Nekromanti Alkemistens förståelse

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Efter ett spelkväll innehållande osedvanligt mycket alkemi kom vi att tänka på: Hur går det egentligen till när man analyserar olika komponenter i t.ex. en aktivator? Hur nås själva förståelsen? Vi säger att vi har en aktivator med aktiveringsvillkoret: Säg: "Barab". Om vi analyserar aktivatorn (och hur kan man egentligen motivera de olika ingridienserna till en sådan analys?) hur kan man gestalta det i spelet? Att man hör ordet Barab i sitt inre låter orimligt, att man "ser" ordet i "de alkemiska strukturerna" verkar det enda rimliga men förefaller totalt mysko. Skulle man verkligt kunna motivera att strukturerna fungerar som något sorts språk, vilket kan översättas till lämpligt modersmål? Nä, låter svårt att hitta en vettig lösning.
Svårigheterna tycks främst finnas vid aktivatorer som inte följer någon lätt "få regel mall" utan känns mer höftiga då vilkoren kan vara väldigt olika. Sedan tycker jag ingridiensmotiveringen känns lite svår på många av analysera-processerna. Vet man hur en projektor fungerar genom att hälla upphettat kol och vatten (som förvisso kan bilda någon skum substans) över den? Är det först då man kan se de inre strukturerna, eller vad man nu är ute efter?
 

Musashi

Veteran
Joined
7 May 2003
Messages
59
Location
Göteborg
Magi i mundana består till viss del av ord, som när man väver en besvärjelse så är det normalsvårt om man samtidigt babblar massa oförståliga ord, som Rafalli gör i introduktions avsnittet i Mytik & Magi. Om man istället vill göra den magiska proceduren tyst blir det en nivå svårare än det annars skulle bli.
Det borde därför finnas något samband mellan magi och språken, vad detta sambandet består av vet jag inte och antagligen inte magikerna som befolkar mundana heller
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Efter ett spelkväll innehållande osedvanligt mycket alkemi kom vi att tänka på: Hur går det egentligen till när man analyserar olika komponenter i t.ex. en aktivator? Hur nås själva förståelsen?"

Genom analys.

Skämt åsido, magiska artefakter består av enkla byggstenar. Det finns i stort sätt inte mer än sex olika möjliga komponenter i en artefakt. Därför finns det egentligen bara ett behov för sex olika analysmetoder. Processen "Analysera komponent" täcker dessa.

Vad gäller hur man bör visualisera det hela, kan en möjlighet vara att se komponenten som en slags energimatris, och eventuella villkor som en form av mental skrift. Den reagerar på tillförandet av olika substanser, varvid den fås att sända ut ett mentalt "eko" av aktiveringsvillkor, transformeringsdata, besvärjelsedata eller en bunden demons beskaffenhet.

Om man vill vara mer mundant / Mundanskt komplicerad kan man låta komponenten reagera på olika sätt vid tillförande av olika preparat (färgad rök bildas, antända dunster beter sig på olika sätt, et cetera) beroende på hur komponenten är beskaffad. Man analyserar helt enkelt det som i kemin idag. Om en viss blandning lyser med ett visst fluorescerande sken vid kontakt med artefakten är det en Generator, och om man sedan tillför ett till preparat kan man ta reda på om den är av första magnituden, etc. En snårigare, men kanske roligare metod.

--Björn, all-kemist
 

Fred

Veteran
Joined
17 Sep 2002
Messages
50
Location
Kunsbacka
Egentligen så har väll inte orden så mycket att göra med själva magin utan det är mer som en hjälp för magikern att få något abstrakt (eller vad man säger) i det han gör.
 
Top