Nekromanti Alignment fokus: Chaotic neutral

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar ett alignment från D&D. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av alignmentet i fråga och vad jag tycker gör det intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela ett visst alignment och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Chaotic neutral:

Don’t think. Thinking is the enemy of creativity. It’s self-conscious, and anything self-conscious is lousy. You can’t try to do things. You simply must do things – Ray Bradbury

Chaotic neutral är ren kreativitet och skaparglädje, det är viljan att göra något nytt bara för att testa det. Karaktärer som är Chaotic neutral gör saker bara för att de är roliga och de roligaste sakerna är nya eller oväntade eller båda. Chaotic neutrals är innovatörer och avant gardister inom alla fält från konst till vetenskap till magi. Det är viktigare att man följer sina drömmar eller testar något nytt än att man tänker efter eller planerar alla små detaljer som att det kan explodera och förinta lite närliggande byar.

Många målar ut Chaotic neutral som ett alignment för galningar men det är bara för att de saknar vision. Moral, ordning och reda, personliga mål och mycket, mycket annat bleknar framför impulserna att göra den där nya coola grejen man kommit på.

Chaotic neutrals är alltid bra att ha med på en fest, om du vill ha en plan snabbt, om du vill angripa något från en ny vinkel eller om du vill ha med någon som aldrig är tråkig. Chaotic neutrals passar in i nästan vilken äventyrargrupp som helst och är ofta gruppens hjärta eftersom de har potentialen att se poesin i vad gruppen än gör. De är oftast också tjejen eller killen som kommer på de mest effektiva planerna.

Vanliga raser: Feer och besläktade varelser är ofta Chaotic neutrals eftersom de går helt på känsla och infall.

Vanliga klasser: Vildmagiker, barbarer, illusionister och barder. Känsla och kreativitet över planering och rationalitet.

Bra Chaotic neutral koncept: Magiker som använder sin magi som performance art. Sorcerer som försöker hitta på nya sätt att använda explosioner på. Barbar som tror stenhårt på ideologin han hört om senast.

Koncept jag aldrig vill se igen: Det är ok att vara galen, vi är alla galna här. Men Jokern wannabees bör verkligen vara Chaotic evil.

Klädsel: Du måste ju bara stå ut ur mängden! Mohawks, regnbågens alla färger, galen vetenskapsman rockar och en frisyr som ser ut som om du blivit träffas av blixten.

Varför är Chaotic neutral det bästa alignmentet att spela?: Kreativitet är anledningen till att många av oss spelar rollspel över huvudtaget. Chansen att omfamna det och köra det så långt linan håller? Ja tack :gremlaugh: Och om någon försöker stoppa dig eller sätta sig på dig? Må Gud hjälpa dem för ingen annan kan.

Bäst spelvärld att vara Chaotic neutral i: Du vet den där hemmagjorda världen din GM håller på att jobba på? Den med typ flygande öar eller svampar istället för träd eller en ny sorts konstig magi. Inget kommer låta dig utforska den och honom utveckla den som om du spelar en Chaotic neutral karaktär. Kör hårt, se allt du kan se och gör allt du kan göra. Hitta gränserna och möjligheterna.

We have to continually be jumping off cliffs and developing our wings on the way down. -Kurt Vonnegut

Sodivra

Champion
Alltså, bägge männen du postar bilder på här är ju sjukt lawful på sätt och vis. V är disciplinerad, och metodisk, och Tesla var tvångsmässig, logisk och ännu mer disciplinerad.

På samma sätt, en zenbuddistisk munk kan ha en fantastisk anpassningsförmåga och känslomässig närvaro, men lever ett liv av yttersta ordningsamhet.

Jag lever själv ett liv där jag försöker förfina mina intuitiva och improviserande färdigheter, i terapi och improvisationsteater, men för att göra det krävs verkligen disciplin, kunskap, ramar, osv. Csikszentmihalyi beskriver detta klockrent i sin bok Flow. Det finns alltså inte ett motsatsförhållande mellan de här egenskaperna - Man kan vara logisk OCH intuitiv eller ologisk OCH en torrboll. Lite som man när man utvärderade det flummiga personlighetstestet MMPI märkte att väldigt maskulina personer inte nödvändigtvis var väldigt ofeminina och tvärtom - Man kan vara hög i bägge eller låg i bägge. Det handlar om biologiskt arv, prägling från miljön, och vad för sidor man själv har velat förfina och förbättra i sig själv.

Och här fattar jag äntligen varför jag stör mig så på lawful-chaotic-alignments! Det är inte bara ideal, utan det är också temperament och färdigheter. Det går ju inte!!!

"Chaotic" rollpersoner är inte bara frihetsdyrkande individualister, utan även slarviga, maniska, impulsiva, intuitiva och ADHD-rollpersoner placeras här.

"Lawful" rollpersoner är inte bara ordningsälskande kollektivister, utan även tvångsmässiga, logiska, fantasilösa, rigida och Aspergers-rollpersoner placeras här.

Men det är inte ideal eller läggning för kosmiska krafter! Det är egenheter, färdigheter, personlighetsdrag. Right?

