Vi
kan annars återföra beloppet till ditt Paysonkonto så att du kan ta ut
dem. Alternativt återföra beloppet till ditt kort/konto, då tillkommer
dock bankens handläggningstid på c:a 2-3 bankdagar.

Vi beklagar att detta orsakat problem för dig.</font>
Jag gillar att de äntligen gett oss ett mänskligt svar, men tänker nog fortfarande vara skeptisk till dem i framtiden.

solvebring

Superhero
En sak jag frågat mig är varför saker och ting aldrig kan ske "nu"?

Varför ska det alltid behöva vara tjat om 2-5 arbetsdagar osv?

Vi borde effektivisera vårt samhälle lite mer. Saker och ting är ju totalslöa!

... Dessutom är det lack of service i det här jävla landet. "Kundtjänst" är ofta synonymt med "Idiotavdelningen".

krank

solvebring said:
En sak jag frågat mig är varför saker och ting aldrig kan ske "nu"?

Varför ska det alltid behöva vara tjat om 2-5 arbetsdagar osv?

Vi borde effektivisera vårt samhälle lite mer. Saker och ting är ju totalslöa!

... Dessutom är det lack of service i det här jävla landet. "Kundtjänst" är ofta synonymt med "Idiotavdelningen".
Medhåll, fullständigt. Mer automatisering och vettigare system tror jag skulle hjälpa mycket.

Man undrar ju om de fortfarande använder post snarare än nån elektronisk lösning när de snackar 2-5 arbetsdagar...

solvebring

Superhero
Man undrar ju om de fortfarande använder post snarare än nån elektronisk lösning när de snackar 2-5 arbetsdagar...
Indeed. Fast det verkar ju vara lite crappigt även med de elektroniska lösningarna. Till exempel att det tar alltför lång tid att överföra mellan olika banker och institutioner. Fast det är möjligen en fråga om säkerhet, och på den punkten kan ju det vara tryggt. Säkerhet är good shit. Men i alla fall, jag tycker att 1-2 dagar vore rimligt, men upptill en hel arbetsvecka - det är praktiskt taget helt värdelöst. Post, bank och dylika är ju någonting som bör fungera så ypperligt väl som möjligt tycker man, men det gör det ju inte - långt ifrån.

krank

solvebring said:
Till exempel att det tar alltför lång tid att överföra mellan olika banker och institutioner. Fast det är möjligen en fråga om säkerhet, och på den punkten kan ju det vara tryggt. Säkerhet är good shit. Men i alla fall, jag tycker att 1-2 dagar vore rimligt, men upptill en hel arbetsvecka - det är praktiskt taget helt värdelöst.
Helt klart.

Från Swedbank till andra banker brukar det ta max en dag, typ. Det kan jag köpa, faktiskt.

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Till exempel att det tar alltför lång tid att överföra mellan olika banker och institutioner. Fast det är möjligen en fråga om säkerhet, och på den punkten kan ju det vara tryggt. Säkerhet är good shit. Men i alla fall, jag tycker att 1-2 dagar vore rimligt, men upptill en hel arbetsvecka - det är praktiskt taget helt värdelöst.
Helt klart.

Från Swedbank till andra banker brukar det ta max en dag, typ. Det kan jag köpa, faktiskt.
Jo, det är ju en helt acceptabel väntetid. Men en väntetid på mer än det är inte bara kasst, det kan ställa till det också om man skulle behöva pengar relativt akut och inte har andra alternativ. Ja, det var just det som var så sugigt för dig och Payson.

Eksem

Champion
Alltså, det är ju för att det är backlogg på saker och ting, det är oftast inte så att det sitter några överbetalda lirare och softar och skjuter upp saker för att de kan; utan underbetalda stackare som jobbar arslet av sig för att förhoppningsvis hinna ikapp den växande högen med problem som skall hanteras.

Däremot är överföringar via banker ren ondska, eftersom det bara är en fråga om att de enskilda bankerna ska krama ut så många ören som möjligt ur dig och varandra, på din bekostnad.

solvebring

Superhero
Alltså, det är ju för att det är backlogg på saker och ting, det är oftast inte så att det sitter några överbetalda lirare och softar och skjuter upp saker för att de kan; utan underbetalda stackare som jobbar arslet av sig för att förhoppningsvis hinna ikapp den växande högen med problem som skall hanteras.
Med andra ord borde man anställa fler och våga "slösa" lite. Fast profit går väl före service antar jag.

krank

Nu har jag fått bekräftelse från Payson på att de fixat återbetalning. Fick tillbaks större delen av de 300:- de drog för överföringen till kamraten också; av 9300:- får jag tillbaks typ 9210:-.