PjåtrimKaj
Veteran
- Joined
- 14 Jan 2015
- Messages
- 142
Jag har funderat lite på hur alkemiska varor kan användas som vapen, i annat än gift. Jag har just nu ingen tillgång till böckerna och kan inte läsa mig till om det redan finns. Jag tänker mig alltså flaskor i lera eller glas som kan kastas i för att utlösa kemiska reaktioner som kan skapa rök, gas och andra effekter. Kom till exempel att tänka på enkla saker som bensinbomber. Molotov cocktails. Att fylla en flaska med något lättantändligt. Ser inte varför RP med Alkemi inte kan skapa något sådant.
Så, finns det redan några i systemet? Om inte, kan Järnringarna kanske avslöja om det redan är tänkt till kommande tillägg? Och har ni några andra idéer på effekter? Jag tänker mig att de fungerar som Elixir, rent produktionsmässigt, och att vissa kräver högre nivåer av Alkemi än andra.
Frågan är i till sist vilka regler som skulle användas för att bruka dessa. Träffsäker för att kasta är det enda självklara. Men en flaska eller lerkruka fylld med vätska ska ju gärna inte träffa personen i magen, utan kanske hellre marken under. Och dessutom borde effekten gälla över en större yta. Tanken är ju att bensinbomben ska explodera. Vad kan man, utan att använda figurer och kartor med konkreta mått, ha som regel för hur stor effekten kring flaskans träff är? Det varierar såklart på om det är en explosion av eld, eller en gas som sakta sprider sig i rummet. Jag är själv så pass oerfaren när det gäller andra regelsystem, så jag har ingen koll på hur detta skulle kunna ordnas.
Dessutom kanske en flaska faktiskt inte går sönder och därför inte utlöser effekten. Vill man ha separata tärningsslag för det?
Och hur funkar spridning av gas eller eld?
Blir det obalanserat att kunna kasta eld och gas genom flaskor och på detta sätt kunna vara en korruptionsfri mystiker?
Frågor...
Rent teoretiskt tycker jag ju inte att det borde vara en okänd konst i Symbaroum. Kan man skapa elexir som läker sår och svärta på några sekunder känns detta som barnlek. Hela grejen med alkemi i en fantasy-setting som denna är väl att man, till skillnad från i vår värld, kan utvinna magiska effekter ur växter och örter.
Hur som helst! Jag vill gärna höra vad ni har att säga om det här. Jag tror att det skulle kunna ha stor effekt i problemlösning, men även hjälpa Symbaroums stridssystem att inte bli så linjärt, som jag ibland kan känna att det blir.
Tacksam för feedback!
Så, finns det redan några i systemet? Om inte, kan Järnringarna kanske avslöja om det redan är tänkt till kommande tillägg? Och har ni några andra idéer på effekter? Jag tänker mig att de fungerar som Elixir, rent produktionsmässigt, och att vissa kräver högre nivåer av Alkemi än andra.
Frågan är i till sist vilka regler som skulle användas för att bruka dessa. Träffsäker för att kasta är det enda självklara. Men en flaska eller lerkruka fylld med vätska ska ju gärna inte träffa personen i magen, utan kanske hellre marken under. Och dessutom borde effekten gälla över en större yta. Tanken är ju att bensinbomben ska explodera. Vad kan man, utan att använda figurer och kartor med konkreta mått, ha som regel för hur stor effekten kring flaskans träff är? Det varierar såklart på om det är en explosion av eld, eller en gas som sakta sprider sig i rummet. Jag är själv så pass oerfaren när det gäller andra regelsystem, så jag har ingen koll på hur detta skulle kunna ordnas.
Dessutom kanske en flaska faktiskt inte går sönder och därför inte utlöser effekten. Vill man ha separata tärningsslag för det?
Och hur funkar spridning av gas eller eld?
Blir det obalanserat att kunna kasta eld och gas genom flaskor och på detta sätt kunna vara en korruptionsfri mystiker?
Frågor...
Rent teoretiskt tycker jag ju inte att det borde vara en okänd konst i Symbaroum. Kan man skapa elexir som läker sår och svärta på några sekunder känns detta som barnlek. Hela grejen med alkemi i en fantasy-setting som denna är väl att man, till skillnad från i vår värld, kan utvinna magiska effekter ur växter och örter.
Hur som helst! Jag vill gärna höra vad ni har att säga om det här. Jag tror att det skulle kunna ha stor effekt i problemlösning, men även hjälpa Symbaroums stridssystem att inte bli så linjärt, som jag ibland kan känna att det blir.
Tacksam för feedback!