hakanlo;n338220 said:
J....
Som så många andra tror jag det är cinematic mode som kommer att gälla för mig - och jag ser det som en feature snarare än en bugg! Tycker det är en lysande "uppfinning" att skriva ett spel som bejakar one shot som format. Min tanke är att det passar bra när man ska spela rymdskräck i filmernas anda.
....
På det hela taget är jag positiv - 4/5.
Efter att nu faktiskt tagit mig igenom (nästan) hela spelet och dessutom faktiskt spelat (som lirmorsa, dvs game mother) Chariot of the gods tänkte jag komplettera lite. (Jag försöker hålla det helt spoilerfritt - är du patologiskt spoileröverkänslig, sluta läs).
Jag spelade CotG med fyra spelare, använde äventyret i stort sett som jag uppfattar att det är skrivet och försökte följa alla regler efter bästa förmåga. Jag måste säga att det fungera de väldigt bra, det blev en filmisk och dramatisk spelomgång, som vi klarade av att klämma in på drygt sex timmar. Några kommentarer om särksilt bra saker:
- Själva scenariot är väldigt bra och välfungerande, med intressanta händelser, intressanta karaktärer och en bra "setup" och intrig. Det fanns dock några element som gjorde det aningen för omfattande för vårt format - de valde jag bort i förväg.
- Mekaniken med stresstärningar fungerade mycket bra. Jag tror jag dock missade lite i att låta spelarna återhämta stress ofta, mellan actionsekvenser, så det fick nog lite för mycket stress. Jag hade önskat en lite mer omfattande panik-tabell - redan på ett spelmöte blev resultaten lätt upprepande.
- Mekaniken med resurstärningar fungerade, och oförutsägbarheten i dem bidrar till klaustrofobisk känsla, om än kanske inte realism.
- Formatet med Agendor och Akter i scenariot (man använder ju pre-gens, och alla får en agenda att spela efter för varje akt) fungerade faktiskt riktigt bra. Tydligt "cinematiskt", och pre-gens och planterade mål ger en annan spelupplevelse. (Tanken går mot en del konventsäventyr).
- Det underlättade med MYZ-motorn, så tillvida att det det blev väldigt bra flyt redan första speltillfället, eftersom fyra av fem vid borde redan kunde den - och den var väldigt lätt att ta till sig för den nytillkomna. Jag menar nog att den passade bra för att stödja ett action- och berättelsefokuserat spel med högt tempo riktigt bra.
Bedömningen kvarstår - det är i Cinematic mode jag är sugen på detta spel, och jag tror det kan glänsa, särskilt som avbrott från andra reguljära kampanjer. Jag är beredd att höja mitt betyg till 5 av 5 för det syftet.