Det är alltid en god handling att mörda de onda. Hjältarna är ju pjäser i ett spel mellan större ting och en god gud vill ha ihjäl de onda gudarnas följare. Gudarna definierar "gott" och "ont" (eller definieras av dem? Tycker alltid att det där är lite joxigt med gudarna och planen, hönan och ägget etc. Kanske bättre att säga att planen definierar ont och gott och att gudarna som sätter sina egna regler är en produkt av planen?), jag har iaf inte stött på några utsagor om hur de onda ska dödas, bara att de ska dödas.
Alltså, det här är ju en förenklad syn på gott och ont, som vore det två konkurrerande lag.
Om man läser i ex.vis AD&D 1e:
Lawful Evil: Creatures of this alignment are great respecters of laws and strict
order, but life, beauty, truth, freedom and the like are held as valueless, or at
least scorned. By adhering to stringent discipline, those of lawful evil alignment
hope to impose their yoke upon the world.
Lawful Good: While as strict in their prosecution of law and order, characters of
lawful good alignment follow these precepts to improve the common weal.
Certain freedoms must, of course, be sacrificed in order to bring order; but truth
is of highest value, and life and beauty of great importance. The benefits of this
society are to be brought to all.
Jag tycker inte det finns stöd för det du skriver. Åtminstone inte i texterna om Alignments. Det är en nidbild eller en missuppfattning.
Min uppfattning är att en G-character måste kunna motivera en grym handling mot en E-varelse. En G-character kan inte av godtyckliga, för skojs skull, eller av rent giriga skäl slå ihjäl en E-varelse. Däremot finns det mängder av skäl/ursäkter att åberopa och normalt är det inte något problem alls.
Säg att en stad styrs av en mäktig LE-person. Staden är som staden är - varken en bättre eller en sämre plats i en gammal grym värld. Rollpersonerna listar ut (genom magi) att ledaren är LE, men han har inte gjort något särskillt brottsligt/ont, utan mer tagit sig till makten och skott sig själv. Betyder det att en G-charaktär tycker det är ok att döda LE-personen bara sådär? Det tror jag inte. Däremot skulle en CE-person inte har några som helst problem med att störta en LG-ledare, utan några särskilda skäl alls.