Nekromanti Alkemisystem [Under utveckling]

Marcus J

Hero
Hemma har jag pysslat med en liten omrevidering av Eons alkemisystem eftersom det nuvarande SUGER!, eftersom mitt system bygger på många olika material som dessutom behöver lite mer nogranna beskrivningar än bara namn så tänkte jag få hjälp av er. Uppdraget: Beskriv ett material, posta ett nytt material som någon annan får beskriva, repeat. Om tråden går i stå får ni gärna svara på era egna inlägg, men vänta helst ett tag så någon annan kan hinna i mellan.

Kolla det bifagade dokumentet för exempel och systemet hittils.

/Marcus tar gärna emot feedback med.

lijat

Swordsman
Läste ditt system och det värkar ok. (jag anntar att komponenterna kombineras som vanligt)
Tipps skicka inte reglerna som ett word dokument det är inte säkert att alla kan läsa det då, utan använd neo-wikin och beskriv dem på en sida där som du länkar till då har vi alla också någonstans att publicera våra egna material.

Lijat - återkommer med material senare.

ps. får jag kompiera din text till neowikin?

Marcus J

Hero
Visst får du lägga den på wikin. Kan ärligt säga att jag inte tänkte på den.

Worddokumentet användes eftersom all text formatering gjordes i word. Jag hade helt enkelt inte ork att migrera den till ett annat format.

/Marcus ska väl säga att det kommer mera

Agahnim

Veteran
Här kommer några material till.

JORD

Aspekter
Nekrotropi, Biotropi och Geotropi (favoriserad)
Maximal laddning
Svag
Uppladningstid
2 år, ett för favoriserad aspekt
Avklingningstid
En dag, 2 för favoriserad aspekt
Minimal dos
2 kilo

Besjälat blod

Aspekter
Nekrotropi, Psykotropi, Hydrotropi, Biotropi (favoriserad)
Maximal laddning
Medel, Stark för favoriserad aspekt
Uppladdningstid
20 år, 10 för favoriserad aspekt
Avklingningstid
1 vecka, 2 för favoriserad aspekt (all laddning förstörs om blodet ruttnar eller spills ut)
Minimal dos
2 liter
Specialregler
Den Biotropiska och Psykotropiska laddningen sjunker aldrig under Svag om preparatet befinner sig i sin ursprungskropp (detta är vad vampyrer utnyttjar). Dessutom kan sådant blod aldrig få en Nekrotropisk laddning.

Några frågor?

Marcus J

Hero
Intressant med besjälat blod som en ingrediens, dessutom så borde jag väl ha tänkt på minimal dos, det känns dock som om det hör hemma på de svagare laddningarna, åtminstonde så bör den minska kraftigt när man börjar röra sig starkare laddning.
En annan fundering jag har är om det ska gå så snabbt att ladda upp jord. Det tar betydligt längre tid med de närbesläktade preparaten sten och trä (besläktade vad gäller vanlighet alltså).
Sen har jag försökt hålla mig till fyra aspekter per material, på de lägra laddningarna, när laddningarna går uppåt så ska också antalet aspekter minska.

Vad tycktes om systemet då?

Hä är några till:

Sand:

Aspekter:
geotropi,hydrotropi,termotropi och kronotropi (favoriserad)
Maximal Laddning:
Svag
Uppladdningstid:
20 år för ickefavoriserad, 10 år för favoriserad.
Avklingningstid:
1 vecka , 2 veckor för favoriserad.
Minimal dos:
2 kg.

Sötvatten:
Sötvattnen innehåller väldigt lite salt. Vattnet räknas som sötvatten om man skulle kunna överleva genom att dricka sig otörstig på det.

Aspekter:
Biotropi, Heliotropi, Pneumotropi och Hydrotropi som är favoriserad.
Maximal laddning:
Svag
Uppladdningstid:
20 år för ickefavoriserade och 10 år för favoriserad.
Avklingningstid:
1 vecka, 2 veckor för favoriserad. Dessutom avklingar laddningen direkt om vattnet blandas ut med annat vatten.
Minimal dos:
2 liter.

Saltvatten:
Saltvatten är vatten som innehåller en (förhållandevis) hög dos salter. Vatten räknas som saltvatten om man inte kan överleva uttorkning genom att dricka det. Det mesta av havsvattnet i Mundana är saltvatten.

Aspekter:
Selenotropi, ataxatropi, kronotropi och hydrotropi som favoriserad.
Maximal laddning:
svag
Uppladdningstid:
20 år, 10 år för favoriserad. Allt havsvatten som hämtas upp vid en högmagisk plats ute till havs räknas som laddat.
Avklingningstid:
1 vecka, 2 veckor för favoriserad.
Minimal dos:
2 liter.

Slutligen:
Är det någon som har ett lagom pseudovetenskapligt ord för de laddade föremålen? Eller för den delen ett som har förmåga att ta upp laddning.

/Marcus kommer snart med material som kan få starkare laddning. Dessutom väntar Aggregat på en liten revidering.

Agahnim

Veteran
Den snabba upp (och nerladdningen) beror på två saker, för det första är jord så poröst och svagt att energin i den snabbt rinner in och ut, för det andra är jord ett material som ständigt ombildas av maskar och dylikt vilket också snabbar på saker en aning (å andra sidan är det svårt att ta sig till labbet innan den klingar av (men om man absolut vill kan avklingningstiderna minskas så att det blir stört omöjligt (om man inte bor i området vill säga)). Besjälat Blod var bara ett uttryck för min morbiditet, vilket påminner mig om.

