Jag vet inte hur det är med er, men ibland dyker inspirationen upp med grejer man absolut inte behöver för tillfället. Någon liten regelmekanik eller världsidé som just nu inte passar i något existerande projekt och som inte riktigt är tillräcklgit mycket för att bli ett eget spel. Jag tänkte starta en liten tråd där man kan dela med sig av lite sånt; vilka smågrejer skramlar omkring hos er? med lite tur kanske våra idéer passar ihop, och det kan bli spel av det till slut. Eller bara kampanjer.
Det här är vad jag kommer ihåg nu:
#1: problemlösande strider. Jag villar striderna i Final Fantasy; när man träffar på ett helt nytt monster och inte vet riktigt vad det är bra på. man måste testa lite; vad ger mest skada, finns det sånt som ger tillbaks hälsa till monstret, kan man påverka monstrets status på nåt sätt (t.ex: i Final Fantasy IX finns en fiende som byter mellan fysiskt och magiskt läge; i det magiska lägger den bara magier men är lite mindre känslig mot magi också. Lösningen är att man lägger magin Silence på den medan den är i fysiskt läge, så kan den inte kasta spells när den är magisk, och då blir den rätt lätt). Jag vet inte hur det ska fixas, men jag skulle vilja testa...
#2: Träna och byta monster. Pokemongrejen fast rollspelsanpassad; man har både sin gubbe och sin gubbes gubbe. En hel del samlande och kombinerande tänker jag mig.
#3: En spelvärld som både är urban fantasy och fantasy, av nåt slag. Som i Fireborn fast istället för flashbacks så har man lite Slakthus 5-grejen; ens medvetande åker mellan tiderna. Mörk stämning, men användning av tidsresorna för att lösa problem. Det man gör "då" påverkar det som finns "nu", det man får reda på "nu" kan hjälpa en "då".
#4: Klippdockor. Ett system där vad man ritar på sin rollpersons porträtt används för att avgöra vad den har för värden, istället för att man skriver upp en massa stats. Olika kläder uppskattas olika mycket av olika personer, och är dessutom rent praktiskt olika bra; olika smidiga att röra sig i etc. Konstnärlig kvalitet spelar noll roll, det är VAD man ritar, inte hur bra.
#5: Rollpersonsskaparsystem med frivillig slump, som bygger på uppväxthändelser och multipla iterationer; man skapar rollperonen ett eller ett par år i taget, med yrkesbana etc. Traveller, Mutant Chronicles - fast där man inte måste slumpa och där det finns en spelbalans.
Vad har ni?
Det här är vad jag kommer ihåg nu:
#1: problemlösande strider. Jag villar striderna i Final Fantasy; när man träffar på ett helt nytt monster och inte vet riktigt vad det är bra på. man måste testa lite; vad ger mest skada, finns det sånt som ger tillbaks hälsa till monstret, kan man påverka monstrets status på nåt sätt (t.ex: i Final Fantasy IX finns en fiende som byter mellan fysiskt och magiskt läge; i det magiska lägger den bara magier men är lite mindre känslig mot magi också. Lösningen är att man lägger magin Silence på den medan den är i fysiskt läge, så kan den inte kasta spells när den är magisk, och då blir den rätt lätt). Jag vet inte hur det ska fixas, men jag skulle vilja testa...
#2: Träna och byta monster. Pokemongrejen fast rollspelsanpassad; man har både sin gubbe och sin gubbes gubbe. En hel del samlande och kombinerande tänker jag mig.
#3: En spelvärld som både är urban fantasy och fantasy, av nåt slag. Som i Fireborn fast istället för flashbacks så har man lite Slakthus 5-grejen; ens medvetande åker mellan tiderna. Mörk stämning, men användning av tidsresorna för att lösa problem. Det man gör "då" påverkar det som finns "nu", det man får reda på "nu" kan hjälpa en "då".
#4: Klippdockor. Ett system där vad man ritar på sin rollpersons porträtt används för att avgöra vad den har för värden, istället för att man skriver upp en massa stats. Olika kläder uppskattas olika mycket av olika personer, och är dessutom rent praktiskt olika bra; olika smidiga att röra sig i etc. Konstnärlig kvalitet spelar noll roll, det är VAD man ritar, inte hur bra.
#5: Rollpersonsskaparsystem med frivillig slump, som bygger på uppväxthändelser och multipla iterationer; man skapar rollperonen ett eller ett par år i taget, med yrkesbana etc. Traveller, Mutant Chronicles - fast där man inte måste slumpa och där det finns en spelbalans.
Vad har ni?