Re: Allan?
<I>vem är Allan Rubin?</I>
Då antar jag att du inte hört talas om Margareta Persson heller? (-:
Allan Rubin är en gammal ungdomskultur-bekämpare som varit ute på korståg mot hårdrock och sånt sen lång tid tillbaka. Han blev rikskänd i Rollspelssverige februari '92, när han dök upp i TV:s Rapport med ett ex av Kult och hävdade att det var rena läroboken i ockultism och magiska ritualer; det fanns undersökningar i USA som visade att ungdomar som spelade såna här spel blev djävulsdyrkare och offrade varandra ute i skogen när de inte var upptagna med att begå självmord. Rubin fanns även vara flitig insändarskribent i Livets Ords och Jehovas Vittnens tidningar, där han lite mer specifik i sina farhågor - ungdomar som spelar såna här spel lär sig hur man utför svart magi och frammanar demoner.
Normala svenska tonårsföräldrar brukar inte oroa sig för att få demoner i vardagsrummet, så hans lilla kampanj hade inte särskilt stor effekt utanför nämnda sekter, men han återkom i ämnet lite då och då. Sommaren '93 var han t ex i P3 och hos Siewert med nån tant, och de två hävdade att sammanlagt över 100 ungdomar hade blivit mördade i satanistiska ritualer ute i svenska skogar.
Sen, mot slutet av '94 dök han upp igen, och den gången med en viss dam vid namn Didi. Hon hade uppenbarligen lärt honom hur man argumenterar så att vanligt folk lyssnar, för samtidigt som hon skickade pressmeddelanden till landets tidningar om alla kopplingar hon upptäckt mellan rollspel, ungdomsvåld och högerextremism, var Allan i sina TV-framträdanden rätt vag i fråga om de otäckheter som skulle hända (Rubin i tidningen Dagen: "När de spelat de här spelen ett tag börjar de bete sig magiskt." Rubin i TV4, 2 veckor senare: "När de spelat de här spelen ett tag börjar de bete sig så... <I>konstigt</I>"). Svenskarna, som gripits av tidstypisk nynazistnoja, kunde dra sina egna slutsatser. Björn blev välkänd först lite efteråt, så "Didi och Allan" var ett begrepp ett tag.
Så småningom hände det nåt, ingen aning vad, och Allan drog sig ur rollspelsbekämpar-korståget utan kommentarer. Sist jag hörde av honom (innan igår) var i ett radioprogram där han hävdade att ungdomar dansar rave för att uppnå religiös extas, ungefär som i shamanism och new age; den kicken kan de förstås inte uppnå varje gång, så då tar de droger för att komma dit lättare. Uppenbarligen insåg han inte att en logisk slutsats av det resonemanget blir att frikyrkorna måste vara Sveriges största knarknästen...
--
Åke