Nekromanti Alignment fokus: Neutral good

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar ett alignment från D&D. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av alignmentet i fråga och vad jag tycker gör det intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela ett visst alignment och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Neutral good:

If a god stands in your path of doing what is what is right, cut him down.

Neutral good handlar om att göra det som man anser bäst efter noggrant övervägande/eller vad som känns rätt rörande den enskilda situationen. Neutral good karaktärer är för det mesta okej med lagar, organisationer och strukturer så länge de inte tvingas göra något ondskefullt eller omoraliskt. På samma sätt kommer de också anpassa sig till en strukturlös eller kaotisk situation genom att helt enkelt göra det de anser vara bäst.

Karaktärer som är Neutral good kan ofta uppfattas som dörrmattor som låter alla köra över dem på grund av sin anpassningsbarhet men detta beror inte på svaghet utan fokus. En Neutral good karaktär bryr sig inte om detaljerna, han bryr sig bara om att gruppen gör det rätta. Om de gör det rätta med kungens hjälp eller rebellernas hjälp är inte viktigt. Detta gör att karaktären som är neutral good kommer följa med gruppen ända tills det att de försöker göra något som är fel och då kommer honnställa sig ivägen för gruppen och vägra flytta sig.

Medan lawful good är fokuserade på rättvisa och Chaotic good är mer fokuserade på stunden så är förlåtelse väldigt viktigt för Neutral good. Den som gjort fel behöver inte betala ett pris för sina brott om hon bättrat sig men inte heller glöms det förflutna bort.

Vanliga raser: Alver brukar vara mer fokuserade på att göra det rätta än att följa traditioner men de är samtidigt inte särskilt nytänkande eller rebeliska.

Vanliga klasser: Neutral gooda karaktärer är ofta trollkarlar, fighters eller andra klasser som inte har kopplingar till yttre krafter och därför tenderar att vara mer pragmatiska.

Bra Neutral good koncept jag sett: Gruppens diplomat som fick en lawful good karaktär och en chaotic good karaktär att fokusera på den goda biten och inte ha ihjäl varandra.

Koncept jag aldrig vill se igen: Förrädaren. Ja, försök prata ut gruppen ur planer du inte håller med om. Ja hota dem med att gå till polisen. Ja, slåss mot dem om du måste! Men gå aldrig, aldrig, ALDRIG bakom ryggen på gruppen och förråd dem till stadsvakten eller andra auktoriteten. Om du gör det är du inte Neutral good du är en fegis och en förrädare och när resten av gruppen flår dig levande så har du förtjänat det.

Klädsel: Neutral good bryr sig ofta inte så mycket om hur de ser ut och vilket meddelande de skickar ut utan klär sig ofta praktiskt och bekvämt.

Varför är Neutral good det bästa alignmentet att spela?: Eftersom du kan spela en hjälte som fokuserar på att göra det rätta utan att tänka på en massa annat. Du kan göra vad DU tycker är rätt utan att för det behöva stå helt själv.

Bäst spelvärld att vara Neutral good i: 4ed points of light världen räknar neutral good som den högsta formen av moral vilket gör det till en sympatisk värld för medlemmar av alignmentet. Annars är de flesta klassiska sagovärldar bra att spela Neutral good i.

Do all the good you can, in all the ways you can, to all the souls you can, in every place that you can, at all the times you can, with all the zeal you can, as long as you ever can.
— John Wesley

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
God45 said:
Neutral good handlar om att göra det som man anser bäst efter noggrant övervägande/eller vad som känns rätt rörande den enskilda situationen.
Ungefär sådär som precis alla agerar, då? För jag tror inte det finns så många som aktivt väljer det alternativ som känns fel eller som de efter noggrant övervägande kommit fram till är fel eller sämst.

Det här är sånt som gör att jag har svårt för alignments...

Nä, ska "good"-delen överhuvudtaget ha någon betydelse krävs det en Objektiv Moral, alltså sånt där påhitt religiösa och Ayn Rand håller sig med. Gärna invävd i världen så att det finns ett Objektivt Gott i form av en God gud, typ. Och sånt den Gode Guden gillar, det är definierat som gott, och gör man sånt hen gillar generellt så är man Good av något slag. Det duger liksom inte med att individen själv tycker sig agera rätt eller bäst. För då blir Hitler, Darth Vader, Helge Fossmo och Milton Friedman per definition alla "good". Och så brukar man väl inte vilja ha det?