Hjärna

Aspekt
Psykotropi
Maximal laddning
Stark
Laddningstid
30 år
Avklingningstid
2 månader
Minimal dos
(Ursprungsägarens PSY/10) antal hjärnor
Specialregler
En hjärnas laddning kan aldrig sjunka under Medel medans den befinner sig i sin ursprunskropp.

Vad gäller namn rekommenderar jag preparat respektive potentiellt preparat.

Jag vill även tillägga att jag anser att det borde finnas en begränsning på hur många av en viss sorts preparat i en enskild artefakt (så att folk inte tömmer en eremit i Khirats svarta skog på blod och gör en supermegaultradödare på tolfte rangen av detta).

-Agahnim, som hoppas att kraggbarbarer kan läsa detta.

Marcus J

Hero
Hum, en hjärna kanske skulle vara ett sådat preparat som jag nämmt i texten men inte gjort något av än, nämligen ett preparat med en inneboende laddning. Detta gör att preparatet alltid har minst en laddning, ihjärnans fall kan jag tänka mig en svag laddning. Dessutom är det tänkt att preparatet efter ett intervall av uppladdning ska ha en medelladdning och först efter ytterligare ett (längre) intervall så ska den uppnå stark laddning. Att behöva blanda in ägarens psyke i ekvationen är logiskt men kostar enligt min mening mer än det smakat

Så ett lite omarbetat förslag som är enligt mina egna uttänkta men inte nerskriva preferenser:

Hjärna:

Aspekt:
Psykotropi
Naturlig laddning:
Svag
Maximal laddning:
Stark
Uppladningstider:
10 år för medel laddning,ytterligare 50 år för stark.
Avklingningstider:
2 år från stark till medel, 2 månader från medel till svag. Svag laddning avklingar inte förrens hjärnan förmultnar. Ingen avklingning från medel sker om hjärnan sitter kvar i orginalkroppen.
Minimal dos:
1 hjärna.

Det ligger ju redan en begränsning i mäktigtheten hos en ingrediens eftersom högre magnitud kräver starkare laddning, det är tänkt att dte ska vara mycket ovanligt med stark laddning. Hjärnan här ovan är precis på gränsen att gå igenom mitt nålsöga.

/Marcus funderar på om hjärnan inte borde ha en medelladdning som naturlig.

Agahnim

Veteran
Ytterligare en del i ingredienstävlingen

Grendelben
Aspekter
Geotropi och Nomotropi som är favoriserad
Naturlig laddning
Svag Nomotropisk (denna börjar dock avklinga då Grendeln dör)
Maximal laddning
Svag, Medel för favoriserad aspekt
Uppladdningstid
20 år, även för favoriserad aspekt
Avklingningstid
ett halvår, 2 år för favoriserad aspekt
Minimidos
1 stort ben

Marcus J

Hero
Ah, monsterkroppsdelar, nästa del som jag tänkte tackla.

Hyggelmonster ägg
Om hyggelmonster lägger ägg är omtvistat, men det händer att modiga (och självmordsbenägna) äventyrare hittar ett bo och ger sig på det. Att äventyrarna överlever är ännu ovanligare, men de få som har gjort det har haft med sig ägg tillbaka. Om äggen är hyggelmonster ägg, eller bara ägg som honan har sparat för att kalas på senare är omdisskuterat.

Aspekter:
Biotropi
Naturlig laddning:
Medel
Maximal laddning:
Medel
Uppladdning:
Laddas ej
Avklingning:
1 månad ner till svag. Svag laddning återstår tills ägget förmultnat bortom igenkänning. Cirka 6 månader till.
Minimal dos:
1 ägg.

/Marcus återkommer när han kommit hem.

Agahnim

Veteran
Enhörningshorn
Aspekt
Biotropi
Naturlig laddning
Medel
Maximal laddning
Stark
Uppladdningstid
Ingen, horn med Stark laddning förekommer endast på urgamla enhörningar eller på sådana som bor i områden som är högmagiska för biotropi. Horn med Svag laddning laddas dock upp på tre månader till Medel
Avklingningstid
Starka horn avklingar efter 1 år (nedräkningen går bakåt i ett högmagiskt område (upp till 1 år)) och Medelstarka när alla laddningar är slut (se MiM) . Observera att hornen bara avklingar ett steg nedåt, all kraft förstörs inte.
Minimal dos
1 horn

Den dära...

Veteran
Jag tycker visserligen inte att det nuvarande systemet suger men om du vill göra det mer avvancerat kan du ta inspiration från alkemin i den riktiga världen. Lär dig lite om Serpent Merculli, Prima Materi osv.

Här följer lite symboliska kopplingar mellan metaller.

Luft - Agat, ametist, aventurium, kalkspat, kattöga, krysopras, citrin, smaragd, fluorit, jade, jaspis, lapis lazuli, malakit, månsten zudalit, gultopaz, och turkos.

Eld - Alla röda och orange stenar, röd agat, bärnsten, blodsten (hematit), karneol, diamant, granat, järn, röd jaspis, rubin, stål, tigeröga och turmalin.

Jord - Grön agat, mossagat, aventurin, kattöga, stenkol, smaragd, jaspis, malakitm, marmor, obsidioan, krysolit, onyx, peridot, svart turmalin och turkos.

Vatten - Blåbandad agat, ametist, akvamarin, celestin, korall, jade, lapis lazuli, månsten, pärlemor, safir, silver, sodalit, sugalit och grön turmalin.