God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,543
Alignment förkämpar D&D minispel
Jag har funderat på att göra alignment till ett mini-spel ett tag och jag är osäker på hur jag vill göra det men här är ett första utkast. Poängen med det här systemet är att lägga upp ett sätt för spelare att direkt interagera med alignment systemet och ha en anledning att lägga sig i den kosmiska kampen mellan alignments. Så det här är ett minispel kopplat till alignment för high fantasy världar så som Dragonlance. Det är baserat på och influerat av achievements i tv-spel.
Systemet
Alla spelarkaraktärer börjar som Unaligned. Inte True Neutral. Man har mål man kan uppnå i varje alignment för att ändra sitt alignment till det alignemntet och få fördelar och nackdelar. I varje mål finns 7 mål, når man 3 av dem ändrar man sitt alignment till det man uppnåt målen i och får en Bonus. Uppfyller man 5 får man en Aura. Uppfyller man alla 7 målen under ett alignment blir man en Förkämpe.
För att byta alignment uppfyller man fler mål som i ens huvud alignment i ett annat alignment. Når man 7 uppfyllda mål i ett alignment kan man inte längre ändra alignment. Om du bytar alignment förlorar du alla fördelar du fått från ditt tidigare alignment.
Lawful Good
1. Du erkänner en av dina synder eller lagbrott och accepterar konsekvenserna.
2. Du riskerar ditt liv mot statistiskt omöjliga odds för att rädda någon annan.
3. Du ser till att någon du dödats familjj kommer klara sig.
4. Du vägrar bli helad fast du är den mest skadade medlemmen i gruppen till fördel för någon annan.
5. Du tar någon fånge istället för att döda dem trots att det är extremt problematiskt för dig.
6. Du vägrar ge någon en muta eller böja reglerna trots att det int skadar någon och det skulle ge gruppen fördelar.
7. Du rapporterar en av dina kamraters brott till myndigheterna.
Bonus: Min plikt är inte fullföljd: Du kan en gång per dag som en fri handling läka dig själv lika många HP som din visdom poäng.
Aura: Ärligt ansikte: Det är svårt att ljuga i din närhet. Försök att förleda eller lura dig har disadvantage.
Förkämpe: Fyr av hop: Alla alierade som kan se dig har +1 till att träffa och skada.
Neutral Good
1. Du allierar dig med en av dina ärkefiender för att göra något gott.
2. Du genomför ett förödmjukande spratt på en av dina fienders bekostnad.
3. Du dödar någon eftersom det är bäst för dem.
4. Du konverterar över en av dina fiender till din sida.
5. Du vägrar förråda en vän som gjort någonting som du finner fruktansvärt.
6. Riskerar sitt liv eller andra allvarliga konsekvenser för att hjälpa en socialt utsatt grupp.
7. Du förlåter någon som gjort något monstruöst mot dig.
Bonus: Farväl till skräck: Du är immun mot skräck effekter.
Aura: Människokännare: Du kan alltid se någons alignment. Du kan dessutom avgöra om de döljer sitt alignment.
Förkämpe: En för alla, alla för en: Du kan en gång per dag föra över HP mellan medlemmarna av äventyrargruppen som en fri handling.
Chaotic Good
1. Du går rakt emot något du tror på för att uppnå ett gott resultat.
2. Du gör något fullständigt oförlåtligt för att nå ett större gott resultat.
3. Du bryter offentligt mot lagen för att du tycker det är rätt.
4. Du leder en revolution.
5. Du vägrar acceptera en position som skulle ge dig auktoritet.
6. Du ger bort en hel skatt till någon eller några som behöver den bättre.
7. Du ger upp din egen frihet för att säkra någon annans.
Bonus: Vart än det krävs: Du ignorerar nackdelar från tuff terräng.
Aura: Man av folket: Du har advantage på att övertyga eller influera grupper.
Förkämpe: Frihetens vingar: Du kan flyga med en hastighet av din movement speed.