Bolongo

Herr Doktor
Godhet är i D&D vanligen (d.v.s i de genomgångar jag minns och gillar) definierat i termer av altruism och respekt för andras värde och rättigheter. Alltså vissa moraliska principer som IOFS är ganska objektiva, men inte bundna till någon viss religion eller kultur.

M.a.o. är du inte god bara för att du "gör det du anser bäst". Målet måste alltid vara att hjälpa andra. Sedan kan det förstås finnas en variation vad gäller medel. Självuppoffring brukar nog anses som höjden av godhet.

Cybot

Mest spelbar
krank said:
God45 said:
Neutral good handlar om att göra det som man anser bäst efter noggrant övervägande/eller vad som känns rätt rörande den enskilda situationen.
Ungefär sådär som precis alla agerar, då? För jag tror inte det finns så många som aktivt väljer det alternativ som känns fel eller som de efter noggrant övervägande kommit fram till är fel eller sämst.

Det här är sånt som gör att jag har svårt för alignments...

Nä, ska "good"-delen överhuvudtaget ha någon betydelse krävs det en Objektiv Moral, alltså sånt där påhitt religiösa och Ayn Rand håller sig med. Gärna invävd i världen så att det finns ett Objektivt Gott i form av en God gud, typ. Och sånt den Gode Guden gillar, det är definierat som gott, och gör man sånt hen gillar generellt så är man Good av något slag. Det duger liksom inte med att individen själv tycker sig agera rätt eller bäst. För då blir Hitler, Darth Vader, Helge Fossmo och Milton Friedman per definition alla "good". Och så brukar man väl inte vilja ha det?
Skulle väl snarare säga att liberal i DnD definieras utifrån någon liberal eller socialliberal definition.
Du vet, frihet, jämlikhet, rättvisa.
Det är väl bara att Lawful good fokuserar på jämlikhet (Alla är lika inför lagen!), chaotic good gillar frihet (Freeeeedoooooooom!) och neutral good gillar rättvisa (Eh. Man måste väl ta hänsyn till omständigheterna?) mer än de två andra dygderna.

Übereil

Swashbuckler
God45 said:
Men gå aldrig, aldrig, ALDRIG bakom ryggen på gruppen och förråd dem till stadsvakten eller andra auktoriteten. Om du gör det är du inte Neutral good du är en fegis och en förrädare och när resten av gruppen flår dig levande så har du förtjänat det.
Du får det att låta som att det finns en motsättning mellan att vara neutral good och att vara en fegis och en förrädare.

Übereil, om man inte kan stoppa gruppens onda plan på något annat sätt så är det väl att bryta "förråd inte"-koden som är det rätta?

God45

#PrayersForBahakan
Übereil said:
God45 said:
Men gå aldrig, aldrig, ALDRIG bakom ryggen på gruppen och förråd dem till stadsvakten eller andra auktoriteten. Om du gör det är du inte Neutral good du är en fegis och en förrädare och när resten av gruppen flår dig levande så har du förtjänat det.
Du får det att låta som att det finns en motsättning mellan att vara neutral good och att vara en fegis och en förrädare.

Übereil, om man inte kan stoppa gruppens onda plan på något annat sätt så är det väl att bryta "förråd inte"-koden som är det rätta?
Det finns en motsättning mellan att vara god och vara en förädare.

Om du säger till gruppen: "Jag kommer inte låta er göra det här! Jag går till vakten!" Efter att du försökt få dem att inte göra det? Visst det är helt ok.

Att inte säga något eller inte försöka stoppa gruppen utan bara säga: "Mmm, ah, ok." och sedan smyger iväg och skvallrar till vakten, kungen eller mamma? Då är du Neutral evil, som bäst. Du är i den här situationen på samma nivå som Brutus eller Judas.

Übereil

Swashbuckler
God45 said:
Det finns en motsättning mellan att vara god och vara en förädare.

Om du säger till gruppen: "Jag kommer inte låta er göra det här! Jag går till vakten!" Efter att du försökt få dem att inte göra det? Visst det är helt ok.
Bara det att du misslyckas med att gå till vakten för gruppen hugger dig i ryggen när du ska gå. Och hur mycket hjälps det där barnhemmet som ska brännas ner (eller vad de nu hittat på) av det? Inget alls.

