Nekromanti Alla de där småidéerna man ligger och trycker på..

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vet inte hur det är med er, men ibland dyker inspirationen upp med grejer man absolut inte behöver för tillfället. Någon liten regelmekanik eller världsidé som just nu inte passar i något existerande projekt och som inte riktigt är tillräcklgit mycket för att bli ett eget spel. Jag tänkte starta en liten tråd där man kan dela med sig av lite sånt; vilka smågrejer skramlar omkring hos er? med lite tur kanske våra idéer passar ihop, och det kan bli spel av det till slut. Eller bara kampanjer.

Det här är vad jag kommer ihåg nu:

#1: problemlösande strider. Jag villar striderna i Final Fantasy; när man träffar på ett helt nytt monster och inte vet riktigt vad det är bra på. man måste testa lite; vad ger mest skada, finns det sånt som ger tillbaks hälsa till monstret, kan man påverka monstrets status på nåt sätt (t.ex: i Final Fantasy IX finns en fiende som byter mellan fysiskt och magiskt läge; i det magiska lägger den bara magier men är lite mindre känslig mot magi också. Lösningen är att man lägger magin Silence på den medan den är i fysiskt läge, så kan den inte kasta spells när den är magisk, och då blir den rätt lätt). Jag vet inte hur det ska fixas, men jag skulle vilja testa...

#2: Träna och byta monster. Pokemongrejen fast rollspelsanpassad; man har både sin gubbe och sin gubbes gubbe. En hel del samlande och kombinerande tänker jag mig.

#3: En spelvärld som både är urban fantasy och fantasy, av nåt slag. Som i Fireborn fast istället för flashbacks så har man lite Slakthus 5-grejen; ens medvetande åker mellan tiderna. Mörk stämning, men användning av tidsresorna för att lösa problem. Det man gör "då" påverkar det som finns "nu", det man får reda på "nu" kan hjälpa en "då".

#4: Klippdockor. Ett system där vad man ritar på sin rollpersons porträtt används för att avgöra vad den har för värden, istället för att man skriver upp en massa stats. Olika kläder uppskattas olika mycket av olika personer, och är dessutom rent praktiskt olika bra; olika smidiga att röra sig i etc. Konstnärlig kvalitet spelar noll roll, det är VAD man ritar, inte hur bra.

#5: Rollpersonsskaparsystem med frivillig slump, som bygger på uppväxthändelser och multipla iterationer; man skapar rollperonen ett eller ett par år i taget, med yrkesbana etc. Traveller, Mutant Chronicles - fast där man inte måste slumpa och där det finns en spelbalans.

Vad har ni?

Lukas

Mannen i Gult
ett system som bygger på att man skapar värden och systemet tillsammans genom att spendera poäng.
och sen under spelet så fortsätter man att utveckla värden och systemet samtidigt som man regelbundet växlar spelledare.

Ett sci-fi rollspel där superhjältar i Marvelstil möter TV-serien V, Invasion of the body snatchers och Equilibrium:

<ul style="list-style-type: disc">[*]Utomjordingar (we come in peace) vs motståndsrörelse [*]Megastäder omgivna av radioaktiva utmarker och förbjudna zoner [*]Några doser Kafka, en matsked George Orwell (1984), ett par droppar PK-ism, en bajonettsudd Tredje Riket[*]Ett samhälle som är präglat av tankekontroll/känslokontroll i stil med filmerna Equilibrium och Demolition Man[*]Spelets hjältar är utstötta och ansedda som terrorister och styggelser i det perfekta samhällets ögon. De är kraftfulla mutanter, sanningssökare, anarkister, våldsverkare och genier som gömmer sig i de förbjudna zonerna, de väldiga kloakerna och de labyrintartade kåkstäderna.[*]Drönare, exoskelett, mecha-enheter, målsökande stridsrobotar i stil med de i filmen Screamers.[*]Otack är världens lön.
[/list]

Ond bråd död

Swashbuckler
1. Rollspel med brädspel. Dvs, att gruppen går runt på en hexagonkarta. Vissa områden är det större risk att möta på fiender, vissa är terrängen jobbig. Sen drar man lite kort och slår på tabeller för väder och sånt. Kanske kan det bli lite intressantare att resa i rollspel då, när man får fatta lite beslut hur man ska färdas och sånt. Passar inte riktigt alla settings förstås.

