Nekromanti Alkemist

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Hej alla,

Jag skriver på ett rollspelstillbehör som behandlar Alkemi och skulle vilja ha er hjälp. Vad tänker ni på när jag säger alkemi eller alkemist i rollspelssammanhang? Jag är ute efter konkreta tips på saker jag kan behandla i tillbehöret men även efter vilken "stämning" ni tycker bör råda runt en alkemist. Alltså: vilken känsla ska tillbehövet förmedla? Själv ser jag på alkemisten som lite av fantasyvärldens svar på Den Galna Vetenskapsmannen. Men man kan även tänka sig mer av en "combat mage", en livsfarlig enmansarme som slungar glaskärl fyllda med eldbomber och sövande gaser omkring sig. Hit me with everything you've got WRNU!

(Jag är nästan säker på att God45 skapade en klassfokustråd på alkemist, men den är väl borta nu i och med systembytet? Sedan finns en befintlig tråd här på forumet men den var inte jättelång och verkade vara systemspecifik)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,544
Klass fokus: Alkemist

Jag minns inte om jag gjorde ett Alkemist fokus men det känns som det bästa sättet att svara på den här tråden så:

Den här gången fokuserar vi på Alkemisten:



Alkemisten har förekommit i flera olika rollspel och i mycket fantasy fiktion men har ofta haft en märklig position. Ibland är alkemisten den galna vetenskapsmannen som använder vetenskapliga och pseudo-vetenskapliga metoder för att manipulera och kombinera magi och faktiskta vetenskapliga principer och ibland är alkemi något som trollkarlar gör. Jag kommer här fokusera på den första varianten eftersom det är den jag föredrar och magiker redan har nog med leksaker.

Vidare är alkemister ofta specialister på en viss form av pseudo-vetenskap. Vissa muterar djur, vissa brygger bomber, vissa återupplivar zombier och vissa designar skjutvapen och maskiner. Jag har alltid funnit att designandet av maskiner, skjutvapen och andra steam-punk grejer inte passar ihop med resten av alkemistens stil. Så det jag vill att alkemisten har som leksaker är bryggandet av kastbara bomber och flaskor med alkemiska vätskor och gaser i som har olika effekter (precis som en magiker kastar magier kastar en alkemist sina flaskor) och manipulerandet av kroppen genom vetenskap/pseudo-vetenskap (allting från läkning till mutationer till necromancy).

Så alkemisten kan vara Dr.Frankenstein som bygger monster, "The warlocks" från 300 som kastar bomber, Dr.Jekyll/Mr.Hydes som muterar sig själva och Dr. Moreau typer som muterar andra. Varje alkemist behöver eller bör nog inte vara alla dessa men alla dessa fungerar som specialiseringar.


Vanliga raser: Alkemister är generellt människor. Alver, om de är alkemister är ofta onda eller fallna på något sätt eftersom ordentliga alver använder renare former av magi. Människor brukar också vara kraften av det nya och framsteg i fantasy världar. Alver och dvärgar är helt enkelt för traditionsbundna för att experimentera på nya sätt som en alkemist gör. Vissa gillar gnomer som alkemister men de är ofta flamsiga och tramsiga i sin framtoning vilket jag ogillar.



Bra koncept bakom Alkemister jag har sett: "Trollkarlar är idioter. De leker med saker de inte förstår och inte ens försöker först. Jag, jag kommer lära mig allt om det här." Alkemisten som vetenskapsman är fantastiskt, desto arrogantare desto bättre.

"Okej, låt oss se vad vi kan göra här... Jag har svavelsyra, enhörningstårar och demonblod. Men vi behöver fortfarande benet från en drake. Till nästa dungeon!" Alkemisten är också en vandrande plot-hook maskin. Utlova ett elixir som gör en yngre och de kommer gå igenom eld och över kroppar för att få tag i receptet och ingredienserna.

Koncept jag aldrig vill se: Alkemisten som måste spenderar en massa tid och göra en massa matte och bygga grejer i sin verkstad mellan äventyren... Det är inte roligt! Eon är värst när det kommer till det här. Pathfinder kommer runt detta genom att alkemisten behöver 8 timmar för att skapa sina bomber precis som magikerna får tillbaks sina magier, så något sådant hade varit coolt.

Klädsel: Beror på men tänk galen vetenskapsman. Skyddsglasögon, vita rockar, förkläden i läder, pestmasker och så vidare. Praktiskt men obskyrt helt enkelt.

Varför är alkemisten den bästa klassen att spela?: Eftersom du kan applicera den vetenskapliga metoden på magi är ett svar, "Vet jag något om det här och kan jag använda det till något?". Men ärligt talat gillar jag stämningen och stilen mycket bättre än jag gillar de flesta trollkarlars. Hybrisen, hållningen och tankeprocesserna bakom karaktärer så som Dr.Frankenstein eller Johannes Cabal är fascinerande och bomber och drycker som muterar en är bara badass!

Bäst system att spela en i: Det som Mattias kommer skriva så klart!

 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Fler som brinner för ett bra alkemisystem! Kan rekommendera (som jag gjort i säkert minst två andra trådar) att kika på EDDs alkemisystem som presenterades i Ivanhoe-boxen. Finns att hämta gratis som pdf. En bra början.

Som effekter så ska man klart ha med rök, gaser (giftiga, tårgas, knasgas, sövande mm). Pangflaskor, vätska som gör instant freeze på vatten, drycker för att stärka sina sinnen (eller få tex. alvsyn, dvärgsyn, örnsyn etc.). Pangflaskor (typ nitroglycerin) extremt vådliga men farliga att framställa och hamdskas med. Frätande trögflytande vätskor (mot lås, gallet och kedjor...).
Utseendeförämdrande elixir som skäggväx, fulhet (vårtor kan ju specificeras) hårväx, hårfärg, i olika omfång.. Bra förklädnad!

Självklart ska det finnas biverknimgar av alla de slag! Som för lång (permament) eller för kort verkan. Beroende, skada, motsatt effekt lång tid efteråt, extra instabilt. Listan är ju outtömlig! Oftast märks ju inte sämre verkan förrän man använder det.

Gillar att ingredienser används på ett smart sätt; för effekten, formuleringen, motverka nackdelar, verkanstid etc. Alla ingredienser beöver ju inte vara magiska eller komma från magiska djur. Ädelstenar och ädlmetaller får gärna spela viktig roll som ingredienser likväl som en ovanlig blomma som bara blommar på en bergsstopp i fullmånesken vart hundrade år. Kongelat kan ersätta ingridienser men ger då kanske bieffekter som är mycket jobbigare än vad som annars fås. Och man måste ju förstås prova sig fram..
 
Top