Det där är inte neutral good, det är stupid good. Att man kan fuska för att lyckas istället för att vara bunden att misslyckas heroiskt är en av sakerna som skiljer neutral good från lawful good.

God45 said:
Att inte säga något eller inte försöka stoppa gruppen utan bara säga: "Mmm, ah, ok." och sedan smyger iväg och skvallrar till vakten, kungen eller mamma? Då är du Neutral evil, som bäst. Du är i den här situationen på samma nivå som Brutus eller Judas.
Bortsett från att neutral evil är ett annat ord för egoist. En neutral evil-karaktär skulle aldrig förråda någon för den goda sakens skull. Att man förråder sin egen grupp innebär inte att man helt plötsligt bara motiveras av egen vinning och man kan även förrådas av andra anledningar än att man tjänar på det själv.

Att du inte gillar förräderi inom äventyrargrupper innebär inte att det inte är förendligt med neutral good.

Übereil

God45

#PrayersForBahakan
Som jag ser det handlar Neutral good om att regler inte nödvändigtvis är heliga, men principer är det. Att föråda gruppen är ett så fruktansvärt hänsynslöst "ändamålen helgar medlen" handlande att det inte har att göra uppe på goodskala av alignmenten. Men jag förhastade mig med att kalla det Neutral evil, det är Lawful evil. Ändamålen helgar medlen.

Übereil

Swashbuckler
Lawful evil handlar om att använda "rätt" medel för att främja sig själv - dvs motsatsen till ändamålen helgar medlen. Expeditpersonalen på systemet som inte låter dig köpa sprit på systemet trots att hen vet att du har åldern inne eftersom ditt leg gick ut igår är (förmodligen) Lawful Evil. För hen följer reglerna till punkt och pricka bara för att jävlas. En lawful evil-karaktär skulle kunna förråda gruppen för att det inte står uttryckligen någonstans att det är förbjudet, och därmed är det ok. Allt detta är något helt annat än "ändamålet helgar medlen".

Och principer må vara viktiga - men vad händer när principer ställs mot varandra? Är det viktigare att inte förråda någon en än att försvara de som inte kan försvara sig själv?

Übereil

wallahad

Swordsman
En NG ranger som anser att en by behöver bättre försvar skulle kunna låta ett mindre anfall komma fram till byn och först där hjälpa till.
Hjälp till självhjälp.

God45

#PrayersForBahakan
wallahad said:
En NG ranger som anser att en by behöver bättre försvar skulle kunna låta ett mindre anfall komma fram till byn och först där hjälpa till.
Hjälp till självhjälp.
Det här är en take på det som jag stört gillar :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Ger en *hig five* till God45!

Det här är ett generellt svar till dina trådar God45!!
Vad jag vill säga är: Satan i gatan va´trevligt & framförallt kul det är att läsa dina underfundiga & läsvärda trådar!! De ger iaf mig mycket att läsa dem.
Hoppas verkligen att du har lusten att fortsätta med detta länge!!

God45

#PrayersForBahakan
Re: Ger en *hig five* till God45!

Johan K said:
Det här är ett generellt svar till dina trådar God45!!
Vad jag vill säga är: Satan i gatan va´trevligt & framförallt kul det är att läsa dina underfundiga & läsvärda trådar!! De ger iaf mig mycket att läsa dem.
Hoppas verkligen att du har lusten att fortsätta med detta länge!!
Tack :gremlaugh: Hur kan jag sluta när man får så här trevlig feedback? :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg

Tack laugh Hur kan jag sluta när man får så här trevlig feedback? smile
Så lite så!
Som sagt, hoppas du inte slutar skriva liknande inlägg, för de & följande dissektioner av dina inlägg är intressanta.

/ Johan K

God45

#PrayersForBahakan

Jag har fått super intressanta svar på många av trådarna och några av de bästa av dem har varit när den som svarar inte alls håller med mig. Det är super kul att kunna se andras tankar och ideer om någonting som finns i den kollektiva verktygs/leklådan. Det räcker med att infallsvinkeln bara är lite annorlunda och så har jag fått en helt ny leksak till lådan :gremsmile: