Nekromanti Alkemi

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Jag funderar lite på alkemi och alkemistens produkter. En tanke som slog mig i natt var att jag inte kunde komma på en enda (undantaget fåniga kärleksdrycker) som skulle kunna vara en alkemisk "dussinvara". Lite mer funderande gav mig saker som t.ex. smörjmedel som tål värme/kyla, syror/annat som används för att öka koncentrationen/rena/annat alkoholprodukter och liknande.

Jag hade tänkt mig min alkemist såsom varande en kemist av i dag men med tillgång till speciella, kraftfulla reagenter såsom meteoritstenar (med riktig kraft), vissa speciella djurdelar (enhörningshorn, draktänder/fjäll mm) och mindre blod och växter än vad jag upplever som normalt inom fantasyalkemin. Effekterna skall vara små, +1 för svaga upp till +4 för mycket starka i ett d20-liknande system, men förhållandevis väldokumenterade. Dvs de skall faktiskt fungera! :gremlaugh:

Så har någon några idéer på produkter som vanligt folk kan tänkas köpa från en alkemist? Jag är också nyfiken på vilka ingredienser som skulle kunna vara intressanta och vilka effekter de kan tänkas ge.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
I Magiboxen till DoD finns det ett rätt utförligt kapitel om alkemi där du säkert kan hitta mycket inspiration(om du har modulen dvs.). Gillade inte Alkemin lika mycket i Magiboken där man kunde efterlikna vilken besvärjelse som helst, har jag för mig, i en alkemisk dryck.

Frågan du kan ställa dig är om du tycker att en Alkemist behöver vara magikunnig i sig(dvs. att det är Alkemisten som ger potens till sina brygder) eller om han "bara" behöver vara kunnig i föremåls inneboende magiska kraft och sen blandar ihop dem för att få en magisk effekt.

Effekterna som en brygd kan ha är ju väldigt varierande och begränsas väl bara av din egen fantasi. Men du borde kunna hämta en del inspiration till vad en Alkemist kan åstadkomma i de vanliga besvärjelserna i boken men sen sätta en Alkemisk prägel på dem. T.ex. så för att kunna använda "Hold Person" så måste antingen brygden förtäras eller att man kastar den i marken så det blir som ett moln som gör att när man andas in den så "Holdas" man e.dyl.

C.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,479
Location
Uppsala
Tvål, parfymer, tandkräm, impregneringsmedel, smink, syror (för att användas till etsning och sånt), bakteriedödande medel att ha i sår, läkemedel (huvudvärkstabletter?), droger, rostskyddsmedel, krut, färgmedel, myggmedel, kryddor (som ger riktigt bisarra smaker), godis, etc.

Alkemister kan användas för att få in moderna medel i en fantasymiljö. Själv är jag till exempel inte så förtjust i tanken att alla rollpersoner tappar sina tänder förrän de är 30 år så därför låter jag alkemister tillverka en slags tandkräm (fast kanske inte just i krämform, och speciellt inte i plasttub) som kan köpas någorlunda billigt. Små sår som lätt blir infekterade är ett annat problem som man kan låta alkemisten ta hand om.

Mina alkemister har typiskt två sysselsättningar, det ena är tillverkning av vardagliga massprodukter som säljs till borgare och adelsmän (fattiga arbetare och bönder har ändå inte råd med något så de får tappa tänderna). Det andra är deras akademiska sida där de kanske försöker förvandla guld till bly eller hur det nu var.

Som världskonstruktör gillar jag verkligen alkemisten för det ger mig möjlighet att ta bort en del grejer ur den medeltida världen som jag inte gillar. Givetvis skulle jag kunna göra det ändå, men på det här sättet får jag en förklaring på köpet.

Dessutom kan man låta alkemisten göra vanliga produkter, men med en liten extra effekt, t.ex. lampolja som inte utvecklar rök och som dessutom luktar gott och gör folk glada.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Bra idéer, allihop! Tackar. Gillar speciellt tandkräm, sårsalva (tänker zinksalva av någon anledning) och stora delar av apotekarbiten.

Jag har funderat vidare lite själv också. :gremtongue: Jag gillar tanken att alkemisten kan producera "rena" produkter med speciella effekter. Jag tänker mig som jag sade tidigare medel som till exempel ändrar jäsningsprocessen för öl, vin eller annat. Vidare tänker jag mig vätskor som ger metaller speciella egenskaper såsom hårdhet, skärpa, glans osv. Kanske någon essens som är bra vid färgning för att få färger som är svåra att få fram?

Alltså i huvudsak medel som ändrar på andra produkter. Inte nödvändigtvis gör dem bättre, men som ger dem särprägel. Att skapa någonting som inte går att få fram utan alkemiska essenser.

Sedan finns ju alltid berusningsdroger...

Fler ideer?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Vad är motsatsen till preventivmedel? [NT]

Sån't som gör det lättare att göra barn.

"Smörj in snorren med det här så blir det garanterat tvillingar"
:zeppelinare:

"Drick det här så blir du på smällen bara du känner lukten av honom"
:tekopp:
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Min syn på Alkemi är nog lite mer som Lovecrafts bok The Case of Charles Dexter Ward. Alltså, någon tok som blandar salter och olika ämnen - som damm från gamla egyptiska mumier - för att utföra saker av magisk karaktär. Gärna som ett inledande steg till mer traditionella ritualer och ofta med extrema effekter. Kanske inte att man frammanar Great Cthulhu ur sin dvala, men åtminstone effekter som är av en annan art än tuffa magiska föremål...