Lawful Neutral
1. Du följer din moralkod trots att den skadar dig själv allvarligt.
2. Du påtvingar ett helt samhälle din moral eller etik.
3. Du förråder minst en annan spelarkaraktär genom att berätta för dem att du ska förråda dem på grund av vad de har gjort och sedan göra det. Du får inte linda in eller försöka förmildra vad du ska göra.
4. Du låter någon komma undan med någonting fruktansvärt eftersom det "Tekniskt sätt inte var olagligt."
5. Du svär att göra någonting du hatar och fullföljer ditt löfte utan att ens försöka slingra dig ur det.
6. Du ger en överlägsen fiende i ett underläge möjligheten att ta sig ur underlägget innan ni slåss för att det ska vara en "ärlig strid".
7. Du låter en värdig fiende få första attacken.
Bonus: Min kod är min sköld: Din AC är +1.
Aura: Mitt sinne är ett fort: Du har advantage på att motstå sinneseffekter.
Förkämpe: Min själ är stål: Du är immun mot alla negativa magiska effekter som påverkar din själ.
True Neutral
1. Du agerar skiljedomare i en allvarlig konflikt mellan minst 2 andra spelarkaraktärer.
2. Du går till extrema längder för att hämnas på någon som inte längre är ett hot mot dig.
3. Du får någon annan att fatta ett svårt moraliskt beslut.
4. Du torterar någon som är oskyldig eftersom du bedömer det som nödvändigt.
5. Du flyr från en strid trots att det har fruktansvärda konsekvenser för någon annan.
6. En av dina fiender övertalar dig om att låta dem genomföra sin plan.
7. Du vägrar agera i en extrem situation eftersom du inte bryr dig om andra nog för att hantera den skiten.
Bonus: Kappvändare: Du tar 1 mindre skada varje gång du blir skadad.
Aura: Aura av balans: Du får aldrig nackdelar av att vara på skakiga underlag, lutande ytor och liknande.
Förkämpe: Inte i ansiktet!: Om du väljer att fly ifrån en strid (du kan inte göra någonting för att påverka striden eller någon i den) så kan inte någon från den striden skada dig. En gång per dag.
Chaotic Neutral
1. Du derailar äventyret fullständigt eftersom du ville göra något annat.
2. Du bytar sida i en konflikt på grund av att du blir mutad.
3. Du vägrar låta någon som hävdar auktoritet över dig hjälpa dig.
4. Du startar ett upplopp av ofattbart småaktiga anledningar.
5. Du slösar bort väldigt stora resurser som kunde hjälpt dig i ditt äventyrande på saker som ger dig tillfällig njutning.
6. Du hindrar något som skulle göra världen säkrare men tråkigare.
7. Du gör något extremt osmakligt eller oärligt för att undvika en ärligt strid.
Bonus: Parkour: Du behandlar allting som har mindre än 5 meter höjdskillnad som platt mark.
Aura: Fri själ: Du kan 1 gång per dag per 3 levlar befria en person som du rör från negativa status effekter.
Förkämpe: Över lagen: Magiska föremål med law anknytning, formler och andra effekter som är negativa fungerar inte alls på dig 75% av gångerna.
Lawful Evil
1. Du lurar någon utan att bryta ditt givna ord med hjälp av ett kryphål.
2. Du förstör någons liv för att ge dig själv en nästan obetydlig fördel.
3. Du korrumperar en institution för din egen vinning.
4. Du stjäl en position av auktoritet från en annan spelarkaraktär.
5. Du gör livet för en grupp människor som du inte respekterar konkret värre.
6. Du finner en mästare att tjäna som du respekterar. När du känner att hon lärt dig allt hon kan förgör du henne eller tar hennes plats.
7. Du blir den rättmätiga tyrannen över någonting betydelsefullt.
Bonus: Näve av järn: 1 gång per dag kan du lägga till 1d6 till vilken skaderullning du vill.
