Nekromanti Alla fantasyklyschor!

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,331
67. Det finns fall-luckor och lönndörrar i ett i övrigt relativt normalt värdshus.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,397
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Det finns en kulle ...

Antingen är det en gravkulle och med det även en skatt, graven där skatten finns är hemsökt. Gast eller spöke. Graven har fällor, men också en omotiverad sidogång förbi dessa.

Men det kan även vara en alv eller älvkulle. Då finns därunder en stor festsal, fylld med varelser. Skatter. En furste eller drottning. Man luras till att äta och sen är man fast för evigt.

Om nu inte man har en lustig spelledare, för då är kullen en sovande jättes mage. Dörren hans bältesspänne. Han blir inte glad av att väckas.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,874
Med tanke på...

luddwig;n312413 said:
Z. Klyschiga rollfigurer. En alv med pilbåge. En dvärg med stort skägg och yxa. En halvlängdsfolk-tjuv. En magiker som kastar eldbollar.
...och...

Quadrante;n312521 said:
De flesta har nog utan att tänkt på det, antagit att alla i äventyrsföljet [...] är män.
...vill jag påpeka att klyschiga dvärgkvinnor också har skägg. :)
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,397
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
luddwig;n312541 said:
..vill [bara] påpeka att klyschiga dvärgkvinnor också har skägg. :)
Fantasyklyschan utgår i och för sig från att har man skägg är man antingen vis eller dvärg.

Rollspelsklyschbarbaren är ju till och med barrakad.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,946
Location
Värnhem, Malmö
God45;n312529 said:
Alverna är vindrickande veganer!
Som har läderrustningar och är ena hejare på pilbåge (det typiska vapnet när man ska nedlägga ett block tofu).

Likaså: barbarer har varken rustningar eller gruvdrift, men en stridsteknik som helt går ut på att slåss med så stora metallklumpar de kan få tag på.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,874
Quadrante;n312546 said:
Rollspelsklyschbarbaren är ju till och med barrakad.
Det ligger helt i linje med att Tarzan, apornas konung, har en välvaxad bringa.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,946
Location
Värnhem, Malmö
Krokiga svärd = ond, eller i vart fall mystisk.

Ju äldre något är, ju viktigare är det, på gott och ont. Ett tretusen år gammalt svärd är antingen ämnat för den mest legendariske hjälten eller för den nesligaste av skurkar, men kommer i vart fall inte att vara en ärgad bronsklump som sedan länge övertrumfats av modern metallurgi.
Saker är rätt ofta just sådär tre-fyratusen år gamla utan att det gör så stor skillnad. Om två länder hade ett krig för så nära som för trehundra år sedan är de fortfarande oundvikligen förbannade på varandra.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
1,082
Ett skelett i en likkista/sarkofag vaknar alltid till liv och slåss med kroksabel. En stängd sarkofag har 95% chans att innehålla ett animerat skelett med en kroksabel, 4% chans att vara tom och 1% chans att vara en lönndörr.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,946
Location
Värnhem, Malmö
Munkar är antingen kampsportare som gillar saffransgult eller fryntliga farbröder som gillar öl. I särskilt förvirrade fall kombineras dessa två.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,331
Rickard;n312519 said:
Mitt bidrag är att spela Sarkath Hans gravvalv (pdf, 4Mb), skrivet av Steve "RuneQuest" Perrin. När jag läste det för några år sedan insåg jag varifrån alla rollspelsklyschor kom från.

Allt från att läsa högt från en text, till en man som erbjuder att sälja en karta (för 1000 sm!) till dungeon med falluckor, svartfolk, skelett och pentagram ... med slutstrid och en skatt.
Mycket underhållande! Verkligen klyschigt till max. Dock tyckte jag riktmärkena för vad som är en utmanande strid var riktigt trevliga, bra grejer för en ny SL att läsa tänker jag!

Plockar en typisk klyscha från Sarkath Hans gravvalv:

74. Irriterande och dryga SLP med numerärt eller annat övertag tvingar av RPna tull eller liknande. Det är hart när omöjligt att ta en annan väg eller hitta någon annan lösning, och att slåss är hopplöst. Det är bara att finna sig i nesan.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Om du åker vagn eller droska är åtminstone en av dina medresenärer medlem av en ond lönnmördarkult.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,254
Leon;n312596 said:
Om du åker vagn eller droska är åtminstone en av dina medresenärer medlem av en ond lönnmördarkult.
Om ingen av dem är medlem av ond mördarkult är det, per uteslutningsmetoden, DU som är ond mördarkultist.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,331
78. Det finns onda döds-lönnmördarkulter under var och varannan sten/stol/lönn-fall-lucka. Det är svårt att kasta en sten utan att träffa en dödslönnmördarkultist. Kultens syfte är ofta någon lagom monomant ondsint sak, som att ta kål på världen genom att frammana en ond demon, till exempel. Oftast utan någon som helst poäng för någon utom demonen, och till synes utan någon större eftertanke.

(Var det nån mer än jag som bara "ahvafaaaan?!" när dödslönnmördarkultister dök upp i Pillars of Eternity?)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
obak;n312599 said:
Om ingen av dem är medlem av ond mördarkult är det, per uteslutningsmetoden, DU som är ond mördarkultist.
Den rutinerade äventyraren slår därför prompt ihjäl alla medresenärer. På så sätt har man antingen hejdat en ond döds-lönnmördarkult (tack Zonk for den korrekta terminologin) med acceptabla civila förluster, eller så har man fullföljt sitt oheliga uppdrag.

Jag undrar förresten var alla rykten om urskiljningslösa döds-lönnmördare kommer ifrån....
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Varje värdshus har åtminstone en dryg köpman eller arrogant adelssprätt med biffiga livvakter vars huvudsyssla är att åka land och rike runt och mucka med äventyrare. Slå 1T6 för att avgöra om sprätten har en mörk hemlighet:
1 - Ja, tjänar en ond demon
2 - Ja, ledare för en ond döds-lönnmördarkult
3 - Ja, ledare för en nekromantikerorden
4 - Ja, tjänar kaos horder
5 - Ja, förklädd orchhövding
6 - Vit som snö med ofläckat rykte. Vad döljer sprätten egentligen? Slå om!
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Quadrante;n312584 said:
Oavsett resmål är det mindre än en veckas resväg.
Förr i tiden kunde det hända att man stötte på flera monster och andra resenärer på en sådan resa, särskilt om den gick i farliga trakter. Nu är redan alltid mindre än en vecka lång och det händer alltid exakt en grej på den.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Om man möter en grupp kåpklädda resenärer med reliker och rökelsekar är det (1T4):
1. Ruttnande pestkultister som sprider böldsyfilis genom sin miasma-rökelse.
2. Lömska, ansiktslösa dubbelgångare som angriper rollpersonerna för att mörda dem och stjäla deras identiteter.
3. Osaliga vålnader ute efter de levandes blod.
4. Snälla gamla munkar av den heliga solkyrkan, som bjuder på örtte och läkande kakor. De pratar vänligt och nyfiket och rapporterar alla ens antydningar till omoral och kätteri till de nitiska och väbeväpnade solinkvisitorer som väntar vid nästa värdshus.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,874
Alla fantasyklyschor möter alla power metal-klyschor.


Var det dåligt tyckte du? Ptja, jag sa aldrig att det var bra.
 
Top