Re: OT, typ
Nej, men lite onödigt. Hellre då att de som gjorde Alice sätter sig och gör ett helt nytt spel, med liknande estetik...
Personligen hoppas jag att några som begriper någonting om spelbarhet gör denna nya version, eftersom såväl bandesignen, fienderna och allt som kan räknas in i begreppet spelbarhet var öken med spelet.
Men så hatar jag 3D-spel, eftersom det nästan uteslutande är en dimension för mycket. Utmaningen blir något meningslöst i stil med att hålla reda på i vilken vinkel man står riktad och att hålla koll på en vimsig kameraman istället för att faktiskt fokusera på en spelkontroll där man med
få men viktiga knapptryckningar avancerar i spelet. Med 3D-spel blir det ofta så att man trycker en djävla massa för att åstadkomma småsaker.
Tacka vet jag Punch Out. Man är automatiskt riktad mot motståndaren, och det räcker med en enda knapptryckning om man vill undvika ett slag. Två om man vill komma tillbaka snabbt för att senare hinna få in några extra smockor i slagkombinationen. Det är vad jag kallar spelmässighet.
Och don't get me started on designen. En av sakerna som gjort Shigeru Miyamoto till en överlägsen designer är att han visste att form måste representera funktion; att ett objekts eller en fiendes utseende måste betyda någonting spelmässigt. I Alice är det mesta av designen däremot bara ytlig, meningslös dekor.
Jag avskyr dekor i spel.
Och det är förresten något man kan säga med hela spelet. Det enda de tagit från Lewis Carrolls historia och byggt vidare på är just dekoren. Det är som Fight Club-spelet; där de tagit karaktärerna från filmen och gjort ett våldsfrossande beat em up-spel. Som om Fight Club skulle handla om vem det var som var bäst på att slåss. Snacka om att totalt missuppfatta historien.
Om walium skulle låta sig influeras av Alice-spelet så skulle jag gråta blod. Något mer intelligensbefriat i speldesignväg vore svårt att föreställa sig.
Men musiken är bra.
/Rising
spelpuritanen