En för alla osv...
Min frågeställningen i denna tråd är hur ni brukar hantera uppdelade grupper av rollpersoner? Många äventyr gör oftast ingen uppdelning av rollpersonerna, dvs kräver en uppdelning där kanske en eller två rollpersoner tar en väg i äventyret medans de andra fortsätter i en annan riktning. Eller fler uppdelningar. Samt att uppdelningen kanske varar över flera spelmöten.
Ett exempel kan ju vara att rollpersonerna är typiska hollywoodsnutar som jobbar med ett fall av seriemord. Då finns liksom ingen idé att hela gruppen av rollpersoner traskar iväg för att undersöka något. Ganska så självklart. Men fungerar det bra vid spel? Kan de andra spelarna hålla lugnet och bara lyssna med? Nu är ju inte detta en lång uppdelning över tid. Men kan ett äventyr spelas med flera smågrupper.
Ett annat exempel vore kanske att en spelare spelar två eller flera rollpersoner. Från exemplet ovan kan det kanske då vara en mordutredare men även rättsläkaren i de fall hen behövs.
Jag tänker även på vad vi i brukar kalla för kampanjtid. Där rollpersonerna sysslar med sitt eget. Kan vara fameljeliv eller andra åtaganden. Orkar de andra spelarna lyssna igenom detta eller suckas det runt bordet för att det tar för mycket tid i anspråk. Skall detta spelas enskilt eller ser ni det som uppbyggande av gruppen att delta?
Min frågeställningen i denna tråd är hur ni brukar hantera uppdelade grupper av rollpersoner? Många äventyr gör oftast ingen uppdelning av rollpersonerna, dvs kräver en uppdelning där kanske en eller två rollpersoner tar en väg i äventyret medans de andra fortsätter i en annan riktning. Eller fler uppdelningar. Samt att uppdelningen kanske varar över flera spelmöten.
Ett exempel kan ju vara att rollpersonerna är typiska hollywoodsnutar som jobbar med ett fall av seriemord. Då finns liksom ingen idé att hela gruppen av rollpersoner traskar iväg för att undersöka något. Ganska så självklart. Men fungerar det bra vid spel? Kan de andra spelarna hålla lugnet och bara lyssna med? Nu är ju inte detta en lång uppdelning över tid. Men kan ett äventyr spelas med flera smågrupper.
Ett annat exempel vore kanske att en spelare spelar två eller flera rollpersoner. Från exemplet ovan kan det kanske då vara en mordutredare men även rättsläkaren i de fall hen behövs.
Jag tänker även på vad vi i brukar kalla för kampanjtid. Där rollpersonerna sysslar med sitt eget. Kan vara fameljeliv eller andra åtaganden. Orkar de andra spelarna lyssna igenom detta eller suckas det runt bordet för att det tar för mycket tid i anspråk. Skall detta spelas enskilt eller ser ni det som uppbyggande av gruppen att delta?