Aura: Hjärta av sten: Du får 1 extra hp per level du har och får.
Förkämpe: Kallblodig: Du är resistent mot kyla och elektricitet.
Neutral Evil
1. Du förråder dina vänner, din familj och ditt samhälle på samma gång.
2. Du utmanar och besegrar en ledare som du anser är svag.
3. Du får en av dina fiender att se ut som skurken och dig själv att se ut som en hjälte medan du gör något fruktansvärt.
4. Du stjäl äran för något någon annan i gruppen har gjort.
5. Du hånar någon när det ger dig själv stora nackdelar.
6. Du sätter dit någon annan för ett missdåd som du har begått.
7. Du mördar någon som älskar dig.
Bonus: Brinnande själ: Om någon skadar dig i närstrid tar de 1 eldskada.
Aura: Rustning av förakt: En gång per dag kan du välja att en attack som träffar dig istället träffar en av dina gruppmedlemmar.
Förkämpe: Fiende till allt levande: Goda outsiders och växtvarelser tar 2d6 extra skada varje gång du skadar dem.
Chaotic Evil
1. Du dödar någon bara för att se dem dö.
2. Du torterar någon för din egen njutnings skull.
3. Du ljuger på ett sätt som förstör någons liv utan att tjäna något på det.
4. Du förintar en by.
5. Du förråder en arbetsgivare som litar på dig på ett sätt som dödar henne eller orsakar henne fruktansvärda men.
6. Du förintar ett folk.
7. Du gör något som visar att du är ren avgrund på insidan och vägrar sedan erkänna moraliskt ansvar för det.
Bonus: Ostoppbar: Om du dödar en fiende och det finns skada över efter hon nått 0 hp så drabbas närmsta fientliga varelse av den skadan.
Aura: Skadar själen och köttet: Att läka skador du orsakat är bara hälften så effektivt som att läka andra skador.
Förkämpe: Ren avgrund: Den isiga avgrunden i din själ skyddar dig från kyla och eld. Du har Resistans mot eld- och is-skada.
Jag har funderat på att göra alignment till ett mini-spel ett tag och jag är osäker på hur jag vill göra det men här är ett första utkast. Poängen med det här systemet är att lägga upp ett sätt för spelare att direkt interagera med alignment systemet och ha en anledning att lägga sig i den kosmiska kampen mellan alignments. Så det här är ett minispel kopplat till alignment för high fantasy världar så som Dragonlance. Det är baserat på och influerat av achievements i tv-spel.
Systemet
Alla spelarkaraktärer börjar som Unaligned. Inte True Neutral. Man har mål man kan uppnå i varje alignment för att ändra sitt alignment till det alignemntet och få fördelar och nackdelar. I varje mål finns 7 mål, når man 3 av dem ändrar man sitt alignment till det man uppnåt målen i och får en Bonus. Uppfyller man 5 får man en Aura. Uppfyller man alla 7 målen under ett alignment blir man en Förkämpe.
För att byta alignment uppfyller man fler mål som i ens huvud alignment i ett annat alignment. Når man 7 uppfyllda mål i ett alignment kan man inte längre ändra alignment. Om du bytar alignment förlorar du alla fördelar du fått från ditt tidigare alignment.
Lawful Good
1. Du erkänner en av dina synder eller lagbrott och accepterar konsekvenserna.
2. Du riskerar ditt liv mot statistiskt omöjliga odds för att rädda någon annan.
3. Du ser till att någon du dödats familjj kommer klara sig.
4. Du vägrar bli helad fast du är den mest skadade medlemmen i gruppen till fördel för någon annan.
5. Du tar någon fånge istället för att döda dem trots att det är extremt problematiskt för dig.
6. Du vägrar ge någon en muta eller böja reglerna trots att det int skadar någon och det skulle ge gruppen fördelar.
7. Du rapporterar en av dina kamraters brott till myndigheterna.
Bonus: Min plikt är inte fullföljd: Du kan en gång per dag som en fri handling läka dig själv lika många HP som din visdom poäng.
