Obskyr
Snygging
Nu har jag ett redigt antal Kopparhavets hjältar-spelmöten på nacken – det har blivit vårt standard-spel för fantasy-rollspelande! Tack för det underbara spelet!
Under spelmötenas gång har vi samlat på oss ett antal regelfrågor som jag gjort mitt bästa för att bedöma i farten – men nu är ju både Måns och Leon här på forumet, så jag tänkte att man kanske kan få höra hur skaparna tänkt (om ni har tid och ork mitt i Ereb Altor-Kickstarter-yran, såklart)!
Under spelmötenas gång har vi samlat på oss ett antal regelfrågor som jag gjort mitt bästa för att bedöma i farten – men nu är ju både Måns och Leon här på forumet, så jag tänkte att man kanske kan få höra hur skaparna tänkt (om ni har tid och ork mitt i Ereb Altor-Kickstarter-yran, såklart)!
- s. 10: Här står det att “[d]et lägsta färdighetsvärdet är 15 och det högsta är 106.” Varför är det 106? Jag funderade på om det kunde vara för att man fortfarande kan höja en färdighet som har värdet 99, men då skulle det bli max 99 + 6 = 105, tänker jag. Finns det någon spelteknisk anledning till att ha högre än 99 (eftersom resultatet 100 alltid misslyckas enligt s. 54)?
- s. 29: “Lunta: Vapnet har en brinnande lunta som tar en handling att tända.” Detta måste antagligen vara en huvudhandling och inte en sidohandling – jag vill bara vara säker!
- s. 30: “Svårladdad: Att ladda vapnet tar tio stridshandlingar. Det kan laddas mellan strider i samband med att Gard återfås.” Jag misstänker också här att det rör sig om huvudhandlingar och inte sidohandlingar?
- s. 36: Tjuvutrustning innefattar bl.a. “metallstickor” – vad är de, och vad är de till för? Stickor för att sticka tyg, eller…?
- s. 44: Förmågan Tjurnacke nämner att “[d]u förflyttar dig till den nya zonen och utför därefter en attack” – använder detta din förflyttning, eller får du också förflytta dig?
- s. 47: Kan förmågan Snabba anfall användas med avståndsvapen?
- s. 62: Zonegenskapen Befäst är i spel “[ s ]å länge någon eller några försvarar zonen”. Några subfrågor om detta:
- Kan rollpersoner befästa en zon, eller bara motståndare?
- Krävs en diegetisk handling för att göra detta? Eller bör detta tolkas som att man alltid kan befästa en zon på sin tur – och i så fall, hur åstadkommer man det speltekniskt? Är det en särskild handling à la “Hämta andan”? Eller är det kanske till och med så att det alltid kräver en närstridsattack för att röra sig in i en zon där en motståndare finns?
- s. 62: “Du kan välja att Fatta mod som en handling” – kräver detta en huvudhandling, eller räcker en sidohandling?
- s. 65: Två frågor om att Avvakta:
- Du “skjuter […] upp din handling till senare i samma runda.” Vad kan man skjuta upp? Eftersom Avvakta är en huvudhandling så misstänker jag att det bara är huvudhandlingen – men är det kanske huvudhandlingen och sidohandlingen (om man väljer att utföra sidohandlingen parallellt med huvudhandlingen, per s. 63)? Eller kan man skjuta upp förflytting, huvudhandling, och sidohandling – och i så fall, måste man skjuta upp alla, eller kan man välja och vraka?
- “Så fort någon annan annan har slutfört sin handling kan du välja att utföra din.” Bör detta tolkas som “när de slutfört sin huvudhandling” (och du därmed potentiellt agerar mitt i deras tur)?
- s. 68: Två frågor om tillståndet Bedövad:
- “Förflyttning som kräver ett slag för Smidighet blir fem snäpp svårare. Du behöver också lyckas med Smidighet även för förflyttningar som normalt inte kräver det.” Bör detta tolkas som att du måste lyckas med Smidighet med normal svårighetsgrad för normala förflyttningar, eller har de fem stängda snäpp de med?
- “[Bedövningen släpper] om du återfår all Gard och sedan använder en handling för att slå för Uthållighet och lyckas.” Jag antar att bedövning släpper i slutet av en strid utan att man behöver slå Uthållighet så länge man har tid att återhämta sig – men jag kanske missar något? Måste man slå Uthållighet om striden slutar, och i så fall, vad händer om man misslyckas?
- s. 69: Tillståndet Fasthållen nämner att “på din tur kan du använda din handling för att försöka komma loss”. Är detta alltså sin huvudhandling, eller kan sidohandlingen användas?
- s. 69: Tillståndet Liggande nämner att “du kan resa på dig sist i din tur som en sidohandling.” Hur fungerar det om man använder Avvakta? Reser man då på sig efter sin fördröjda handling istället för sist i sin tur?
- Sirenens klagan, s. 200: Förmågan Akrobatisk kan användas en gång per strid, och ett val är att “[ö]ka din turordning med +2” – håller detta i sig under resten av striden, eller bara en runda (à la spjut)?
Last edited: