Nekromanti Allmän fråga: Sälja utländska rollspel

Dilandau

Myrmidon
Som några av er säkert redan märkt¨ , så har jag börjat sälja av mina gamla rollspel. Spel jag inte lirar, och troligen inte heller kommer att lira.

Nu har jag snart sålt allt som jag tror kan ha en marknad i Sverige, men jag har en hel jäkla galen massa utländska rollspel liggande på vinden.

Vad finns det för allmänt intresse av, typ, massa grejer till Vampire the Masquerade 2 ed? Eller alla tribe-books till Werewolf the Apocalypse (också 2ed)? I Sverige, eller utomlands? På E-bay?

Och hur säljer man allt detta mög på bästa sätt? Bok för bok, eller i paket?

Hur gör ni?

Vimes

Sillkung
Alltså, jag tror att de större utrikiska rollspelen funkar bra att sälja på den svenska marknaden - fördelen med att sälja exvis Vampire på Tradera istället för eBay borde vara att det finns en massa puckon människor som inte kollar på eBay utan bara gör sina inköp via Tradera. D.v.s. det finns säkert en marknad för spelen, och du slipper till stor del konkurrens från eBay-auktioner.

Mindre kända spel behöver du kanske exponera till en större marknad för att maximera vinsten. Alltså kan eBay vara en bra grej.

Min erfarenhet av att sälja grejer man inte vill ha på nätet är att det ger mer pengar att sälja sakerna separat, å andra sidan blir det ju mer jobb för dig. Många av de här grejerna är ju samlarobjekt, och många av dina potentiella kunder har säkert en del av böckerna och är följaktligen inte intresserade av att köpa sådant de redan har.

Dimfrost

Special Circumstances
Problemet med Ebay är att frakt från Sverige är för jävla dyrt, så enstaka böcker lär inte bli prisvärda för utländska köpare då. Jag tror Tradera + annonserande på de olika forumen är en bättre idé, så länge det inte rör sig om verkliga rariteter i hundradollarsklassen.

Att sälja saker i paket är nästan aldrig värt.

SvenFu

Warrior
Bra jobbat med din Mouse Guards-försäljning på tradera. Jag budade en gång och glömde sedan bort det. Och tur är väl det, för nu har jag köpt boken ny på Amazon för SEK 225 inkl frakt. Läskigt att den kostar 348 kr på SF-bok...

Folk verkar bli lite carried away på Tradera och glömma bort att kolla andra källor, helt klart...