Aura: Ärligt ansikte: Det är svårt att ljuga i din närhet. Försök att förleda eller lura dig har disadvantage.
Förkämpe: Fyr av hop: Alla alierade som kan se dig har +1 till att träffa och skada.
Neutral Good
1. Du allierar dig med en av dina ärkefiender för att göra något gott.
2. Du genomför ett förödmjukande spratt på en av dina fienders bekostnad.
3. Du dödar någon eftersom det är bäst för dem.
4. Du konverterar över en av dina fiender till din sida.
5. Du vägrar förråda en vän som gjort någonting som du finner fruktansvärt.
6. Riskerar sitt liv eller andra allvarliga konsekvenser för att hjälpa en socialt utsatt grupp.
7. Du förlåter någon som gjort något monstruöst mot dig.
Bonus: Farväl till skräck: Du är immun mot skräck effekter.
Aura: Människokännare: Du kan alltid se någons alignment. Du kan dessutom avgöra om de döljer sitt alignment.
Förkämpe: En för alla, alla för en: Du kan en gång per dag föra över HP mellan medlemmarna av äventyrargruppen som en fri handling.
Chaotic Good
1. Du går rakt emot något du tror på för att uppnå ett gott resultat.
2. Du gör något fullständigt oförlåtligt för att nå ett större gott resultat.
3. Du bryter offentligt mot lagen för att du tycker det är rätt.
4. Du leder en revolution.
5. Du vägrar acceptera en position som skulle ge dig auktoritet.
6. Du ger bort en hel skatt till någon eller några som behöver den bättre.
7. Du ger upp din egen frihet för att säkra någon annans.
Bonus: Vart än det krävs: Du ignorerar nackdelar från tuff terräng.
Aura: Man av folket: Du har advantage på att övertyga eller influera grupper.
Förkämpe: Frihetens vingar: Du kan flyga med en hastighet av din movement speed.
Lawful Neutral
1. Du följer din moralkod trots att den skadar dig själv allvarligt.
2. Du påtvingar ett helt samhälle din moral eller etik.
3. Du förråder minst en annan spelarkaraktär genom att berätta för dem att du ska förråda dem på grund av vad de har gjort och sedan göra det. Du får inte linda in eller försöka förmildra vad du ska göra.
4. Du låter någon komma undan med någonting fruktansvärt eftersom det "Tekniskt sätt inte var olagligt."
5. Du svär att göra någonting du hatar och fullföljer ditt löfte utan att ens försöka slingra dig ur det.
6. Du ger en överlägsen fiende i ett underläge möjligheten att ta sig ur underlägget innan ni slåss för att det ska vara en "ärlig strid".
7. Du låter en värdig fiende få första attacken.
Bonus: Min kod är min sköld: Din AC är +1.
Aura: Mitt sinne är ett fort: Du har advantage på att motstå sinneseffekter.
Förkämpe: Min själ är stål: Du är immun mot alla negativa magiska effekter som påverkar din själ.
True Neutral
1. Du agerar skiljedomare i en allvarlig konflikt mellan minst 2 andra spelarkaraktärer.
2. Du går till extrema längder för att hämnas på någon som inte längre är ett hot mot dig.
3. Du får någon annan att fatta ett svårt moraliskt beslut.
4. Du torterar någon som är oskyldig eftersom du bedömer det som nödvändigt.
5. Du flyr från en strid trots att det har fruktansvärda konsekvenser för någon annan.
6. En av dina fiender övertalar dig om att låta dem genomföra sin plan.
7. Du vägrar agera i en extrem situation eftersom du inte bryr dig om andra nog för att hantera den skiten.
Bonus: Kappvändare: Du tar 1 mindre skada varje gång du blir skadad.
Aura: Aura av balans: Du får aldrig nackdelar av att vara på skakiga underlag, lutande ytor och liknande.