2. Ett riktigt speligt system i stil med d&d 3&4, men där man väljer olika karriärval när man levlar och slår på tabeller (eller kanske drar kort) istället för att välja eller automatiskt tilldelas förmågor. Tanken är att slippa både obalanserade förmågor och mecket med att välja ut förmågor. Dessutom uppstår intressanta kombos som man kanske inte skulle tänkt på i vanliga fall.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det finns ett spel som heter Universalis som är lite åt det hållet, om du vill testa något som redan är färdigt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Två idéer som jag aldrig kommer att orka göra rollspel av:

1) Man spelar sovande Lovecraftianska vidunder som arbetar för att störta mänskligheten i fördärvet. Även om de sover så har de aktiva avatarer som ränner runt och lever fan. Längre än så orkade jag inte fundera.

2) Ett revolutionsspel där revolutionen förändrar verkligheten. Detta skulle representeras genom att spelets regler ändras när rollpersonerna lyckas med sina planer. Om vi antar att revolutionens mål är total frihet från en förtryckande regim så skulle spelet gå från att vara komplicerat och tungrott med onödiga regler som inte fyller någon riktig funktion, till att bli ren friform när reglerna avskaffas en efter en och regimen slutligen störtas.

/tobias

Arfert

Facit
...arbetsnamn "Mutant World", ett efter-katastrofen spel som är betydligt ruffare än MU:A, och mer SF.

Inspirerat av Richard Corbens serie med samma namn.

Sen skulle jag kunna tänka mig ett "Monster of the Week"-spel i CHOCK-traditionen, om inte Krank hinner först med ett sådant. :gremgrin:

KamiFisk

Hero
1: Postapokalyps fast i en grön värld. Växter slingrar sig ur byggnader osv.

2: Tidsfickor överallt du kan göra en grupp med samma rollperson ifrån olika tids epoker, dock kommer de alltid ha ett utgångsdatum nämligen den dagen de gick in i tidsfickan och träffade sig själva.

Arfert

Facit
McFisk said:
Så vill jag också ha det... och det känns verkligare på nåt sätt. :gremsmile:

Botulf

Hero
Detta är bara ostrukturerade spridda tankar för ett generiskt system för masstrid. Alltså de ska funka till vad som helst och inte bara fantasy trotts exemplen.
Tanken är att det ska kunna klistras på ett annat system med inte allt för stora komplikationer.

Jag skulle vilja knåpa ihop en väldigt minimalistisk stridssystem för fältslag eller större strider som är väldigt samberättarbaserat i kombination med utfallen av en tärning på en enkel tabell som säger: Vann/Förlorade/Framgång, slå igen +2 på nästa slag osv..... där uppfyllda delmål innan/under striden rp fixat ger positiva modifikationer i kombination med att på ett väldigt löst sätt väga in taktiska fördelar/nackdelar som är uppbyggda på principen att spelarna själva får analysera situationen om vad som är rättvist gällande stridens förutsättningar: De får väga in både sina egna för och nackdelar narrativt som sedan ska ge bonus/minus (även ge en bonus till de spelares rollpersoner om man faktiskt kommer på saker som kommer påverka rp´s sida negativt i striden: "de har ju fördel av högre terräng plus tungt kavalleri mot vårt fotfolk" vilket leder till en spelmekanisk nackdel för stridens utlopp men en lite "story exp" till rp som morot.

Men om de inte vill göra så kan SL ha en sorts duell mot spelarna berättarmässigt: SL:"De avancerar med sina drakar och sprutar eld över era legotrupper av goblins på vargar som flyr undan i panik så ni får -3(i den senare konfliktresolutionen)". Spelare: "våra tunga armborstskyttar beordras att ta sig an drakarna i mindre grupper" vilket leder kanske till att de bara får -2 istället för konfliktresolutionen. Även att rollpersonernas personliga kvaliteter kan vägas in och låta rp, även om det egentligen inte är dom som leder striden, få stå i centrum mer. Exempelvis riddare Roderick har X-jättehögt-i-den-färdigheten för taktik/krigsföring/ledarskap/fördel:naturlig ledare osv och ger kavalleriet +1 när de möter motståndarsidans kavalleri med annars jämna odds.

