PROMOTION Alien 2e på gång?

Bifur

Veteran
Känns som att kampanjen har goda chanser att bli Ligans mest framgångsrika någonsin. TOR på drygt 17 mille, Blade Runner på 16,5 miljoner och Moria på 13,4 miljoner är väl topp-3 än så länge,
Ja. Vilket jag ändå tycker vore förvånande eftersom det inte är ett nytt spel. Men sen, ska man vara rättvis så är det ju inte jämförbara upplägg. BL och TOR var starter set + grundbok båda två. Moria bara en modul. Här är det grundbok + starter set + äventyr + miniatyrer + uppdaterade versioner av två settingböcker.

Last edited:

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Känns som att kampanjen har goda chanser att bli Ligans mest framgångsrika någonsin. TOR på drygt 17 mille, Blade Runner på 16,5 miljoner och Moria på 13,4 miljoner är väl topp-3 än så länge,
Alien är av Discordservarnas storlek att döma, deras största spel. Så jag blir inte överraskad om de tar flaggan i största KS rätt övertygande.

Bifur

Veteran
Ja. Vilket jag ändå tycker vore förvånande eftersom det inte är ett nytt spel. Men sen, ska man vara rättvis så är det ju inte jämförbara upplägg. BL och TOR var starter set + grundbok båda två. Moria bara en modul. Här är det grundbok + starter set + äventyr + miniatyrer + uppdaterade versioner av två settingböcker.
Vilket även visar sig i att summan per backare är anmärkningsvärt hög, över 2000 kr i snitt, vilket är långt över det normala.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Ja, det blir helt andra produktionskostnader med detta jämfört med ex TOR kickstarter.
Mer intressant är att titta på antalet backare: TOR fick drygt 16.500 och Alien har just nu drygt 5.500.

Det är dock 22 dagar kvar. Känns som att det kan komma upp i 10.000 backare. Och känslor är ju idag fakta, så jag tror hårt på detta!

Jag tycker dock att alla Amerikaner tycks ha gjort som Alien till ett table top strategy game istället för ett rolllspel. Därav att vi ser alla figurer och regler för det.
Verkar sjukt populärt. Varför är de så inne på figurer? Är det D&Ds fel? SPelar de mer war games än vi i övrigt eller annan orsak? Sidotråd?

Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker dock att alla Amerikaner tycks ha gjort som Alien till ett table top strategy game istället för ett rolllspel. Därav att vi ser alla figurer och regler för det.
Verkar sjukt populärt. Varför är de så inne på figurer? Är det D&Ds fel? SPelar de mer war games än vi i övrigt eller annan orsak? Sidotråd?
Jag tänker att det verkar finnas en stark amerikansk tradition av att spela D&D som delvis ett brädspel, med minis osv. 4e byggde ju hela sin struktur på det, och det är ju också ofta så spelandet porträtteras i media t.ex. Stranger Things. Så när den yngre generationen ser och lockas till rollspel, så är miniatyrer en del av det.

Sen tror jag att för Alien är det också rätt mycket estetiken som lockar. Så vet jag att det är för mig; jag älskar hur miljöerna och teknologin i alla Alienfilmerna ser ut. Och miniatyrer och sånt är ju ett väldigt konkret sätt att ge ögonen lite festmåltid, konkretisera den här estetiska upplevelsen kring bordet.

Badmojo

Old’s cool
Det är dock 22 dagar kvar. Känns som att det kan komma upp i 10.000 backare. Och känslor är ju idag fakta, så jag tror hårt på detta!

Minis driver dessutom kostnader, men det finns många figurmålare som inte spelar spelen (W40K) men som köper (kanske vana vid höga priser?) och målar. Misstänker samma intresse för Alien, men här finns det ju redan fina figurer till brädspelen, även om de figurerna är Aliens-specifika och inte "fritt inspirerade" som i detta fall? Hade föredragit cardboard standees själv, som i DoD23. Spelet i sig lämpar sig för minis hur som, eftersom det är rätt taktiskt och strider tar plats i reglerna/kanon.

Last edited:
Jag tänker bara på Fb-gruppen för ALIEN och en stor majoritet tycks vara Amerikaner och i stort sett alla tycks spela det som ett RPG-Skirmish-lir.

Jag tror det knyter an till den starka traditionen av att D&D "alltid" varit störst och att de kört med minis där sedan "urminnes tider" och därför gör det fortfarande. Det är en del av gamingkulturen där helt enkelt.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Jag tänker bara på Fb-gruppen för ALIEN och en stor majoritet tycks vara Amerikaner och i stort sett alla tycks spela det som ett RPG-Skirmish-lir.

Jag tror det knyter an till den starka traditionen av att D&D "alltid" varit störst och att de kört med minis där sedan "urminnes tider" och därför gör det fortfarande. Det är en del av gamingkulturen där helt enkelt.
https://www.kickstarter.com/project...second-edition-and-rapture-protocol/community

Det går ju att kolla på vilka länder som backare kommer ifrån här, för att se att en stor majoritet (som alltid) är från USA.