Eftersom du bjöd in att diskutera om alternativa alignments: Skulle jag skriva om alignmentsystemet så hade det varit auktoritet-frihet istället för lawful-chaotic och individualism-kollektivism istället för evil-good.

Så en nazist-rollperson blir auktoritär-individualist (den starkes rätt), en nyliberal blir frihet-individualist (individens självförkligande), en kommunist blir auktoritär-kollektivist (gruppen framför allt) och en socialliberal hippie blir liberal-kollektivist. Oberoende av om de tenderar att sortera sitt skrivbord prydligt eller stökigt och går på känsla eller logik.

För att ta moderna exempel, då. :gremsmile:

Sodivra

Champion
Kollar vi på Serenityagenten från Lawful evil-tråden så blir det intressant. Han är definitivt en altruist/kollektivist, han offrar sin egen individuella mänsklighet för det stora helas skull. Han är också auktoritär/intolerant eftersom han offrar andras frihet och liv för att upprätta ordningen. Så, "lawful good". :gremsmile:

Tesla går förvisso sin egen väg, men han är driven av en vilja att bidraga till mänskligheten i stort, så altruist-kollektivist där också. Men han har ingen respekt för auktoriteter, så altruist-individualist, eller "chaotic good". (Jag har just läst hans memoarer :gremsmile: )

V söker anarki och allas frihet, individualist snarare än kollektivist. Drivs han av sitt eget hat mot makthavare (egoism) eller kärlek till massorna? (altruism) Jag vet inte. "chaotic neutral". :gremsmile:

Okej, så fantasykoncepten evil-good funkar inte lika bra att översätta till altruism-egoism kanske, men lawful-chaotic borde verkligen handla om ideal snarare än personlighet, tycker jag...

Sodivra

Champion
Like, det håll jag kommer från här är nog att mycket av det som vi beskriver som "lawful" eller "chaotic" är sådant som vi skulle beskriva i form av diagnoser (alternativt personliga styrkor) i psykiatrin, och det blir lite skevt att sortera detta i kategorier för mänsklig moral. Impulsivitet och kreativitet är inte former av moral. :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Jag gillar ditt alternativa upplägg, det är trevligt. Men det saknar lite av den där magin som finns i alignment systemet som gör att det känns som den här utomvärdsliga fantasy saken. Vilket ju naturligtvis är poängen :gremsmile:

Jag känner att Chaotic och Lawful handlar mer om ideal än metodologi. Stark stat, många lagar, disciplin och alla de där sakerna ligger i lawful medan frihet och rättigheter ligger under chaotic.

Din take på alignments som diagnoser är mer eller mindre vad Lamentations of the flame princess gör. Lawful och Chaotic är olika smaker av sinnessjukdom och Neutral är en normal frisk människa. De enda som inte är crazy och är chaotic är alver som är magiska varelser och trollkarlar som är sinnessjuka men ingen vågar säga det till dem eftersom de är trollkarlar. De enda som är lawful och inte är sinnesjuka är clerics och de är inte sinnesjuka eftersom deras osynliga vänner är äkta och de kommer bränna dig på bål om du ersätter det :gremwink:

Sodivra

Champion
God45 said:
Jag känner att Chaotic och Lawful handlar mer om ideal än metodologi. Stark stat, många lagar, disciplin och alla de där sakerna ligger i lawful medan frihet och rättigheter ligger under chaotic.
Ja, det är precis det jag menar. Kanske har jag bara fått fel bild, men jag får känslan att chaotic i praktiken ofta tolkas som just... chaotic. Inte freedom-loving, som det borde betyda. Alla barder är chaotic och carefree, osv. Jag vet inte.

Feliath är en användare som fanns här förr. Han var superindividualist (chaotic), men också superrigid. :gremsmile: (betedde sig lawful?)

Sodivra

Champion
För övrigt: Ord kan inte beskriva de känslor jag känner i detta ögonblick när jag i ett brev prydligt viker ihop samtliga jävla blanketter som det tagit en månad att få tag på och och fylla precis rätt åt socialstyrelsen!

God45

#PrayersForBahakan
Arvidos MC said:
För övrigt: Ord kan inte beskriva de känslor jag känner i detta ögonblick när jag i ett brev prydligt viker ihop samtliga jävla blanketter som det tagit en månad att få tag på och och fylla precis rätt åt socialstyrelsen!
Välkommen till chaotic neutral. Fuck paperwork!

Bolongo

Herr Doktor
På sätt och vis håller jag med Arvidos i det han säger.

Jag anser inte att Alignment ö.h.t. bör ha med personlighet att göra. Det är enbart en fråga om värderingar.
Lawful-Chaotic axeln handlar om politiska värderingar, Good-Evil om moraliska.
Dessa värderingar är alltså hur karaktären anser att man skall bete sig - därmed inte sagt att den alltid lyckas följa sina principer i praktiken.

Jag tycker mig ha visst stöd för denna tolkning i källtexterna, men är medveten om att jag måste läsa ganska selektivt... :gremtongue: