Droger
Jag var kanske lite otydlig, så jag tar det lite mer noggrannt...
Jag använder nu USA som grund...många ställen liknar USA, främst de lite sämre ställda delarna i Europa.
Praktiskt taget varenda ungdom som växer upp i storstadsslummen eller de lite mindre nogräknade förorterna använder droger, på ett eller annat sätt. Det ahr helt tagit över alkoholen men drogerna används oftast bara på fester. Om, man inte fastnat i det, för då kommer man med stor sannolikhet bli en junkie, en missbrukare.
Finare ungdomar använder också droger, men sällan lika tunga. Så kontentan är att praktiskt taget varenda ungdom har testat droger. När folk sedan blir vuxna ändrar sig drogvanorna något. Av någon anledning går man mer över till alkohol och lightdrogerna (hasch och marijuana, motsvarar ungefär cigaretter idag). Däremot, om man är fin av sig brukar man fortsätta använda innedrogerna länge, utan att för den sakens skull bli en missbrukare.
I mer ordnade länder, som SFS, är droger mycket mer begränsade. I SFS har förvisso hasch och marijuana mycket stor spridning, men de tyngre drogerna hör nästan bara hemma hos de riktiga missbrukarna...
/RipperDoc