Re: Lägg ner
"
Well, jag tycker att du
suger..."
Skiter väl jag i vad du tycker..
Läste du inte mitt inlägg? Jag citerar mig själv:
"Jag tycker att det är en intressant artikel som delar upp monstren i fler nischer än de gamla vanliga goon/mastermind-rollerna."
Jag tolkade bisatsen mer som att du förklarade vad artikeln handlade om..
"
Jag tycker altså att artikeln är intressant för att den ur ett spelmekaniskt perspektiv lyfter fram fler typer av monster än de mest uppenbara. Den förklarar varför orchkrigare funkar bättre som hordelings än ghouls."
Fast just det var inte så svårt att lista ut, va?
från artikeln said:
Orc warriors set the standard for the mobster monster -- they have good attack bonuses for their CR and deal considerable damage. Ghouls, on the other hand, make terrible mobsters because their attack bonus is simply too low for them to threaten 7th-level characters.
Hallå liksom.. Det han skriver är "vandöda är inte så bra på att döda level 7-karaktärer för de får inte så hög bonus".. Jaha? Med enkel matematik kan man faktiskt se sådant själv.. "Jaha, rollpersonerna har en AC på 24, så någon med attack bonus på minst 4 kan inte döda dem (eftersom tärningen sträcker sig till max 20)"..
Nu kan jag inte D&D:s system så bra, så siffrorna vet jag inte hur nära verkligheten de ligger.. Jag kanske också missade någon viktig (och smart) information i artikeln för att jag förbisåg vissa regeldelar..?
från artikeln said:
Very few creatures at higher CRs make good mobsters. Most extant creatures beyond CR 7 typically have so many special abilities that it’s hard for the DM to track them...
Stating the obvious again.. Sådant kan man väl ana själv? Ok, en nybörjare kanske inte har den erfarenheten heller, så det kanske är ett vettigt tips för dem.. Men det är väl ändå rätt uppenbart att fler förmågor innebär mer krångel? Vissa spelledarpersoner brukar jag anse vara 2-3 karaktärer när jag räknar ihop antalet deltagare i striden som ska komma.. Jag vet ungefär min gräns för hur många jag kan ha med.. En nybörjare har det antagligen inte, men något sådant nämns inte ens i artikeln..
"
För mig behöver inte en artikel vara revolutionerande och nyskapande för att jag ska tycka att den är bra.Vore jag så kräsen skulle jag inte kuna uppskatta vare sig dagstidningar eller det här forumet. Igenkänning är en lika behaglig känsla som överraskning, och artikeln i fråga tar upp saker som jag möjligtvis visste om, men som jag inte tänker på alla gånger."
Tack för svaret i alla fall..
"
Jag ogillar att bli idiotförklarad i stil med; 'Det skulle en 12-åring kunna göra efter att ha spelat Descent eller Quake
'."
Det var mer en idiotförklaring av skribenten, för att han påpekar - för mig - uppenbara saker (därav kommentaren att
jag tyckte artikeln sög).. Om du som läsare vill ta åt dig av kritiken så är det väl upp till dig.. Det är väl ungefär som alla de som gillar Eddings känner sig när folk dissar författaren.. Enda dissen jag kan tänka åt dig är att det här faktiskt
är rätt D&D-specifikt, då regelmomentet var det som (mestadels) var artikelns huvudargument till varför ett monster var si eller så..
"
...men eftersom Han ritade en fråga till mig..." - citat från annat inlägg i denna tråd
Ja, du har ju så svårt att förstå ord..
/
Han som brukar sitta ner och analysera rollpersonernas svagheter