Bifur

Veteran
Hm. Underligt. Jag kan förstå det lite utifrån systemet, men rent tematiskt är det ju mycket som drar åt helt andra håll. (Jag gillar ju att använda figurer men i just Alien är det mest för att visualisera, det finns inget större figurspeligt värde så att säga.)

Hm. Underligt. Jag kan förstå det lite utifrån systemet, men rent tematiskt är det ju mycket som drar åt helt andra håll. (Jag gillar ju att använda figurer men i just Alien är det mest för att visualisera, det finns inget större figurspeligt värde så att säga.)
Enig...men jag tror många från andra sidan "dammen" förknippar figurer så hårt med rollspel....att de helt enkelt "måste" ha en figur som visualiserar dem och "npc/mopnster" på kartan........ allt egentligen bara av hävd och "det är så man gör"

Last edited:

Bifur

Veteran
Enig...men jag tror många från andra sidan "dammen" förknippar figurer så hårt med rollspel....att de helt enkelt "måste" ha en figur som visualiserar dem och "npc/mopnster" på kartan........ allt egentligen bara av hävd och "det är så man gör"
Absolut. Men det är inte samma grej som att spela det som ett skirmish (vilket för mig betyder mycket att fokusera på aspekter som hur långt man kan flytta, vilken vinkel man har, och om man råkar komma in i närstrid med andra figurer). Utan mer det jag menar med visualisera. Det är kul att flytta runt figurer på Cronus och praktiskt för att hålla koll på var man är när, men det har ingen taktisk aspekt. Den är fortfarande ren sinnesteater.

Bifur

Veteran
Det är kul att flytta runt figurer på Cronus
För övrigt inte helt olikt The One Ring. Jag gillar att plocka fram mina ganla Mithril minis till det, men de har ju inget större värde som underlättar spelandet.

Big Marco

Läskig
Alltså, att spela Alien för bäst immersion kräver karta och markörer. När ens motion tracker ger pings på kartan där man står blir den tension! :) Spelet bygger ju på att tid och utforskande är en spelmekanisk feature. Och klart man vill att ens RP ska ha en snygg representant på spelkartan.

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
För övrigt inte helt olikt The One Ring. Jag gillar att plocka fram mina ganla Mithril minis till det, men de har ju inget större värde som underlättar spelandet.
Apropå det här med figurer. Vi spelade MERP med full setup Mithrilfigurer i ungdomen. Så jag vet inte alls om jag upplever det som specifikt amerikanskt, mer än att minis alltid säljer om man ser till brädspelsmarknaden (Gamefound/Kickstarter).

Bifur

Veteran
Så jag vet inte alls om jag upplever det som specifikt amerikanskt,
Det har i alla fall jag inte påstått. Och jag säger inte att det inte kan ge ett mervärde i lite vilket spel som helst. Men @Beastslayer skrev att det spelas som ett skirmish-spel. Vet inte om det stämmer men det är något helt annat, för mig. Spelar jag tex Warhammer 2nd ed ger miniatyrer ett stort mervärde spelmekaniskt som helt klart blir förlorat om man struntar i dem. I Alien (eller Rhe One Ring) är det mer ett estetiskt värde, som jag tolkar att @Big Marco menar. (Vilket också är ett värde. Alltså, jag köpte minis på Etsy för att ha till Chariots bara för att det är kul.) Men jag tycker Alien, om man tittar på helheten i vas spelet går ut på, blir särskilt skirmish-likt bara för att man tillför minis.

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Det har i alla fall jag inte påstått. Och jag säger inte att det inte kan ge ett mervärde i lite vilket spel som helst. Men @Beastslayer skrev att det spelas som ett skirmish-spel. Vet inte om det stämmer men det är något helt annat, för mig. Spelar jag tex Warhammer 2nd ed ger miniatyrer ett stort mervärde spelmekaniskt som helt klart blir förlorat om man struntar i dem. I Alien är det mer ett estetiskt värde, som jag tolkar att @Big Marco menar. (Vilket också är ett värde. Alltså, jag köpte minis på Etsy för att ha till Chariots bara för att det är kul.) Men jag tycker Alien, om man tittar på helheten i vas spelet går ut på, blir särskilt skirmish-likt bara för att man tillför minis.
Nej, absolut inte menat som en kommentar till dig - annat i kopplingen till Mithril,ber om ursäkt för ev förvirring :)

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Alltså, att spela Alien för bäst immersion kräver karta och markörer. När ens motion tracker ger pings på kartan där man står blir den tension! :) Spelet bygger ju på att tid och utforskande är en spelmekanisk feature. Och klart man vill att ens RP ska ha en snygg representant på spelkartan.
Håller helt med, jag tycker att just Alien är mer lämpat för minisar och andra tokens än många andra rollspel.

Tycker rentav att spelet och det man ämnas göra i designen, är 50 % brädspel och 50 % rollspel. Så jag är inte alltför hård mot ”amerikanarnas tagning”.

Och allt det här gör nog Alien Evolved till ett ypperligt spel.

Last edited: