Nekromanti Alkohol och rollspel???

Oddnic

Veteran
Så vad tycker ni, själv anser jag att alkohol bör hållas från rollspel (även om ett och annat försök har gjorts).

:zeppelinare:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Sant, sant...

Är det det här spelet så är väl alkohol nästan en nödvändighet. Och jag får inte ens läsa det... :gremblush:

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Det beror väl alldeles på vilken seriositetsgrad man vill ha under en specifik spelsession..*S*

Att sitta och förfesta samtidigt som man spelar ett inte alltför seriöst scenario kan vara ganska ok.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Vampyrlajv i Uppsala

I Uppsalas sabbatlajv så använder man rödvin istället för blod. Jag vet dock inte hur mycket blod det dricks på en mässa men dom har ju sina vaulderier (hur det nu stavas...)

/Naug, tycker att en måttlig mängd alkohol definitivt kan fungera

Muggas

Hero
Man kan säkert ha intentionerna att dricka måttligt "för stämningens och inlevelsens skull", men jag tror att det spårar ut, förr eller senare. Alkohol och rollspel funkar inte så bra ihop, tror jag (har iofs inte provat)... dessutom är jag rätt packad just nu :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Så vad tycker ni, själv anser jag att alkohol bör hållas från rollspel (även om ett och annat försök har gjorts).
Det beror på. Att ta en eller ett par pilsner under ett speltillfälle gör ingen större skillnad, men om folk börjar bli berusade så går det fort utför.

Det gäller ungefär samma riktlinjer som för flipperspel. Man är som bäst efter en pilsner (mindre stressflipprande), efter två är man som när man är nykter (mindre stressflipprande, men sämre reaktion och koordination), sedan går det utför.

Johan K

Gammal & dryg
After rollspel....

Kanske att man tar en pilsner under spelmötet, även om jag aldrig gjort det... Brukar alltd bli att man dricker cola..
Men sen att man kanske tar en pilsner eller 2 efter dagens spelande.

chrull

Stockholm Kartell
Helt utmärkt. + Flytt av tråd

Cider och folköl eller starköl är vanliga gäster på våra spelpass. Men det brukar ju inte drickas särskilt mycket. Full kan man vara och ha roligt utan att man spiller ner sina böcker... Men kör man utan böcker och med en hel spelgrupp som dricker så ser jag egentligen ingen anledning till varför man inte ska spela rollspel full.

Men jag tvivlar på att min grupp skulle klara av att spela fulla, vi är tillräckligt lättdistraherade redan nu...

chrull

för övrigt hör det här inlägget hemma på rollspels-forumet då det faktiskt handlar om rollspelspass och inte om vad man gör utanför dem. Så det flyttas

Feuflux

omjonasson.se
Testat 2 ggr

Det beror på. Att ta en eller ett par pilsner under ett speltillfälle gör ingen större skillnad, men om folk börjar bli berusade så går det fort utför.

[color:\\"red\\"] Första gången det testades [/color] att dricka på ett spelmöte var första gången Linköpingsgänget skulle lira Eon. Ägaren av det spelet var motvilligt satt som SL men löste det problemet elegant genom att förvandla alltihopa till en förfest. Spelet dog ut rätt kvickt och vi drog in till stan och fortsatte festa istället. Brakfiasko i rollspelsväg alltså. (På grund av hans ovilja att SL och på grund av andras ovilja att ta över Eon har det inte blivit mer, okej då, en gång har jag varit ensam spelare med en annan SL. Gissa vad min första association blir när det pratas Eon :gremsmile: .)

[color:\\"red\\"] Andra gången det testades [/color] var då Kalmargänget (minus en snubbe som inte joinat oss än då) samlades i Linköping. Men då körde vi krökarspelet och det går ju ut på att dricka så... (Jag vet inte hur likt det är spelet som Yas länkade till, har inte läst det.)

Eksem

Champion
Jag är principiellt inte emot det, men som allt annat måste det göras måttligt, och så beror det på vilket spel man spelar.

Baron Munchausen utan alkohol går bara inte. Så bra fantasi har ingen jag känner, men de flesta blir mer imponerade efter ett par bärsa. Så får man mer tilltro till sin egen förmåga också, helt i spelets anda.

Om man spelar med huvudsakligen social interaktion som mål med spelet (istället för monsterbashing eller detektivpusslande i bibliotek eller sånt) så är lite alkohol också helt okej.

Och att lira en full barbar i nåt skönt generic fantasyspel tillåter också drickande.

Däremot måste det alltid göras med måtta. En gång blev en av spelarna så sjukt drängfull att han inte kunde prata, sen spydde han blod på toaletten. Det enda som var bra med det var att jag kunde återanvända samma scenario senare, eftersom ingen utom jag kom ihåg vad som hände egentligen.

kefka

Hero
Det funkar fint så länge man inte förväntar si g något seriöst spel, men helt ok på typ en förfest innan man ska ut.

Hoel

Veteran
Många eld i hjärnan

Här har vi en ganska ny spelgrupp som består till stora delar av relativt oerfarna rollspelare, eller åtminstonde spelare som är ovana vid ROLLspel, karaktärsspelande själva kärnan i hela idén. Dom har nästan aldrig provat friform men dom har garanterat läst 'the munchkins giude to powergaming' (fast dom skrattade och pekade för att dölja att dom tog anteckningar). Här har vi även en SL som gärna spelar friform men har vissa problem med att gestalta sina SLP eftersom han är ganska ny i gruppen.
Tillsammans skall dom spela en grabbig sci-fi ampanj med mycket våld och jättelika vapen.
Det hela har tendensen att urarta i ett enda stort Rullspels slag där det enda som skiljer karaktärerna är hur mycket poäng dom har i fördigheterna automatvapen respektive sprängteknik.
Lösningen på problemet?
TEQUILA
Två stadiga supar innan lossar tungornas band och gör folk vänligare och gladare. SL ger sig med liv och lust in i karaktärsbeskrivningarna och spelarna hänger på. Tillslut gråter dom alla nästan på riktigt när en av spelarna tillslut dör i armarna på överiga gruppen.

(obs. historien något ändrad för effektens skull)

Poängen är att lite alkohol släpper många band, speciellt när det stora problemet är att man inte spelat ihop speciellt länge.