Anarchclown
Swashbuckler
Jag finner det här svaret väldigt symptomatiskt. Jag utmanar dig och alla andra som talar om BRP som långsamt att försöka spela en strid som tar 2 timmar i någon aktuell variant av det. DND och BRP hanterar olika saker bra. I DND kan en strid ta jättekort tid, när fienderna dör jättelätt på bara en välplacerad fireball eller något, men det kan också ta 3:30 timmar att slå ihjäl 3 fiender där några av spelarna får ägna 1:30 av den tiden åt att vara stunned, nauseated eller liknande. Spelet blir också långsammare på högre level.God45 said:Hur är inte DoD en större syndare på ALLA sätt när det kommer till sådant här än D&D? Systemet är långsammare, pilligare och klyddigare. Stridsystemet i BRP är bokstavlig talat designat för att vara ett mer komplext (långsammare) system än D&D:s. Men det är ett sidospår.
Ja, innan 3rd var spelet snabbare, men fortfarande inte jättesnabbt på högre level. Jag har också hört att essensials snabbade upp 4th edition men innan det så fanns det definitivt en faktor av att man var tvungen att moppa upp striderna efter att man redan de fakto vunnit dem för att saker hade rätt mycket HP.
BRP har nackdelen att det på grund av parader och liknande förmodligen kommer att ta aningen längre tid att slå ihjäl minions än i DND. BRP är också i princip omöjligt att slåss mot horder av fiender på en gång i, i och med att dessa kommer att göra slarvsylta av en. Men att man skulle lägga 3:30 timmar någonsin på en strid i ett BRP-system ställer jag mig frågande till.
Men för att gå till frågan det gäller. Vissa personer får en krypande känsla av vissa spel. Personligen för mig kan jag inte spela Eon i dess nuvarande utforming för att jag har för mycket dåliga erfarenheter. På samma sätt kan det vara så att din spelare som inte vill spela spelet kan störa sig på en stor mängd olika saker i DND. Det kan vara levlar, det stora speltekniska fokuset på action, att det mest bara finns alldeles för mycket regler även när man spelar "enkla" koncept. Väldigt få spel har lika mycket regeltext för att spela en krigare som slår folk med sitt tvåhandssvärd som 4th edition har.
Det finns för mig en inneboende stämningsdödare i att behöva välja en manöver för att vara effektiv i strid. För mig är även strid en förlängning av mitt rollspelande. Om man fungerar som jag kan det lätt bli problematiskt att koppla om till att spela brädspel när det blir fight.
DND 4th edition är ett av de mer extrema system jag stött på när det gäller att få spelare och spelledare att tänka och spela på ett visst sätt. När vi spelade det försökte vi verkligen att spela det som vilket annat rollspel som helst, men fokus blev fort lite mer brädspelig än den brukar vara.
Den implicerade settingen till 4th edition är ascool. DND har alltid en hel bunt med coola settings. Vissa av dess settings är optimala att spela i med det system som tillhandahålls. Andra passar inte riktigt ihop med den nuvarande utgåvan av DND, vilken den nu än är.
Om denna spelare verkligen spelar sådan roll för dig kan du ju försöka fundera på vad det är som stör den och försöka anpassa system och spelstil därefter. Det går ju att husregla bort en hel bunt med störande moment om man bara anstränger sig lite, men då måste man identifiera problemet först.