Nekromanti Alignment fokus: Lawful neutral

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar ett alignment från D&D. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av alignmentet i fråga och vad jag tycker gör det intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela ett visst alignment och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Lawful neutral:

Dura lex, sed lex

En del av min personlighet har en enorm sympati för Lawful neutral karaktärer, vet du varför? Gör ditt jävla jobb! Visst, det är alignmentet som stampar ner på kreativitet, frihet och det allra minsta regelbrytande även om dessa saker är för allas bästa. Men det är så härligt med struktur! Ett schema att följa, tydliga möjligheter att lyckas och avancera och lika tydliga att misslyckas och bestraffas, regler och beslut man kan falla tillbaks på när man är osäker, tydliga fördelningar av ansvar, tåg som håller schemat...

Jag sa aldrig att det var en särskilt trevlig del av min personlighet, okej? Men den är där. Den är där eftersom jag har arbetat tillsammans med för många drömmare och visionärer som aldrig lyckades åstadkomma vad de var ute efter och fick mig att fixa deras misstag och för mångs latmaskar som gjorde samma sak. Jag har varit osäker ofta också, det har säkert ni också varit. Är det inte härligt med instruktioner på exakt vad du ska göra då?

Lawful neutral är ordning framför allt annat. En extrem Lawful neutral person framstår nästan som en robot. Där finns svart och där finns vitt och däremellan finns inget. Grått finns bara för de som saknar skärpan och klarheten att se saker som de verkligen är.

Vanliga raser: Githzerai, modrons och andra outsiders är de ända vanliga lawful neutrala raserna. Det är mer ett alignment som återfinns i system eller vissa extrema individer än i dödliga raser.

Vanliga klasser: Munkar, psions och fighters. Träning och disciplin som en källa för makt är extremt passande för medlemar av alignmentet. Trollkarlar från ordnade magi skolor är också vanliga.

Bra Lawful neutral koncept: Ledaren för den hemliga polisen som bara bryr sig om systemet och varken är gillad av folket, sina överordnader eller brottslingar.

Koncept jag aldrig vill se igen: Dedikation till en enda person som man lyder blint fungerar bara om du antingen har idéer för vad du gör ifall den personen dör eller om du är beredd att begå självmord samuraj style när det händer. Att helt tappa någon motivation och bara tramsa vidare är inget vidare rollspelande.

Klädsel: Uniform även om karaktären inte är med i en organisation som har en. Perfekt omhändertagen utrustning.

Varför är Lawful neutral det bästa alignmentet att spela?: Eftersom du har en regelbok! Du vet exakt hur du ska bete dig och kan fokusera på hur och när istället för på vad och varför. Din obeveklighet är också en fantastisk motsatts till de mer kaotiska tendenserna inom gruppen och att spela av dem är ofta väldigt belönande. Det är också bara kul att vara stenhård och obeveklig ibland.

Bäst spelvärld att vara Lawful neutral i: De med rejäla organisationer och civilisationer man kan vara med i men som samtidigt har mycket kaos att slåss mot. Forgotten realms och Eberron är bra val.

Jag är staten.

Fienden

Hero
Jag tittade på Pirates of the Carribean 3: At World's End igår. Bra film, för övrigt.

I vilket fall (SPOILERS): I slutet av filmen har vi den stora striden, och Black Pearl samt Flying Dutchman åker upp på varsin sida om motståndarens huvudskepp. Deras kapten står och lallar som en idiot, och alla står och skriker "ORDERS, CAPTAIN?! WHAT ARE OUR ORDERS?!". Dessa människor står redo vid sina kanoner, beredda att skjuta. Men istället för att försvara sina liv så står de alla stilla och väntar på att kaptenen ska ge dem tillåtelse att försvara sig.

Det var för mig ett jävligt bra exempel på Lawful Neutral personer.

Hade även en Lawful Neutral munk med i min senaste D&D-kampanj, som NPC. Mina spelare var asförbannade på honom för att han inte tillät dem att gräva upp en begravd kropp som blivit anfallen av det stora läskiga monstret. Spelarna ville undersöka kroppen för ledtrådar som kunde leda till hela samhällets överlevnad, men munkjäveln tyckte bestämt att det går emot religionen att gräva upp döda kroppar, oavsett anledning. Much fun was had.

//Kraetyz, delar med sig av Lawful Neutral-anekdoter

Krille

Super Moderator
God45 said:
Koncept jag aldrig vill se igen: Dedikation till en enda person som man lyder blint fungerar bara om du antingen har idéer för vad du gör ifall den personen dör eller om du är beredd att begå självmord samuraj style när det händer. Att helt tappa någon motivation och bara tramsa vidare är inget vidare rollspelande.
Det funkar riktigt bra om man låter bli att ha ihjäl den personen som man är superdedikerad till. Då kan man få riktigt bra inre kval och frestelser när ens Lawful Neutral ställs mot allting annat som drar och frestar.

Det blir till och med bra bomber och drama om man inte är rädd att dra det till sin spets. Det är till och med poängen i ett antal Japan-inspirerade indiespel.

Om man kommer till det läget att ens tillgivenhet/bushido/Lawful Neutral-alignment dras till en spets så ska det göras till en dramatisk vändpunkt. Det bör nog göras med spelarens samtycke, och det bör göras STORT.

För vad som än händer så kommer rollpersonen inte att vara densamma efteråt. Man behöver inte lista upp alla möjliga scenarier eller ens ha någon idé om vad man gör sen, bara man är beredd att ta de tämligen världsomvälvande konsekvenserna. Självmord är en möjlig konsekvens (om man inte har dött innan dess), alignment-byte ett annat. Men vad som än händer så bör det vara stort och omställningen bör få ta sin tid.

Så jag är helt okej med att man tappar motivationen och tramsar vidare en stund, medan man funderar över vilken väg man ska ta sen. Trots allt är det något motsvarande till att ens hemby bränns ner av orcher som har ihjäl ens syster och våldtar ens katt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Se där. En fokusstart som jag håller med om till fullo, utan reservationer (Vad jag kunde se i alla fall).

Även Kraetyz uppföljning är helt i linje med hur jag känner.

Det här kanske är ett tråkigt inlägg, men jag tyckte det var så otippat att jag var tvungen att säga det =)

Zorbeltuss

Hero
God45 said:
Bra Lawful neutral koncept: Ledaren för den hemliga polisen som bara bryr sig om systemet och varken är gillad av folket, sina överordnader eller brottslingar.
Får mig att tänka på Feliks Edmundovich Dzerzinsky, men han var ju "gillad" av sin överordnade struktur eller så var de rädda för honom, något otydlig situation faktiskt.

/Zorbeltuss