>>För många år sedan påstod sig en bekant till mig ha hittat på en enkel algebraisk formel med parametrar som t.ex. typ av element, typ av magi, antal magipoäng, volym, massa och energi, etc för att entydigt avgöra resultatet av en trollformel i sitt fantasy-rollspel. Fördelarna påstods då ha varit att magin då blev ganska obunden och dessutom också fri från godtycke i subjektiva bedömningar.
Något liknande har jag suttit och klurat på ett tag. Om man ska ha magiregler så måste man ju på något sätt dela upp alla "spells" eller så. Antingen så har man en jättelik lista på alla möjliga magiformler man kan komma på eller så får rollfigurerna själva hitta på vad de ska trolla fram.
Då hade jag tänkt att man på något entydigt sätt skulle kunna beskriva hur alla formler är relaterade till varandra.
T.ex. en eldboll, Då skulle eldbollsformeln se ut på följande sätt:
eldboll = eld + skapa_element + forma_element
Det vill säga att formeln för Eldboll består av formlerna för Eld, Skapa_Element och Forma_Element vilka i sin tur består av andra formler. Ungefär som när man skriver kemiska formler
Eld + Skapa_Element + Forma_Element -> Eldboll
Då ska man alltså i förväg veta att Eld, Skapa_Element och Forma_Element blir en Eldboll. Och det är där det svåra ligger. När Kalle är spelledare kanske han säger:
Eld + Skapa_Element + Forma_Element -> Teleportering
men när Olle är spelledare säger han:
Eld + Skapa_Element + Forma_Element -> DödaSnubbeMagi
MvH Björn Lindqvist