Klass fokus: Alkemist
Jag minns inte om jag gjorde ett Alkemist fokus men det känns som det bästa sättet att svara på den här tråden så:
Den här gången fokuserar vi på Alkemisten:
Alkemisten har förekommit i flera olika rollspel och i mycket fantasy fiktion men har ofta haft en märklig position. Ibland är alkemisten den galna vetenskapsmannen som använder vetenskapliga och pseudo-vetenskapliga metoder för att manipulera och kombinera magi och faktiskta vetenskapliga principer och ibland är alkemi något som trollkarlar gör. Jag kommer här fokusera på den första varianten eftersom det är den jag föredrar och magiker redan har nog med leksaker.
Vidare är alkemister ofta specialister på en viss form av pseudo-vetenskap. Vissa muterar djur, vissa brygger bomber, vissa återupplivar zombier och vissa designar skjutvapen och maskiner. Jag har alltid funnit att designandet av maskiner, skjutvapen och andra steam-punk grejer inte passar ihop med resten av alkemistens stil. Så det jag vill att alkemisten har som leksaker är bryggandet av kastbara bomber och flaskor med alkemiska vätskor och gaser i som har olika effekter (precis som en magiker kastar magier kastar en alkemist sina flaskor) och manipulerandet av kroppen genom vetenskap/pseudo-vetenskap (allting från läkning till mutationer till necromancy).
Så alkemisten kan vara Dr.Frankenstein som bygger monster, "The warlocks" från 300 som kastar bomber, Dr.Jekyll/Mr.Hydes som muterar sig själva och Dr. Moreau typer som muterar andra. Varje alkemist behöver eller bör nog inte vara alla dessa men alla dessa fungerar som specialiseringar.
Vanliga raser: Alkemister är generellt människor. Alver, om de är alkemister är ofta onda eller fallna på något sätt eftersom ordentliga alver använder renare former av magi. Människor brukar också vara kraften av det nya och framsteg i fantasy världar. Alver och dvärgar är helt enkelt för traditionsbundna för att experimentera på nya sätt som en alkemist gör. Vissa gillar gnomer som alkemister men de är ofta flamsiga och tramsiga i sin framtoning vilket jag ogillar.
Bra koncept bakom Alkemister jag har sett: "Trollkarlar är idioter. De leker med saker de inte förstår och inte ens försöker först. Jag, jag kommer lära mig allt om det här." Alkemisten som vetenskapsman är fantastiskt, desto arrogantare desto bättre.
"Okej, låt oss se vad vi kan göra här... Jag har svavelsyra, enhörningstårar och demonblod. Men vi behöver fortfarande benet från en drake. Till nästa dungeon!" Alkemisten är också en vandrande plot-hook maskin. Utlova ett elixir som gör en yngre och de kommer gå igenom eld och över kroppar för att få tag i receptet och ingredienserna.
Koncept jag aldrig vill se: Alkemisten som måste spenderar en massa tid och göra en massa matte och bygga grejer i sin verkstad mellan äventyren... Det är inte roligt! Eon är värst när det kommer till det här. Pathfinder kommer runt detta genom att alkemisten behöver 8 timmar för att skapa sina bomber precis som magikerna får tillbaks sina magier, så något sådant hade varit coolt.
Klädsel: Beror på men tänk galen vetenskapsman. Skyddsglasögon, vita rockar, förkläden i läder, pestmasker och så vidare. Praktiskt men obskyrt helt enkelt.
Varför är alkemisten den bästa klassen att spela?: Eftersom du kan applicera den vetenskapliga metoden på magi är ett svar, "Vet jag något om det här och kan jag använda det till något?". Men ärligt talat gillar jag stämningen och stilen mycket bättre än jag gillar de flesta trollkarlars. Hybrisen, hållningen och tankeprocesserna bakom karaktärer så som Dr.Frankenstein eller Johannes Cabal är fascinerande och bomber och drycker som muterar en är bara badass!
Bäst system att spela en i: Det som Mattias kommer skriva så klart!