pingas;n2110 said:
I Legender och hemligheter så nämns det att det förut fanns "alfer" i Mundanas skogar. Hur ser en "alf" ut och vad är skillnaden på en alv och en alf? Som jag har förstått det så är väl alf bara en annan stavning för alv? Eller har jag fel? Btw, alfer nämns på sidan 7.
Jag resonerar som följer:
EONs kampanjmaterial benämner älvfolk som alver, inte alfer. Dessa två ting är alltså inte samma sak. Om det var samma sak så finns det ingen funktion med att använda ordet alf i stället för alv eftersom man ändå talar med spelledaren off game och inte in game. Eventuell mytbildning och lokala begrepp som är annorlunda än de gängse förekommande hör inte hemma i (någorlunda) objektiva beskrivningar av varelser, i min mening. Således menar jag att Legender & Hemligheter inte syftar på de alver som vi i övrigt känner till i EON, utan på en annan typ av varelse.
Så vilken är denna varelse?
Eftersom EON inte beskriver alfer närmare tycker jag att man får gå till den mest ursprungliga betydelsen man kan finna, och denna tycker jag finns i beskrivningen av de älvfolk som den nordiska mytologin har. Alfer i den nordiska mytiologin är väldigt annorlunda jämfört med EONs alver, vilket är alldeles utmärkt.
I wikipedia står det såhär om alfer:
"Enligt Snorres Edda finns det dels ljusalver (ljósálfar) som bor i himlen och är fagrare än solen, dels mörkalver (døkkálfar) som bor nere i jorden och är svartare än beck. Senare i samma verk talas det om Svartálfaheimr och svartálfar på ett sätt som gör det troligt att Snorre med svartalver menar, vad som annars i den nordiska mytologin kallas för dvärgar (dvergar). Det kan också ha varit en influens från kristendomen med en god och en ond sida. Kopplingen mellan alver och ljus stärks av kenningen Alfrödul (Álfr?ðull), som användes om solen, samt av den förmodade etymologin (se nedan).
I den Poetiska Eddan förekommer formeln ása ok álfa (asar och alver) och förefaller betyda "alla gudarna". Eftersom asar och vaner annars tillsamman utgör den fornnordiska gudavärlden har det föreslagits att álfr åtminstone delvis är en synom till vanr (van). Man har även på grund av detta försökt att, liksom med vanerna, koppla ihop dem med fruktbarhet. Enligt Grímnismál (Grimnersmål) är Álfheimr namnet på vanen Frejs boning, men samma namn används i litteraturen även om flera andra orter eller områden, bland annat om ett rike vid Göta älv i nuvarande Bohuslän. "Alvernas furste" (vísi alfa) kallas för övrigt Völund i V?lundarkviða, vilket är särskilt besynnerligt med tanke på att denne även beskrivs som son till en samisk härskare (Finnakonungr).
I ett par sagor erhåller högt uppsatta män titeln "alv" efter att de dött. På grund av detta har man velat läsa in en förfaderskult i alverna. Det har föreslagits att diserna skulle vara kvinnliga förfädersandar och alver manliga sådana; detta är dock huvudsakligen spekulativt. Ofta återgiven är den episod i dikten Austrfaravísur (Österfaravisor) där en man vid namn Sigvat försöker få husrum i Värmland eller Västergötland sent på hösten, men nekas av kvinnan som svarar i dörren, som förklarar att de håller ett blot till alverna (alvablot, álfablót) och att kristna inte är välkomna.
I Kormáks saga beskrivs hur kämpen Torvard får ett svårt sår som inte vill läka, varpå hans hustru föreslår att han ska stryka blod på en sten under vilken alverna bor. Denna beskrivning är mera i linje med senare tiders isländska folktro, där alverna (álfafólk) närmast liknar vättarna i svensk folktro."
Jag skulle alltså, om jag överhuvudtaget skulle ha med alfer, använda mig av ovanstående text för att spela ut dessa alfer.