Sedan kan man emellan detta flytta ned kameran till rp och från och om man vill låta individuella strider utspela sig där de ännu igen kan ha chans att påverka utgången berättarmässigt om det finns förutsättningar för det. Exempelvis rp´s trupp flyr i panik och rp kan komma på ett sätta att använda sina karaktärers fördelar, exempelvis tolka någon framträdande färdighet/förmåga/karaktärsdrag till att: "Jag knuffar ner befälhavaren från hästen och med min dånande stämma (förhöjd av någon besvärjelse/extraordinär karisma/oräddhet) sliter åt mig ett fältbanér för XVII legionen och stormar fram mot fiendens oförsvarade flank när de bryter leden i förföljandet och hoppas tillräckligt många följer mig" med bonus att rp nu har ändrat förutsättning på det avgörande resolutionsslaget istället blir -3 istället för -4 som det annars blivit och kanske få tillräckligt gott resultat att fortsätta striden om än i underläge(alltså ligger på negativ modifikation).

De enda referenspunkt jag kan ge är exempelvis reglerna från Ereb Altor boxen för fältslaget i äventyret Enhörningen&Drakormen och Evolutionens Barn.

Botulf

Hero
hjk said:
1. Rollspel med brädspel. Dvs, att gruppen går runt på en hexagonkarta. Vissa områden är det större risk att möta på fiender, vissa är terrängen jobbig. Sen drar man lite kort och slår på tabeller för väder och sånt. Kanske kan det bli lite intressantare att resa i rollspel då, när man får fatta lite beslut hur man ska färdas och sånt. Passar inte riktigt alla settings förstås.
Ledsen om jag går OT men kände mig manad för att svara på frågan:

Det spel jag kan komma på som fyller dina kriterier för detta bra är D&D BasicExpertCompanionMaster/Rules Cyclopedia. Inga kort här dock men väldigt enkla slumptabeller att läsa av. Men Basic och Expert(Frank Mentzer´s version) plus en hexkarta är allt man behöver. Kommer det en random encounter så tar det knappt ett ögonblick att förbereda, vilka är beroende på typ av område rp rör sig genom. Rekommenderar Mystara/Known World kartorna som är färggranna och fina i hexnät, antingen från kampanjböckerna i Gazetteer serien eller finputsade kopiorna som finns upplagda på Vault of Pandius(googla). Snabbt och enkelt sätt för samla/mat jag om rp behöver göra det under resans gång och hur mycket extra möjliga möten man kan tänkas behöva slå för, väder/vind förhållanden finns med osv . Det blir lite brädspeligt vilket är en lite roligare sätt att hantera resande då kartan blir som ett färgglatt spelbräde där det blir mer abstrakt: Vill man ta vägen över bergen tar det mer tid för rp i restid men man behöver inte gräva ner sig i detaljer om bergsklättring "in character". Vill man göra det lätt för sig man man skaffa någon av GAZ böckerna(exempelvis Karameikos, Glantri, Northern Reaches osv) med färdiga kartor och platser så har man en klar värld där man rätt lätt får en snabb överblick när rp kommer till något intressant på kartan. Eller gå på den mer sparsamma världsbeskrivningen (i D&D Expert set som bara täcker vissa delar av Karameikos som en möjlig startpunkt) och hitta på improvisera resten. Eller som tredje alternativ fixa allt själv med karta och värld. Väldigt kul sätt att utforska en fantasyvärld i alla fall.

Christoffer

It's all pig.
Arfert said:
McFisk said:
Så vill jag också ha det... och det känns verkligare på nåt sätt. :gremsmile:
Är inte Summerland precis det här? Wilper brukar nämna det har jag för mig.