Förkämpe: Inte i ansiktet!: Om du väljer att fly ifrån en strid (du kan inte göra någonting för att påverka striden eller någon i den) så kan inte någon från den striden skada dig. En gång per dag.
Chaotic Neutral
1. Du derailar äventyret fullständigt eftersom du ville göra något annat.
2. Du bytar sida i en konflikt på grund av att du blir mutad.
3. Du vägrar låta någon som hävdar auktoritet över dig hjälpa dig.
4. Du startar ett upplopp av ofattbart småaktiga anledningar.
5. Du slösar bort väldigt stora resurser som kunde hjälpt dig i ditt äventyrande på saker som ger dig tillfällig njutning.
6. Du hindrar något som skulle göra världen säkrare men tråkigare.
7. Du gör något extremt osmakligt eller oärligt för att undvika en ärligt strid.
Bonus: Parkour: Du behandlar allting som har mindre än 5 meter höjdskillnad som platt mark.
Aura: Fri själ: Du kan 1 gång per dag per 3 levlar befria en person som du rör från negativa status effekter.
Förkämpe: Över lagen: Magiska föremål med law anknytning, formler och andra effekter som är negativa fungerar inte alls på dig 75% av gångerna.
Lawful Evil
1. Du lurar någon utan att bryta ditt givna ord med hjälp av ett kryphål.
2. Du förstör någons liv för att ge dig själv en nästan obetydlig fördel.
3. Du korrumperar en institution för din egen vinning.
4. Du stjäl en position av auktoritet från en annan spelarkaraktär.
5. Du gör livet för en grupp människor som du inte respekterar konkret värre.
6. Du finner en mästare att tjäna som du respekterar. När du känner att hon lärt dig allt hon kan förgör du henne eller tar hennes plats.
7. Du blir den rättmätiga tyrannen över någonting betydelsefullt.
Bonus: Näve av järn: 1 gång per dag kan du lägga till 1d6 till vilken skaderullning du vill.
Aura: Hjärta av sten: Du får 1 extra hp per level du har och får.
Förkämpe: Kallblodig: Du är resistent mot kyla och elektricitet.
Neutral Evil
1. Du förråder dina vänner, din familj och ditt samhälle på samma gång.
2. Du utmanar och besegrar en ledare som du anser är svag.
3. Du får en av dina fiender att se ut som skurken och dig själv att se ut som en hjälte medan du gör något fruktansvärt.
4. Du stjäl äran för något någon annan i gruppen har gjort.
5. Du hånar någon när det ger dig själv stora nackdelar.
6. Du sätter dit någon annan för ett missdåd som du har begått.
7. Du mördar någon som älskar dig.
Bonus: Brinnande själ: Om någon skadar dig i närstrid tar de 1 eldskada.
Aura: Rustning av förakt: En gång per dag kan du välja att en attack som träffar dig istället träffar en av dina gruppmedlemmar.
Förkämpe: Fiende till allt levande: Goda outsiders och växtvarelser tar 2d6 extra skada varje gång du skadar dem.
Chaotic Evil
1. Du dödar någon bara för att se dem dö.
2. Du torterar någon för din egen njutnings skull.
3. Du ljuger på ett sätt som förstör någons liv utan att tjäna något på det.
4. Du förintar en by.
5. Du förråder en arbetsgivare som litar på dig på ett sätt som dödar henne eller orsakar henne fruktansvärda men.
6. Du förintar ett folk.
7. Du gör något som visar att du är ren avgrund på insidan och vägrar sedan erkänna moraliskt ansvar för det.
Bonus: Ostoppbar: Om du dödar en fiende och det finns skada över efter hon nått 0 hp så drabbas närmsta fientliga varelse av den skadan.
Aura: Skadar själen och köttet: Att läka skador du orsakat är bara hälften så effektivt som att läka andra skador.
Förkämpe: Ren avgrund: Den isiga avgrunden i din själ skyddar dig från kyla och eld. Du har Resistans mot eld- och is-skada.