Cthulhu, Kult och sådana spel är mer anpassade för den linjen än för den i mitt tycke lite töntiga uppgiften att brygga drycker som alkemister har i många spel.

När det gäller fantasy så är jag helt med på tänket i Conan, där du använder alkemi för att göra motsvarigheter till dussinspells. Alltså, versioner av saker som eldbollar och läkande drycker fast anpassade för Conan settingen.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,479
Location
Uppsala
[ QUOTE ]
Jag tänker mig som jag sade tidigare medel som till exempel ändrar jäsningsprocessen för öl, vin eller annat.

[/ QUOTE ]

Just jäsningsprocessen är mycket intressant för jäst var något okänt på medeltiden. Öl lades bara i stora kar och så väntade man på att det började spontanjäsa. Om det inte lyckades så hade man knep man kunde ta till som att lägga en vigselring under karet och vänta ett par dagar (ofta startade givetvis jäsningen för att man väntade), lägga ett finger av en begraven brottslingi karet (fingret innehåller ju en massa jästbakterier) eller låta en gris trampa runt i karet ett tag (vilket också inför orenheter som startar jäsningen). Jäsningsprocessen ansågs ofta övernaturlig och mycket skrock fanns med i bilden. En alkemist skulle mycket väl kunna framställa jäst.

[ QUOTE ]
Kanske någon essens som är bra vid färgning för att få färger som är svåra att få fram?

[/ QUOTE ]

Färgning är en bra syssla för alkemister eftersom det är mycket svårt att få fram vissa färger ur naturen, som t.ex. purpur.

[ QUOTE ]
Sedan finns ju alltid berusningsdroger...

[/ QUOTE ]

Japp, narkotika är alltid populärt. Har spellett en hel kampanj där ett huvudtema var att få fram det bästa rökat...

[ QUOTE ]
Fler ideer?

[/ QUOTE ]

Gå och kolla i skafferiet, städskåpet och i garaget vad du kan hitta på. Men visst kan du få några till: tändvätska, kylvätska (att kunna kyla ner saker var värdefullt förr eftersom man då kunde förvara livsmedel bättre, därför fanns det isförsäljare på sommaren), tvättmedel, växtmedel (skulle kunna mycket värt i stora mängder), lim, konserveringsmedel, solskyddsmedel, etc.

Vill du ha mer fantastiska medel: något som gör metall flytande ett tag så att man kan forma det, dryck som ändrar rösten (bra för t.ex. sångare), sömnmedel (som t.ex. används på barnen när de ska lägga sig), medel som kan "svetsa" ihop två stenytor (tänk vilka starka murar det kan ge), olja som gör läder hårt som metall, etc.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Testa att göra efterforskning på biblioteket [NT]

/Han som oftast får mer specifik hjälp där i form av böcker än att söka på nätet och som hänvisar till sitt eget inlägg som inte gjorde för såå länge sedan, i hur man kan tänka för att skapa alkemiregler
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,479
Location
Uppsala
Re: Testa att göra efterforskning på biblioteket

Det är rätt tungt att plöja genom böcker som handlar om alkemi. En gång i tiden läste jag en sommarkurs på 10p där en tredjedel handlade om alkemi. Verklighetens alkemi har oftast inte så mycket att göra med det som de flesta rollspelare vill uppnå med alkemin i rollspel.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
50/50 Viagra och amfetamin

Man kan hålla på hela natten och spermierna simmar i turbofart. Har dock inte testat det själv, så skyll inte på mig om ni skulle få tjugofemlingar...
 

Lontryuin

Veteran
Joined
3 May 2002
Messages
189
Location
Uppsala
Re: 50/50 Viagra och amfetamin (rejält OT, sorry)

Har faktiskt läst en fallrapport om en persoon som blandade just detta... Han drabbades av vävnadsdöd där nere eftersom effekten vägrade gå över... Alltså inte att rekommendera.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: 50/50 Viagra och amfetamin (rejält OT, sorry)

Har faktiskt läst en fallrapport om en persoon som blandade just detta... Han drabbades av vävnadsdöd där nere eftersom effekten vägrade gå över... Alltså inte att rekommendera.
Ouch! Jag vet inte hur representativt det är, jag känner i alla fall en person det funkade för (två gånger, trots P-piller!). Tror dock att det var mer amfetamin än viagra där, men jag snokar inte i sånt som inte angår mig.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Nog om det

Visst var det roligt, men fortsätt inte att diskutera det är ni snälla. Det kanske är lite vanskligt att starta en tråd om det, men får ni någon rollspelskoppling på det så kör :gremsmirk: PM finns i värsta fall.
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Re: Alkemi (Mina regler och preparat)

I Eon gilade jag inte Alkemi reglerna så jag skapade ett eget "system" med egna lösa regler och här är preparaten.


VH Jens.L
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Nog om det

Visst var det roligt, men fortsätt inte att diskutera det är ni snälla. Det kanske är lite vanskligt att starta en tråd om det, men får ni någon rollspelskoppling på det så kör
Sorry, jag uppfattade trådstarten som om han var intresserad av kopplingen till modern alkemi, och inom de ramarna var det relevant.
 
Top